Forensische Orthopedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Advertisements

Voorlichting B3.
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Samen stoppen we huiselijk geweld. Paul Wolbink zaal 0140,
Diversiteit & Jeugdzorg
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Welkom bij de mastervoorlichting van Forensische orthopedagogiek
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Huren met zorg Prof.dr. Guy Widdershoven
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Commissie Jeugdzorg en Sociaal beleid 8 juni 2006 Jeugdzorg, wat is dat dan?
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
Naschoolse Dagbehandeling:
Het nieuwe jeugdzorgstelsel op hoofdlijnen
Decentralisatie jeugdzorg
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Netwerk Effectieve Jeugdzorg Amsterdam
Verbinden van zorg en onderwijs
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
Veiligheid en Vlissingen
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Problematiek en zorgbehoefte van gedetineerden met een ISD maatregel IVO Dr. Tim Schoenmakers, drs. Soenita Ganpat, ir. Elske Wits NK Dr. Peter Greeven.
1958: 1 e Multi Disciplinair Team Kindermishandeling, Denver (Col.) Samenstelling Een kinderarts Een maatschappelijk werker Een (kinder)verpleegkundige.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl www
Het Openbaar Ministerie
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Jeugdzorg & Justitiabelen
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Jeugdzorg & Justitiabelen
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Nazorg jeugdigen Presentatie tbv leeratelier JR VNG 7 december december 2015.
Jeugdzorg & Justitiabelen
De Nederlandse jeugdzorg in transitie Adri van Montfoort Gent, 22 januari 2013.
SJSJ BESTEMMINGSPLAN BUITENGEBIED CADIER EN KEER 6 JULI 2011.
Minor “werken in gedwongen kader”. Programma dag 1 Over Bureau Jeugdzorg, waaronder: Visie en missie BJZ De afdelingen van BJZ Gezag Jeugdbeschermingsmaatregelen.
Politie op school? Denk aan je imago! Samenwerking tussen school en politie Nancy Vos – Politie Brabant-Noord Geert Jan den Brok - vervanger.
Presentatie Forensisch Centrum Teylingereind 9 juli 2014.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
2 Bureau Jeugdzorg Gelderland Bereikbaar en Beschikbaar Hans Lomans Bestuurder BJzG 8 april 2011.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Dwang en drang in Amsterdam Rol en positionering gecertificeerde instellingen en RvdK.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Organisatie & werkwijze Veiligheidshuis Utrecht d.d.23 november 2010.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
3100 Jeugdbescherming 800 Jeugdreclassering > specifieke doelgroep > vraag om specifieke kennis en vaardigheden.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Decentralisatie Jeugdzorg
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
Utrecht, 2 december 2016 ‘In dialoog: Het leven begint bij 18’ zorgeloos leven en verplichte (na)zorg Utrecht, 2 december 2016
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Transcript van de presentatie:

Forensische Orthopedagogiek Dr. Geert-Jan Stams Drs. Eveline van Vugt Prof dr. Peter van der Laan Dr. Jan Hendriks Dr. Machteld Hoeve Dr. Jessica Asscher Dr. Xavier Moonen Drs. Channa Al Drs. Chrissy James Drs. Claudia van der Put Drs. Els Kornelis Drs. Arna Robsdottir- Van Beek 1

Wat is Forensische orthopedagogiek? Richt zich op het voorkomen en de aanpak van ernstige gedrags- en opvoedingsproblemen die vragen om justitieel ingrijpen 2 2

Vormen van Justitieel Ingrijpen Strafrechtelijk Jeugddelinquentie Schade aan zelf en anderen Plaatsing in een justitiële jeugdinrichting Civielrechtelijk Kindermishandeling en verwaarlozing Veiligheid en ontwikkelingskansen Ondertoezichtstelling (OTS) en/of uithuisplaatsing 3

De forensisch orthopedagoog is gespecialiseerd in: Juridische en ethische vraagstukken rondom problematische opvoedingssituaties Specifieke methoden en technieken van forensisch onderzoek: het vaststellen van risico op delinquentie en kindermishandeling Diagnostiek en behandeling van complexe problematiek, die in de regel plaatsvindt onder dwang 4 4

Waar werkt de Forensisch Orthopedagoog? Politie Justitie Justitiële Jeugdinrichtingen en Jeugdzorg Plus Bureau Jeugdzorg (jeugdbescherming en reclassering) Raad voor de Kinderbescherming Forensische Psychiatrie Voorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking Jeugdzorgaanbieders (b.v dagbehandeling, pleegzorg, gezinstherapie) 5

Wat doet de Forensisch Orthopedagoog? Diagnostiek en behandeling van ernstige gedrags- en opvoedingsproblemen Teambegeleiding Management Implementaties van interventies Onderzoek en Beleid op het terrein van de forensische orthopedagogiek 2/3 klinische stage 1/3 onderzoeks en beleidsstage 6 6

Onderwijsvisie Interactief Toepassen van kennis (papers en opdrachten) ipv reproductie van kennis Professionele vorming (zelfstandig en kritisch) Brug slaan tussen theorie en praktijk Interactief waarbij we veel discussiëren Dus we hebben geen kennis tentamens waarin we via multiple choice of open vragen kennis toetsen maar geven papers en opdrachten Zelfstandigheid & aandacht voor eigen leerproces. Smart opstellen van doelen. Leerdoelen worden opgesteld aan begin. Na een jaar moeten ze beslissingen nemen zelfstandig en kritisch . We geven ze eigenlijk de tools om zelfstandig en kritisch beslissingen te nemen. Vaak veel literatuur waaruit ze zelf moeten beslissen wat belangrijk is voor hun ontwikkeling. Is niet school maar een academische leeromgeving. Veel aandacht voor eigen ontwikkeling. In het tweede half jaar daarom veel aandacht voor begeleide intervisie. We ontwikkelen samen met de praktijk en we betrekken veel mensen vanuit de praktijk ook in het ondewrwijs om theorie en praktijk samen te brengen. 7 7

Anke Valent, student Wie ben ik? Waarom heb ik gekozen voor Forensische Orthopedagogiek aan de UvA? 1e half jaar: Colleges 2e half jaar: Stage/Scriptie Toekomstperspectief 8