Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
De historie & de toekomst
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
Door Jenny, Anni, Bas en Roel
Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?
Het ontwikkelingsperspectief
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
De grote sprong! VO PO.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Te slim om veters te strikken
Zo leer je kinderen lezen en spellen
 komt vooral voor bij jongens  komt voor 1/4000.
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Ingrid Steenhuis & Els Van der Poel
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Leren leren…..en het materiaal?
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
Werkgroep deskundigheidsbevordering
DCD Developmental Coordination Disorder
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
ASS in de levensloop: onderzoek
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Dyslexie als temporeel informatiever-werkingsdeficit!?
Actieonderzoek instructietafel.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Ouderavond groep
Multidisciplinaire richtlijn Preventie, signalering, diagnostiek en behandeling van excessief huilen bij baby’s Auteurs Drs. W. La Haye, Dr. A.C. Engelberts,
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Presentatie Executieve functies
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Cindy, Meriama, Tim, John en Kevin. Hebben jongens en meisjes dezelfde onderwijskansen in Afrika? ​
Kinderen & Jongeren met kanker
Kwaliteitsbeleid.
Voortijdig schoolverlaten
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Marit Dhondt Master PMT
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Informatieverwerking na Niet Aangeboren Hersenletsel CJ Gardien Algemeen manager/Neuropsycholoog.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Executieve Functies.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Koningin Julianaschool,
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel Rosa Kroes Masterscriptie Orthopedagogiek Begeleiding: dr. P.F. de Jong en drs. C.M.C.M. Hendriks Amsterdam, mei 2008

Niet-aangeboren hersenletsel Wat wordt verstaan onder niet-aangeboren hersenletsel? Oorzaken Traumatisch hersenletsel Niet-traumatisch hersenletsel Gevolgen

Het werkgeheugen Model van Baddeley & Hitch (1974) Fonologische lus Visuospatiële kladblok Central executive

Central executive Inhibitie Flexibiliteit Updating

Werkgeheugenproblemen bij jongeren met NAH Eerder onderzoek: De fonologische lus: jongeren met NAH laten zwakkere prestaties zien op taken die de fonologische lus meten Flexibiliteit en inhibitie: jongeren met NAH lijken zwakker te presteren op taken die flexibiliteit en inhibitie te meten, maar resultaten niet eenduidig. Overige onderdelen: niet onderzocht

Dit onderzoek Alle onderdelen van het werkgeheugen Hypothese: Jongeren met NAH presteren slechter dan jongeren zonder hersenletsel. Schoolse vaardigheden: rekenen en lezen Executief functioneren bij de jongeren, geobserveerd door ouders/verzorgers en leerkrachten Hypothese: De ouders/verzorgers en leerkrachten van jongeren met NAH observeren meer problemen in de executieve functies dan de ouders/verzorgers en leerkrachten van jongeren zonder hersenletsel.

Participanten Jongeren met niet-aangeboren hersenletsel Hoe gematcht? Elf jongeren; 4 meisjes, 7 jongens. Gemiddelde leeftijd van 15 jaar (M = 15.31, SD = 2.27). Letsel: Niet-aangeboren gesloten hersenletsel als gevolg van een trauma Minstens zes maanden terug ontstaan Exclusiecriteria: niet-traumatische hersenletsel; aangeboren hersenletsel; open traumatisch hersenletsel; een IQ lager dan 50; een psychiatrische diagnose. Allemaal ingeschreven bij Heliomare: leerling (5) , revalidatiekliniek (2); begeleiding (4). 6 speciaal onderwijs; 5 regulier onderwijs Hoe gematcht?

Participanten Controlegroep Elf jongeren; 6 meisjes, 5 jongens. Gemiddelde leeftijd van 15 jaar (M = 15.23, SD = 2.13). Exclusiecriteria: hersenletsel, zowel aangeboren als niet-aangeboren, een IQ lager dan 50; psychiatrische diagnose. De jongeren vanuit speciaal onderwijs hadden allen een somatische/lichamelijke aandoening, als jeugdreuma of diabetes.

Instrumenten Controle-taken: Intelligentieniveau (5) Reactiesnelheid (7) Werkgeheugen Fonologische lus (2) Visuospatiële kladblok (1) Executieve functies Inhibitie (2) Flexibiliteit (3) Updating (1) Schoolse vaardigheden Rekenen (1) Technisch lezen (1) Observaties ouders/verzorgers en leerkrachten Executief functioneren bij hun zoon/dochter of leerling (1)

Procedure Hoe is het onderzoek verlopen?

Resultaten Intelligentieniveau

Resultaten Reactiesnelheid Baselinespeed Overige taken Trend

Resultaten Fonologische Lus Cijferreeksen Nonwoord Repetitie Test

Resultaten Inhibitie Hoofdeffect inhibitie Verschil tussen NAH- en controlegroep Samenhang met intelligentieniveau

Resultaten Overige componenten van het werkgeheugen Geen verschillen tussen de groepen; de NAH groep was soms zelfs beter dan de controlegroep. Samenhang met IQ Bij de meeste werkgeheugentaken sprake van samenhang met het intelligentieniveau Schoolse vaardigheden Geen verschillen tussen de twee groepen

Resultaten Executief functioneren waargenomen door ouders/verzorgers en leerkrachten Ouders/verzorgers Leerkrachten Intelligentieniveau

Discussie Hebben jongeren met NAH een lagere snelheid van reageren? Hebben jongeren met NAH problemen in de capaciteit van de fonologische lus? Hebben jongeren met NAH specifieke werkgeheugenproblemen? Waardoor verschillen de observaties van ouders van jongeren met niet-aangeboren hersenletsel van de observaties van ouders van jongeren zonder hersenletsel?

Aanbevelingen Toekomstig onderzoek: Grotere onderzoeksgroep Twee controlegroepen: een gematcht op intelligentieniveau en een gematcht op chronologische leeftijd Premorbide niveau van de jongeren meenemen