Werkbezoek bibliotheek Brussel Er leiden vele wegen naar Rome…………. Boekenberg Antwerpen Hoofdbib Gent Glaspaleis Heerlen Centrale bibliotheek Rotterdam Seattle Public Library ……………… Brussel
Even voorstellen: Fred Geelen, directeur OBH Luc Peters, manager dienstverlening Geert Coenen, adviseur ICT
Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen
Kijk op bibliotheekwerk Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen
Actuele context bibliotheekbranche: Van lappendeken naar professioneel stelsel: Meer regie NL, provinciale en gemeentelijke overheden; Regionaliseren, vorming van basisbibliotheken; Professionalisering diensten en personeel. Van publieke voorziening naar beleidsinstrument: Basisvoorziening + additionele functies; Intermediair, liaisonfunctie; Partnerships (educatief, cultureel, etc.). Van uitleen-, naar verblijfsbibliotheek: > vrije tijdsmarkt; > klantenbinding; Klant als co-producent.
De bibliotheek als “sterk merk” 100% Naamsbekendheid Grootste vereniging van NL 100 jaar oud Virtueel netwerk: NL Breedbandnetwerk Digitale diensten Fysiek netwerk: Fijnmazig publieke voorziening Concreet product: media RFID Klantenbestand: 20 a 30% bevolking of 50% in 5 jaar C.R.M.
Bibliotheekfunctie’s: Uitleenfunctie Informatiefunctie Educatiefunctie Culturele functie
De dynamiek van het “systeem” Culturele +educatieve activiteiten: >Verblijf/intensivering klantrelatie Op onderwijs en vrije tijdsmarkt Markten Netwerk Informatie: Efficienter/grotere schaal Informatiemarkt: callcentra e-business klantgroep OBH Team klant Uitleen: Zelfbediening/<personeel Detailhandel Medewerker lener Basissubsidie Additionele inkomsten Terugval Continuïteit Groei
De juiste hefbomen: t. b. v De juiste hefbomen: t.b.v. imagoverbetering en toename gebruik instelling Groepsgewijze actieve cultuurparticipatie: Terugkerende bezoekers; Verblijfstijdverlenging; Meer klantbinding; Benoemen + gebruiken van piekmomenten: Kwalitatief activiteitenprogramma; Aansluiten met collectie- en informatiediensten; Relatiebeheer, PR, partnerships; Toename lidmaatschappen, klantregistratie, partners; Integrale digitale dienstverlening: Nieuwe website als kans; Klantregistratie en interactieve mogelijkheden; Meer regionale klanten.
Het gedachtegoed er achter Bron: “De betere bibliotheek”van Frank Huysmans
Ordening culturele instellingen: (functies, MBP, financiering) Culturele basisvoorziening: Beleidsinstrument: Imago: Lasten en lusten delen? Heerlen Parkstad publieke partners marktpartners? Publieke dienstverlening Cultuur Sociaal Onderwijs Wonen Economie Veiligheid
De bibliotheek een Kleurrijke Kever als Ontwapenend voertuig op de ………markt
De organisatie in beweging Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen
De succesvolle bedrijven: gericht verbeteren ! Doelen
Beweging ontstaat pas als er een dringende urgentie bestaat Bibliotheekvernieuwing Beweging ontstaat pas als er een dringende urgentie bestaat
Leren&verbeteren met INK Leiderschap Management van processen Resultaten Personeels management Beleid & strategie Middelen Waardering door personeel klanten maatschappij organisatie resultaat feedback INK-model
De kei in de vijver ofwel waar leidt dit toe? Dienstverleningsconcept (zelfbediening…full service) Openingstijden/dienstrooster (50 cq 100 uur) Wg ICT Uitbreiding functionaliteiten Landelijke ontwikkelingen (leenkaart; LL) PMC (tijd voor [nieuwe] klantgroepen) Activiteiten Communicatieplan Collectiebeheer en aut. Inname/sortering RFID in nieuwbouw filiaal Hoensbroek/Heerlerheide
Zelfbedieningsbalie
Bibliotheekpas
Innamerobot
Lockersystemen
Zelfbedieningskast
Kleinste filiaal
Indeling Kijk op bibliotheekwerk De organisatie in beweging Oude en nieuwe praktijklessen
Plannen versus doen ofwel met een goed plan een goed resultaat? Anticiperen: Uitzendkrachten in de uitleen Op de hoogte van ontwikkelingen De grootste vrees voor de “angst voor de angst”: Ik sta van mezelf/jou te kijken Ieder antwoord, roept een nieuwe vraag op De kracht van toeval + noodzaak dringende urgentie: Verhuizing Nieuwe leiding Politieke agenda
ICT voor niet-ICTers ofwel: Hoe laat je ICT voor je werken? Hardware-software-verbinding Op locatie testen Vele betrokken partijen Het lot van de pionier Contract = contract? Expertise, bedrijfstrots en concurrentie
RFID/zelfbediening Wat heb ik nu eigenlijk gekocht? Dienstverlening: Altijd Ondersteuning door ob personeel Op de vloer Geleiding van klantstromen Vertrouwen in apparatuur en personeel Beveiliging: Wel/niet Fysiek, techniek, organisatie Diverse plaatsen Afscheiding/hek Gebaat bij mythe
Voortschrijdend inzicht Groepsruimtes (project, ateliers etc.); Leer- en studieruimtes; Balies/werkplekken op de vloeren; Logistieke functionaliteit; …………..
De dynamiek van het “systeem” Culturele +educatieve activiteiten: >Verblijf/intensivering klantrelatie Op onderwijs en vrije tijdsmarkt Markten Netwerk Informatie: Efficienter/grotere schaal Informatiemarkt: callcentra e-business klantgroep OBH Team klant Uitleen: Zelfbediening/<personeel Detailhandel Medewerker lener Basissubsidie Additionele inkomsten Terugval Continuïteit Groei
Meer informatie: Informatiepakket OBH/Glaspaleis www.obheerlen.nl www.parkstadlimburgbibliotheken.nl www.boek1boek.nu www.boekinbeeld.nl www.bibliotheekvernieuwing.nl Jan van Vaerenbergh – Fred Geelen
Vragen? Enkele nu………… Tijdens rondleiding Voor de lunch…… ….Tijdens de lunch Later………………
Goede reis Rotterdam-Brussel Boeiend bouwproces Leerzaam verblijf Smakelijke lunch Goede reis Rotterdam-Brussel Boeiend bouwproces Tot de …………(bibliotheek) Brussel