Deelname en kwaliteit voorschoolse voorzieningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Pedagogische kwaliteit BSO
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
Tijdelijke Regeling Vroegsignalering registratie TRV-gegevens presentatie 10 juni 2002.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Praten met kinderen Het mondelinge taalvaardigheidsniveau
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
1. Inleiding 2. Methode 3. Resultaten 4. Discussie 5. Bronnen.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Pre-COOL cohortonderzoek
Brede school in Berkenbos
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Foliumzuur: wie slikt het niet en hoe kan het beter
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Onderzoek PreCOOL PreCOOL2-5
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.

LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
6 interactievaardigheden
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Het opzetten van een VVE-monitor
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Innovaties VVE/OAB, zoals Innovatiecentra VVE en SterkVVE
Doubleren.
Doubleren.
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Transcript van de presentatie:

Deelname en kwaliteit voorschoolse voorzieningen “The Best of Both Worlds” Conferentie Kinderopvang en Peuterspeelzalen maandag 8 oktober 2012 Annemiek Veen Kohnstamm Instituut

Doel VVE-beleid Hoog bereik doelgroepkinderen (100% in 2011) Startniveau begin groep 3 omhoog; d.m.v. goede kwaliteit voorschoolse voorzieningen

Redenen weinig zicht op bereik (nog) geen meetinstrumentarium (monitor) (nog) geen eenduidige doelgroepdefiniëring ongelijksoortige gegevens op verschillende plaatsen

Deelname aan voorschoolse voorzieningen op 2-jarige leeftijd per doelgroepcategorie bron: oudervragenlijst gezinscohort pre-COOL (n = 789) Allochtone doelgroep: n=51 (6.5%) Allochtone niet-doelgroep: n=83 (10.5%) Autochtone doelgroep: n=42 (5.3%) Autochtone niet-doelgroep: n=613 (77.7%) Doelgroep: ouders met max. 2 jaar voortgezet onderwijs

Bezoek kinderdagverblijf (kdv) ja 23.5% 50.6% 38.1% 65.3% Voorziening Categorieën all. aut.   Doel-gr. n-doel-gr. doelgr. Bezoek kinderdagverblijf (kdv) ja 23.5% 50.6% 38.1% 65.3% Intensiteit bezoek kdv in dagen 2.4 2.8 1.9 2.3 Bezoek peuterspeelzaal (psz) 49.0% 31.3% 47.6% 20.9% Intensiteit bezoek psz 1.5 1.0 Bezoek gastgezin 13.7% 16.9% 28.6% 20.4% Opvang door alleen ouders 19.6% 9.6% 4.8% 4.1% Deelname VVE-programma 23.8% 6.4% 2.6% 4.9%

Conclusie deelname Wanneer het kind 2 jaar is: - allochtone en autochtone doelgroepen meest naar peuterspeelzaal - allochtone en autochtone niet-doelgroep het meest naar kinderdagverblijf - allochtone doelgroep het vaakst VVE-programma

Relatie met achtergrondkenmerken

Relatie met achtergrondkenmerken Intensiever bereik door peuterspeelzaal in: - allochtone gezinnen - met ouders zonder startkwalificatie - waar ouders een buitenlandse taal spreken - met niet-werkende moeders - minder sociale steun ervaren in de opvoeding - meerdere risicofactoren, zoals middelengebruik en onveiligheid in woonomgeving

Conclusie bereik Gemeenten weten risicogezinnen goed te bereiken met peuterspeelzalen (met VVE-programma) Maar hebben zelf nog weinig zicht op het bereik van VVE

Kwaliteit in voorzieningen Kwaliteitsmetingen in de kinderopvang (oa. Van IJzendoorn e.a., 1996; Gevers – Deynoot & Riksen – Walraven 2002; Vermeer e.a. 2005; de Kruif e.a., 2007) – NCKO Pedagogische kwaliteit kinderopvang daalt; lage kwaliteit betreft m. n. educatieve domeinen (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, begeleiding van interacties)

Kwaliteit in pre-COOL-onderzoek - Wat is de pedagogische en educatieve kwaliteit van voorschoolse voorzieningen? - Zijn er verschillen in pedagogische en educatieve kwaliteit tussen peuterspeelzalen en kinderdagverblijven? gemeten m.b.v. observaties en vragenlijsten

CLassroom Assessment Scoring System (CLASS; Pianta et al.,2007) Groepsinteracties Emotionele ondersteuning en gedragsregulering Positie-ve sfeer Nega-tieve sfeer Sensiti-viteit leidster Aandacht voor kind-perspectief Gedragsregule-ring Educatieve ondersteuning Facilite-ren van leren en ontwik-keling Kwaliteit van feed-back Stimule-ren van taalont-wikkeling

Voorbeeld De leerkracht laat een plaatje zien van een ziek kind Lk: Hoe weet je dat dit kind ziek is? Kind: Kijk, temperatuur ding Lk: Dat is een temperatuurding, het is een thermometer Kind: Zoals die [wijst naar thermometer in de groep die gebruikt wordt, als ze praten over het weer] LK: Ja, zoals die, de thermometer in de groep meet de buitentemperatuur. Deze thermometer [wijst naar plaatje in boek] meet de lichaamstemperatuur. Allebei de thermometers meten de temperatuur. Bron: Pianta, La Paro & Hamre, 2009.

CLASS

Conclusies observaties Emotionele ondersteuning lijkt voldoende: positieve affectieve relaties tussen leidsters en kinderen; leidsters zijn warm, sensitief en ondersteunend Educatieve ondersteuning iets lager (met name kwaliteit van feed-back); in psz. hoger dan in kdv. Educatieve activiteiten, zoals taalactiviteiten, geletterdheid en gecijferdheid zijn onvoldoende ingebouwd in dagelijkse routines. Belangrijke mogelijkheden voor leermomenten worden gemist

Vragenlijst Pedagogisch Medewerkers (n=182 /69.2%)

Vragenlijst Pedagogisch Medewerkers (n=182 /69.2%)

Conclusies vragenlijst Pedagogisch medewerkers: Bieden ook naar eigen oordeel in hoge mate emotionele ondersteuning Educatieve vaardigheden: taalstimulering het hoogst Peuterspeelzalen scoren overal iets hoger, vooral op de educatieve vaardigheden Veel vertrouwen in eigen vaardigheden Tevreden met het werk

Samenvattend Peuterspeelzalen vooral bezocht door allochtone en autochtone doelgroepkinderen Educatieve kwaliteit psz. iets hoger dan in kinderdagverblijven, maar er valt nog veel te winnen Gemeenten weten risicogroepen goed te bereiken met peuterspeelzaal/VVE Monitoring op gemeenteniveau kan beter --->beter zicht op niet-bereik

www.kohnstamminstituut-uva.nl www.pre-cool.nl Veen, A., Van der Veen, I. en Driessen, G. (2012). Het bereik van allochtone kinderen met voor- en vroegschoolse educatie. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 874 Pre-Cool Consortium (2012). Pre-COOL cohortonderzoek. Technisch rapport tweejarigencohort, eerste meting, 2010-2011. Amsterdam: Kohnstamm Instituut. Rapport 877 www.kohnstamminstituut-uva.nl www.pre-cool.nl