DE DYNAMICA VAN PATRONEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeldaspecten.
Advertisements

Wel of niet ingrijpen? Onderzoek naar verbanden tussen bodemvormende processen, vegetaties en nutriënten Annemieke Kooijman Institute for Biodiversity.
Achter de schermen Hoe Ontstaat een Geologische Kaart Deze voorstelling is grotendeels gebaseerd op: Piessens, K., De Vos, W., Herbosch, A., Debacker,
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
1 De basisbegrippen kracht en snelheid
Informatieverwerkende systemen
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Voedsel/keuken veiligheid
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Apollo is te gulzig Liesbeth Martens
SISO Deurne Korte kapsels.
College 2: Chaos Wat we vandaag gaan doen:
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Dynamic Systems: Exploring the Paradigms of Change Part II Hoofdstuk 3 uit: A dynamic Systems Appoach to the development of Cognition and Action (Thelen.
Kronkels, Strepen, Ribbels & Wiskunde
De bedradingslijst.
Kleuren Kleuren.
Indonesië.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Periode verdubbeling...en chaos. Laag dimensionale modellen Dynamica en bifurcaties kunnen vaak met laag dimensionale modellen verklaard worden. Het ontstaan.
Location Based Services GIA – Najaar 2004 Martijn Baede.
Wiskunde en Woestijnen De Dynamica van Patronen: Arjen Doelman CWI & UvA.
De Bio- (&Geo-) Diversiteit van het CWI Arjen Doelman MAS, CWI & UvA.
Patterns in Oceans of Patronen, Oceanen & (toegepaste) Analyse Arjen Doelman, Leiden & CWI.
Harmonische beweging, H.9
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
De Megapixel mythe Door Nico Van Damme. Een aantal parameters die de kwaliteit gaan bepalen Resolutie Korrel en ruis Dynamisch bereik Kleurkwaliteit Bewerkingen.
School-als-organisatie en schoolcultuur
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
Wiskunde en Woestijnen
Transactionele analyse
Een theoretische verkenning
Theorie Thermo- dynamisch diagram
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
Duikboot Waarom brandt er ‘s nachts rood licht in een duikboot als er gevaar dreigt?
Dyslexie en het geheugen: De ontbrekende schakel?
blij,boos,bang,verdrietig.
Presentatie: Luidsprekers
Punten, lijnen en oppervlakken
Licht Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 en 5.2
Lesopdracht les 04: Visuele identiteit
Met de Kennisbasis in zee!
Begrippen omtrent vorm
Periodiciteit en de Structuur van Atomen
Verschillende rollen en stijlen
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
BANNERS EN BUTTONS Beppie Jansen, Nathalie Hagen, Angela Voortman.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
1 H3: Analoge communicatie  Interpretatie  Taalgebruik  Stemgebruik  Lichaamstaal  Kleding  Uiterlijk  Persoonlijke verzorging.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Psychologie van het leren
3 4.
Blokje aan de veer Uitrekking (cm) Gewicht (N)   Meting 1.
van regels naar relaties
Welke “wiskundes” zijn er?
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Informatieverwerkende systemen
Agendapunt 4: - databank; - minimale dataset; - DST/SVT; - letterbenoemtaak; - tijdpad; - analyse KD-data 2014.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Kortdurende dynamische psychotherapie
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Transcript van de presentatie:

DE DYNAMICA VAN PATRONEN Arjen Doelman (CWI & UvA)

Dynamica?

Een patroon wordt gegenereerd door een dynamisch systeem. Ook (en vooral): Dynamica Een patroon wordt gegenereerd door een dynamisch systeem. Maar: Wat is een patroon? En wat is een dynamisch systeem?

Een PATROON is een ATTRACTOR van zo’n PDE-dynamisch systeem. Wat is een kritieke punt (het simpelste `patroon’)? Is het stabiel? Kan het bifurceren?

Wat is `het kritieke punt' en is het stabiel?

Drie (rood, groen, blauw) soorten phytoplankton. Een duidelijk ruimtelijk patroon, `deep chlorofyll maxima’ (DCM). - Alleen stabiel (waarneembaar (!)) voor bepaalde parameters. VRAAG: Wat gebeurt er als de parameterwaarden veranderen? Kan er een bifurcatie optreden?

Het kritieke punt is de attractor Bifurcatie naar een periodiek patroon Als parameters veranderen (hier: `vertical mixing’) treden er bifurcaties op, volledige analoog aan wat er gebeurt bij de logistic map, etc.

Logistic map Phytoplankton PDE [Zagaris et al,]: Analyse phytoplankton PDE als dynamisch systeem (stabiliteit, bifurcaties)

Moraal: er is veel (inzicht) te winnen door een PDE als een dynamisch systeem te beschouwen. Vooral als je ook de ruimtelijke structuur uitbuit! [Nishiura & Teramoto (Lab. of Nonl. Stud. and Comp., Hokkaido U.)] Complex patroon ~ de som van eenvoudige patronen

Dynamica ~ wisselwerking van `kritieke punten’ Laag-dimensionaal gedrag in hoog-dimensionale systemen