Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011
STUDENTEN INSCHRIJVINGEN HOGER ONDERWIJS
Algemene evolutie 3 *telling 31/10/ **telling 31/10/2011
Evolutie alle inschrijvingen 4 Telmoment: 31 oktober van het betreffende academiejaar
Evolutie inschrijvingen van generatiestudenten 5 Telmoment: 31 oktober van het betreffende academiejaar
Evolutie 18-jarigen in Vlaanderen 6 Bron: Vlaamse Overheid Bedrijfsinformatie Platform (
B ELANGRIJKSTE EVOLUTIES S TERKSTE STIJGERS EN DALERS 7
Professioneel gerichte opleidingen Inschrijvingen van generatiestudenten Alle inschrijvingen 8 Enkel studiegebieden met meer dan 500 inschrijvingen zijn in de grafiek opgenomen. Telling 31/10/2011 t.o.v. 31/10/2010
Academisch gerichte opleidingen - hogescholen Inschrijvingen van generatiestudenten Alle inschrijvingen 9 Enkel studiegebieden met meer dan 500 inschrijvingen zijn in de grafiek opgenomen. Telling 31/10/2011 t.o.v. 31/10/2010
Academisch gerichte opleidingen - universiteiten Inschrijvingen van generatiestudenten Alle inschrijvingen 10 Enkel studiegebieden met meer dan 500 inschrijvingen zijn in de grafiek opgenomen. Telling 31/10/2011 t.o.v. 31/10/2010
Associaties Inschrijvingen van generatiestudenten Alle inschrijvingen 11 Telling 31/10/2011 t.o.v. 31/10/2010
S PREIDING OVER V LAANDEREN 12
Spreiding over Vlaanderen 13 Telling 31/10/2011
Grootste studentensteden 14 Cijfers Vlaamse Gemeenschap: telling 31/10/2011 Cijfers Franse Gemeenschap: en
F OCUS OP … 15
Focus op generatiestudenten *telling 31/10/ **telling 31/10/2011 Stagnatie op vlak van inschrijvingen generatiestudenten Volgt evolutie van het aantal 18-jarigen Globaal stijgt het aantal inschrijvingen in het hoger onderwijs wel (+4% voor de academische opleidingen en +6% voor de professionele opleidingen) Aantal inschrijvingen van generatiestudenten 16
Focus op bacheloropleidingen Onderwijs* Aantal inschrijvingen in het studiegebied Onderwijs (professioneel gerichte opleidingen) *telling 31/10/ **telling 31/10/2011 Door een recente “hoogconjunctuur” zien we vandaag nog wel een globale stijging hoewel de instroom van “nieuwe” generatiestudenten dit jaar is gedaald. Evolutie van het studiegebied Onderwijs minder positief dan globale evolutie van de professioneel gerichte opleidingen, zowel voor generatiestudenten (- 6% t.o.v. + 1%) als voor alle inschrijvingen (+ 4% t.o.v. + 6%). 17 * Enkel cijfers over bachelor in het onderwijs: kleuter- lager en secundair onderwijs. Specifieke lerarenopleidingen (hoger onderwijs en cvo) zijn niet opgenomen.
Focus op Verpleeg- en vroedkunde Aantal inschrijvingen in het studiegebied Gezondheidszorg (professioneel gerichte opleidingen) *telling 31/10/ **telling 31/10/2011 Stijging in het studiegebied Gezondheidszorg is hoger dan algemene stijging in de professionele opleidingen, zowel bij generatiestudenten (+2% t.o.v. +1%) als bij alle inschrijvingen (+9% t.o.v. +6%) 18
Focus op STEM-opleidingen* 19 Aantal inschrijvingen in de STEM-opleidingen (academisch gerichte opleidingen) *telling 31/10/ **telling 31/10/2011 * STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics Evolutie voor de STEM-opleidingen is positiever dan de algemene evolutie voor de academische opleidingen (+4%). In tegenstelling tot de algemene daling (-1%) van het aantal generatiestudenten in academische opleidingen, trekken de STEM-opleidingen 6% generatiestudenten meer aan. Het aandeel inschrijvingen in STEM-opleidingen t.o.v. alle inschrijvingen blijft over de jaren heen vrij constant (14%). Het aandeel generatiestudenten dat kiest voor een STEM-opleiding stijgt lichtjes over de jaren heen (12% in t.o.v. 14% in ).
Focus op STEM-opleidingen - gender Aantal inschrijvingen in STEM-opleidingen Het aandeel vrouwen in de STEM-opleidingen stijgt licht. In totaal is er op 10 jaar tijd een stijging van inschrijvingen in de STEM-opleidingen. Deze tekent zich het sterkst af bij de vrouwen, nl. +53%. Het aantal inschrijvingen van mannen steeg met 30%. 20 Cijfers voor , en zijn definitieve cijfers na afloop van het academiejaar. Cijfers voor zijn deze van het telmoment 31 oktober 2011
PERSONEEL 21
Hogescholen Ratio student/staff Dalende student/staf ratio tot : o.a. globale besparingsoperatie Vlaamse begroting. Werkhypothese: bij gelijk blijvende studentenaantallen en verrekening bijkomende middelen: naar toekomst toe verdere daling ratio. 22
Universiteiten Aantal VTE opgesplitst naar categorie Universiteiten kenden vooral een stijging van het wetenschappelijk personeel Academisch personeel (ZAP + AAP) blijft stabiel over de jaren heen 23
Universiteiten Ratio student/staff Problematiek stelt zich scherper dan aan de hogescholen Doel voor deze legislatuur = deze trend doorbreken: 1000 extra ZAP 24
STUDIERENDEMENT 25
Studierendement 26
Studierendement Daling aantal opgenomen en verworven/gedelibereerde studiepunten: cesuur bij invoering DHO → fijnmaziger registratie effect flexibilisering Studierendement blijft constant 27
Effect flexibilisering op studieduur Evaluatie flexibilisering moet nog gebeuren; tijdsreeks is nog te beperkt om zeer gedegen te kunnen evalueren. In 2010 wel beperkte studie uitgevoerd. Data over behaalde diploma’s in het academiejaar en was op ogenblik van de studie nog niet beschikbaar, waardoor voor de 3-jarige opleidingen t+2 niet kon berekend worden en voor de 4-jarige zowel t+1 als t+2 niet. Eerste voorlopige conclusie op basis van beperkte gegevens: studieduur lijkt niet te verlengen. 28
Documenten 29