André Heck, Peter Uylings AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Elektromagnetische inductie
Advertisements

Over stapgrootte en volgorde programmaregels
Ouderavond 6 vwo 25 September 2013 Informatieavond 6 vwo Welkom.
Gewichtige wiskunde in de klas
Leren modelleren Johan Deprez Dag van de Wiskunde, Kortrijk, 2013
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
Toepassen van Wetenschap
Staafdiagram Strookdiagram
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
LOPEN: ANDERS BEKEKEN.
NLT Forensisch onderzoek – Ballistiek
HOOFDSTUK 3 BERNOULLI, ENERGIE EN MOMENTUMVERGELIJKING
Motivatie informatie = verandering in tijd netwerken: met R, L, en C
wiskunde als gereedschap voor fysica: in en rond onze atmosfeer
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Van leerdoel naar leeropbrengst
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Sterstructuur en hoofdreeks sterren
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Vraag 28 Verzamel eerst de gegevens: P = 80 W t = 8,5 minuut = 8,5 x 60 = 470 seconden m = 200 gram water c = 4,2 J/g.°C ∆T = 37 – 7 = 30 °C Maak eventueel.
Ruimtegeodesie I Waarnemingssystemen E. Schrama. Inhoud Technieken Instrumentele eigenschappen Fysische begrenzingen Het functie model Parameters schatten.
Afstuderen bij Natuurkundige Informatica Faculteit Exacte Wetenschappen 20 November 1998 vrije Universiteit Divisie Natuurkunde en Sterrenkunde.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Trillingen en golven Sessie 1.
Luchtweerstand wordt overal verwaarloosd
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Path planning voor elastische objecten Robin Langerak Planning paths for elastic objects under manipulation constraints LamirauxKavraki.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Synchroniseren van bio-elektriciteit
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Elektrische energie en vermogen
Jaap Hillebrand Laagcoördinator VWO-4
INCCA-presentatie 22 – 05 – Overzicht Inleiding INCCA-presentatie Ontwikkeling INCCA-presentatie Mogelijke uitbreidingen Slotwoord Vragen/Opmerkingen.
Rotatiebeweging Starre voorwerpen, middelpuntzoekende kracht, bewegingsvgl., traagheidsmoment, hoekmoment, .....
Beoordeling Logboek 1 Module: ______Groepsleden:________ Docent: ______________ Leerjaar: ______________ ________ Wk 1Wk 2Wk 3Wk 4Wk 5Wk 6 Verantwoordelijke.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
2.5 Gebruik van diagrammen
Werving H3 voor Havo Exact Arentheem 13 februari 2014 Harm Smit.
Wat gaat er allemaal veranderen?
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
soorten beweging groot- en eenheden de formule soorten diagrammen .
Boekhouding en administratie
UNITED MOBILITY TEAM 4 Floris van OostenJordi Schenkeveld Timonthy de BoerDennis van den Driesche.
Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
Natuur en Techniek in de Basisschool
Welkom op de voorlichting van natuur- en sterrenkunde
Sterrenkunde in de praktijk Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2010 Meie van Laar, science center NEMO.
Nederlandse Nobelprijswinnaars Nederlandse Nobelprijswinnaars Na.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Week opdracht 1,2 Team 9.
Smart Energy.
Pré-NLT-module 3D-printen
E = P × t.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Hoofdstuk 6: Natuurkunde Overal (vwo 4)
De didactiek van ontwerpen
Les 1: Bewegen en inspanning
Onderzoekend experimenteren met Coach
Elektriciteit Stroomkring Natuurkunde 2 AH :36
LTAD model Training van MiLa atleten gericht op lange termijn succes.
HOE KOMT EEN IDEE IN JE HOOFD?
Producten van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

André Heck, Peter Uylings AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam Sportief modelleren André Heck, Peter Uylings AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam

Overzicht Vallende pluimbal Start van een sprint

Vertikaal vallende pluimbal Videometing met een hogesnelheidscamera perspectief correctie en point tracking Welk model voor luchtweerstand? lineair model: Fluchtweerstand = - k v kwadratisch model: Fluchtweerstand = - k v 2

Lineair model GDV: m v ’ = – m g – k v , v (0) = 0 Terminale snelheid: v T = -(m g)/k GDV: v ’ = g (v /v T – 1) , v (0) = 0 Oplossing: v (t ) = v T ( 1 – exp(g t /v T) ) Grafisch model

Kwadratisch model GDV: m v ’ = – m g + k v 2 , v (0) = 0 Terminale snelheid: v T = - Ö (m g /k) GDV: v ’ = g ((v /v T)2– 1) , v (0) = 0 Oplossing: v (t ) = -v T tanh(g t /v T) Grafisch model

Start van een sprint Onderdeel van een informatieve en interactieve dag voor exact-georiënteerde 4 vwo leerlingen Voorbereiding op NLT-module Dag in het teken van “meten aan bewegen” Bezoek aan FBW (VU) en USC/sportlab (UvA) Doel: kennismaken met verzamelen van meet- gegevens rondom de thema’s videometingen inspanningsfysiologie

activiteiten op het sportcentrum Videometingen wegschoppen van een bal start van een sprint Inspanningsfysiologie hartslagmeting bij hardlopen met verschillende intensiteit wingate sprinttest op fietsergometer

De eerste meters Details met een hogesnelheidscamera snelheid romphoek (experimenteel modelleren) leerlingenwerk , verslag van een team afstandsmeting met een webcam later te gebruiken in modelleer activiteit Video-gereedschappen: point tracking perspective correctie

Modellen van sprinten gebaseerd op de 2e wet van Newton Alle modellen: a (t ) = Fvoortstuwing(t ) – Fweerstand(t ) Keller model: v’ = F – v/t, v(0) = 0 (leerling data) Exacte oplossing: v (t ) = F t ( 1 – exp(-t/t) ) Tibshirani-model: v’ = F – c t – v/t, v(0) = 0 Keller model met aerodynamica (Carl Lewis data): v’ = F – v/t - c (v – w)2, v(0) = 0

Mureika model (200m sprint) a(t ) = b ( Fs(t )+Fh(t ) ) – Fv(t ) – Fw(t ) met Fs(t ) = f0 exp(-s t 2) stuwing Fh(t ) = f1 exp(-c t ) handhaving van stuwing Fv(t ) = v (t ) / t interne weerstand Fw(t ) = r/2 (1–exp(-s t 2)/4)Ad (v – w)2 windeffect b = 1 – x v 2 / Rb demping voor baan b

Modellen van sprinten gebaseerd vermogensbalans Vermogensbalans: P0 = Pf + dE /dt + dH /dt met P0 vermogen nodig voor beweging Pf vermogensverlies door weerstand dE /dt verandering externe mechanische energie dH /dt vermogensverlies via warmte P0 = Paer + Pan , aerobe + anaerobe vermogen

Ward-Smith model (100m sprint, Carl Lewis) dH /dt = a v (t ) dE /dt =d(½mv 2)/dt = m v dv /dt Pf(t ) = Fweerstand ´v = ½ Cd A v (v – w)2 Pan(t ) = Pmax exp(-l t ) Paer(t ) = R ( 1 – exp(-l t ) )

van Ingen-Schenau model (400 m) h (Paer + Pan) = a v + k dv 3 + v dv /dt Efficientiecoëfficiënt h Paer(t ) = R ( 1 – exp(-l1 t ) Pan(t ) = E0 l2 exp(-l2 t ) Voor sprinten: 4,19 ( 1 – exp(-0,0384t ) ) + 22,44 exp(-0.0403t ) = 0,97 v + 0,00366v 3+ v dv /dt

Discussie