Werkbezoek bibliotheek Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Bezuinigen Het houdt niet op! Programma •Stand van zaken algemeen en in jullie bibliotheken •Consequenties voor de toekomst •Bevoegdheden en mogelijkheden.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Net(Anders)Werken in theaters Congres Cultuur in Beeld.
Workshop 6: Multichanneling
Wetsvoorstel stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Technische briefing OCW 25 april 2013 KB Den Haag.
Scenario’s bezuinigingen. Als bibliotheek zorgen voor: Bronnen voor kennis en informatie (basis voor) ontwikkeling (ruimte voor) verbeelding Wij zijn.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Bestuurlijke relevantie
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Motivatie van de professional Willy Limpens
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Het Nederlands Uitburo
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie & jaarplan

TOM keurmerk Marius Berendse.
Strategische samenwerking
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
BMC 4/5/
Herstructurering Sociaal Domein
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Bedrijfsvoeringsscan
Presentatie Cubiss Jaap Koster Senior Accountmanager Centric Software Engineering.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Verdienmodel anno 2014 De gunst om de klant vraagt meer dan alleen het bieden van producten en diensten. Vanuit de visie van de klant leert de ervaring.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
BIB KORTRIJK EDUCATIE & SCHOLENWERKING. #BIB KORTRIJK Onderwijs in Kortrijk: # kleuter- en basisscholen: 35 (incl. 6 BuLO/BuKO), ca kind. # secundaire.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De marketing van kennis
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
2017 – Digital Pixel Marketing
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SHEQ SHQ.
“Omgeving in beweging”
Opgaven in het sociale domein
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Werkbezoek bibliotheek Brussel Er leiden vele wegen naar Rome…………. Boekenberg Antwerpen Hoofdbib Gent Glaspaleis Heerlen Centrale bibliotheek Rotterdam Seattle Public Library ……………… Brussel

Even voorstellen: Fred Geelen, directeur OBH Luc Peters, manager dienstverlening Geert Coenen, adviseur ICT

Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen

Kijk op bibliotheekwerk Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen

Actuele context bibliotheekbranche: Van lappendeken naar professioneel stelsel: Meer regie NL, provinciale en gemeentelijke overheden; Regionaliseren, vorming van basisbibliotheken; Professionalisering diensten en personeel. Van publieke voorziening naar beleidsinstrument: Basisvoorziening + additionele functies; Intermediair, liaisonfunctie; Partnerships (educatief, cultureel, etc.). Van uitleen-, naar verblijfsbibliotheek: > vrije tijdsmarkt; > klantenbinding; Klant als co-producent.

De bibliotheek als “sterk merk” 100% Naamsbekendheid Grootste vereniging van NL 100 jaar oud Virtueel netwerk: NL Breedbandnetwerk Digitale diensten Fysiek netwerk: Fijnmazig publieke voorziening Concreet product: media RFID Klantenbestand: 20 a 30% bevolking of 50% in 5 jaar C.R.M.

Bibliotheekfunctie’s: Uitleenfunctie Informatiefunctie Educatiefunctie Culturele functie

De dynamiek van het “systeem” Culturele +educatieve activiteiten: >Verblijf/intensivering klantrelatie Op onderwijs en vrije tijdsmarkt Markten Netwerk Informatie: Efficienter/grotere schaal Informatiemarkt: callcentra e-business klantgroep OBH Team klant Uitleen: Zelfbediening/<personeel Detailhandel Medewerker lener Basissubsidie Additionele inkomsten Terugval Continuïteit Groei

De juiste hefbomen: t. b. v De juiste hefbomen: t.b.v. imagoverbetering en toename gebruik instelling Groepsgewijze actieve cultuurparticipatie: Terugkerende bezoekers; Verblijfstijdverlenging; Meer klantbinding; Benoemen + gebruiken van piekmomenten: Kwalitatief activiteitenprogramma; Aansluiten met collectie- en informatiediensten; Relatiebeheer, PR, partnerships; Toename lidmaatschappen, klantregistratie, partners; Integrale digitale dienstverlening: Nieuwe website als kans; Klantregistratie en interactieve mogelijkheden; Meer regionale klanten.

Het gedachtegoed er achter Bron: “De betere bibliotheek”van Frank Huysmans

Ordening culturele instellingen: (functies, MBP, financiering) Culturele basisvoorziening: Beleidsinstrument: Imago: Lasten en lusten delen? Heerlen  Parkstad  publieke partners  marktpartners? Publieke dienstverlening Cultuur Sociaal Onderwijs Wonen Economie Veiligheid

De bibliotheek een Kleurrijke Kever als Ontwapenend voertuig op de ………markt

De organisatie in beweging Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen

De succesvolle bedrijven: gericht verbeteren ! Doelen

Beweging ontstaat pas als er een dringende urgentie bestaat Bibliotheekvernieuwing Beweging ontstaat pas als er een dringende urgentie bestaat

Leren&verbeteren met INK Leiderschap Management van processen Resultaten Personeels management Beleid & strategie Middelen Waardering door personeel klanten maatschappij organisatie resultaat feedback INK-model

De kei in de vijver ofwel waar leidt dit toe? Dienstverleningsconcept (zelfbediening…full service) Openingstijden/dienstrooster (50 cq 100 uur) Wg ICT Uitbreiding functionaliteiten Landelijke ontwikkelingen (leenkaart; LL) PMC (tijd voor [nieuwe] klantgroepen) Activiteiten Communicatieplan Collectiebeheer en aut. Inname/sortering RFID in nieuwbouw filiaal Hoensbroek/Heerlerheide

Zelfbedieningsbalie

Bibliotheekpas

Innamerobot

Lockersystemen

Zelfbedieningskast

Kleinste filiaal

Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen

Plannen versus doen ofwel met een goed plan een goed resultaat? Anticiperen: Uitzendkrachten in de uitleen Op de hoogte van ontwikkelingen De grootste vrees voor de “angst voor de angst”: Ik sta van mezelf/jou te kijken Ieder antwoord, roept een nieuwe vraag op De kracht van toeval + noodzaak dringende urgentie: Verhuizing Nieuwe leiding Politieke agenda

ICT voor niet-ICTers ofwel: Hoe laat je ICT voor je werken? Hardware-software-verbinding Op locatie testen Vele betrokken partijen Het lot van de pionier Contract = contract? Expertise, bedrijfstrots en concurrentie

RFID/zelfbediening Wat heb ik nu eigenlijk gekocht? Dienstverlening: Altijd Ondersteuning door ob personeel Op de vloer Geleiding van klantstromen Vertrouwen in apparatuur en personeel Beveiliging: Wel/niet Fysiek, techniek, organisatie Diverse plaatsen Afscheiding/hek Gebaat bij mythe

Voortschrijdend inzicht Groepsruimtes (project, ateliers etc.); Leer- en studieruimtes; Balies/werkplekken op de vloeren; Logistieke functionaliteit; …………..

De dynamiek van het “systeem” Culturele +educatieve activiteiten: >Verblijf/intensivering klantrelatie Op onderwijs en vrije tijdsmarkt Markten Netwerk Informatie: Efficienter/grotere schaal Informatiemarkt: callcentra e-business klantgroep OBH Team klant Uitleen: Zelfbediening/<personeel Detailhandel Medewerker lener Basissubsidie Additionele inkomsten Terugval Continuïteit Groei

Meer informatie: Informatiepakket OBH/Glaspaleis www.obheerlen.nl www.parkstadlimburgbibliotheken.nl www.boek1boek.nu www.boekinbeeld.nl www.bibliotheekvernieuwing.nl Jan van Vaerenbergh – Fred Geelen

Vragen? Enkele nu………… Tijdens rondleiding Voor de lunch…… ….Tijdens de lunch Later………………

Goede reis Rotterdam-Brussel Boeiend bouwproces Leerzaam verblijf Smakelijke lunch Goede reis Rotterdam-Brussel Boeiend bouwproces Tot de …………(bibliotheek) Brussel