Noor Christoph SWI Universiteit van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Visual Knowledge Building
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Over consumenten, gedrag en marketing
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Server Management Framework
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
NBB-B cursus Utrecht 2008.
Interaction Design Core mechanics. Wat hebben we gedaan.. De eerste maakopdracht gedaan van usecases en flowcharts IAM - HvA.
Workshop Testen 18 februari.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Computers en Visueel Gehandicapten
College 22 Interaction College MCI-2 Jacobijn Sandberg 18 januari 2001.
College Mens-Computer Interactie Hoofdstuk 11: Evaluatie-technieken Hoofdstuk 12: Help en Documentatie.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC2 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Testen Blackboard Marjana Rhebergen.
Docentontwerpteams en self-efficacy
De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Determining user interface semantics using agents Lein Ton.
Collegeweek 3 Observeren
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
DAb: Interactive Haptic Painting with 3D Virtual Brushes W. Baxter, V. Scheib, M. Lin, and D. Manocha.
Voortgangsgesprek fase 1
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Veerle Nuytemans, Sophie Traen, Robin Pellegrims, Peter Nelissen.
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
Introductie Daan Haeyen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ASP.NET MVC Web Development
Toetsing Vakdidactiek 2.
Netwerken & Internet 1.
Transcript van de presentatie:

Noor Christoph SWI Universiteit van Amsterdam Hoorcollege 2 EISS Noor Christoph SWI Universiteit van Amsterdam

Recap Vorige week Inleiding in evaluatieonderzoek Ontwikkelstadia software toepassingen & evaluatieonderzoek

Heuristic evaluation Systematische inspectie van een UID om de problemen in de interface op te sporen zodat ze opgelost kunnen worden Enkele heuristiek raamwerken zullen we kort bespreken

Usability Heuristics Korte bespreking van usability principes Deze kun je gebruiken om applicaties te evalueren 10 ‘basic rules’ die wellicht een groot deel van de problemen met UID kunnen verklaren

Simple and natural dialogue Termen die helder en duidelijk zijn Mapping: conceptuele model van user van de taak moet overeenkomen met de uit te voeren taak in systeem Ontwerp en kleuren Minimalisme [less is more]

Simple and natural dialogue – less is more -

Speak the users’ language ‘Gebruikerstaal’ in plaats van systeem georienteerde terminologie ‘Intuitieve’ betekenis van termen duidelijk Bv. Laat gebruikers stemmen over welke begrippen men wil gebruiken (ipv zelf woorden laten voorstellen) Metafoorgebruik

Speak the users’ language - metaforen - = ‘A figure of speech which should not be taken literally’ Metaforen faciliteren de opname van kennis vanuit een bekend domein (source domein) naar een onbekend domein (target domain): organisme (zelfregulerend vermogen), community (democratie), desktop, Metaforen worden gebruikt voor: Het verklaren van een abstract concept, begrippen en kenmerken uitleggen, makkelijke navigatie, makkelijke toegang tot informatie, vergemakkelijken van interactie met de omgeving, ideeen overbrengen, bepaald gebruik voor iets suggereren

Speak the users’ language - metaforen - Voordelen: Begrip van de interface vergroten Motiveren van de gebruiker Consistency in de interface Een ‘natuurlijke’ omgeving creeren die dichtbij de gebruiker staat Coherentie Als extra hulpmiddel voor beginners Increase the familiarity with Interface

Speak the users’ language - metaforen - Nadelen: Het beperkt de mogelijkheden voor het design Een ‘mismatch’ tussen de metafoor en het design misleidt de gebruikers Kan duur en tijdintensief zijn om te ontwikkelen Kleine ‘mismatches’ tussen de ‘echte wereld’ en de representatie op de pc zijn onvermijdelijk

Speak the users’ language - metaforen -

Minimize users’ memory loads Gebruik van generieke commandos / functies Nadruk op ‘herkenning’ ipv op productie door gebruiker

Consistency Consistent gebruik van termen, functies en procedures Telkens op dezelfde locatie iets weergeven Voor vergelijkbare taken, vergelijkbare procedures definieren

Feedback Het systeem moet zijn status altijd aan de gebruiker kenbaar maken Foutmeldingen (system failure) Positieve feedback (status) Response tijd (tussen 0.1 en 10 sec afhankelijk van taak) / “percentage voltooid’ status

Clearly marked exits Gevoel van controle voor gebruiker is van groot belang: altijd ‘escape’ mogelijkheden (‘cancel’, ‘back’, ‘undo’)

Shortcuts Het gebruik van ‘shortcuts’ vergroot het gebruikersgemak Afkorting Functietoetsen Dubbelklikken op een object Extra buttons Interactive ‘history’ functie

Good error messages Foutmeldingen Heldere taal zonder codes Precies geformuleerd Aanbieden van hulp bij het oplossen van het probleem Beleefd gesteld

Prevent errors ‘Voorkomen is beter dan genezen’ Herkenning ipv productie (filenames) Bij ‘acties met mogelijke desastreuze effecten’ een duidelijke ‘undo’ optie en uitleg

Help & documentation Aanbieden van help en documentatie Makkelijk te vinden Begrijpelijk gesteld Goed uit te voeren

Usability framework De tien categorieen van Nielsen kun je gebruiken om een usability-onderzoek mee uit te voeren. Een ander raamwerk is dat van Kabel gebaseerd op Norman(1986): ‘discrepanties tussen de status van een systeem en de doelen en verwachtingen van de gebruiker veroorzaken problemen in de interactie tussen gebruiker en systeem’

Usability framework Kabel Het raamwerk kan opmerkingen van gebruikers eliciteren en categoriseren op verschillende abstractieniveaus Doelen van het raamwerk zijn: Faciliteren van de taak om een software toepassing te evalueren Het organiseren van gebruikersopmerkingen in een beperkt aantal categorieen Vergemakkelijken van oplossen van problemen in toepassing

Usability framework Kabel Laag abstractieniveau KEYSTROKE & SYSTEM IMAGE & MENTAL MODEL categorieen Middel abstratieniveau PROCESS categorie Hoog abstractieniveau SYSTEM CONTENT & EFFICACY & MENTAL MODEL categorieen

Usability framework Kabel - EVAWEB -

User Interface Rating Form Een derde mogelijkheid om met een usability raamwerk een toepassing te evalueren is door middel van een ‘user interface rating form’ 10 user interface criteria geformuleerd ter beoordeling van een user interface

User Interface Rating Form Ease of use Navigation Cognitive load Mapping Screen design Knowledge space compatibility Information presentation Media integration Aesthetics Overall functionality

User Interface Rating Form Bijvoorbeeld; ‘Ease of use heeft betrekking op het ervaren gemak waarmee de gebruiker interacteert met het systeem’ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Comments:  

Heuristic evaluation Doel van ‘heuristic evaluation’ is het vinden van usability problemen in UID zodat deze verholpen kunnen worden Een kleine groep van evaluatoren onderzoeken de interface van een applicatie

Heuristic evaluation

Heuristic evaluation Tips & tricks Ontwikkel uit te voeren activiteiten Gebruikers werken onafhankelijk van elkaar Operationaliseer het raamwerk Maak gebruik van een usability lab Oberveer & noteer Let op de achtergrond van de gebruiker (target group / specialist)

Reminder Deadline opdracht 1.1 Donderdag a.s. (20 september) voor 12 uur (BOX SWI)