De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
... waar hébben we het over?! Romeinen aan de Rijn, schoolplaat legermuseum.
Advertisements

Deze voorbeelden zijn bedacht door: [zet hier je naam / namen]
1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
De tijd van: Wereldoorlogen
Historische context Duitsland 3
De tijd van de wereldoorlogen
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
Workshop Examen geschiedenis Havo-Vwo Bjorn Wansink en Hanneke Tuithof
De eerste wereldoorlog (1914 – 1918)
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
de tijd van burgers en stoommachines
de tijd van burgers en stoommachines
4 hoofdstukken Hoofdstuk 1 Voorgeschiedenis en staats- inrichting Hoofdstuk 2 periode Hoofdstuk 3 periode Hoofdstuk 4 periode
De tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900 Eeuw van de
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
Stromingen en partijen
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Marc. van 20 november 2014 Eine Abneigung gegen alles Deutsche Duitsland en het Nederlandse Geschiedenisexamen Marc. van 20.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Pabo instroom geschiedenis
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Belangrijke kenmerken
Duitsland
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Oorlog en Vrede William Sherman: Oorlog is hel! Karl von Clausewitz:
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Historische Context Duitsland in het nieuwe examen geschiedenis Geert van Besouw Hanneke Tuithof Bjorn Wansink Ik ben Hanneke Tuithof. Vakdidacticus geschiedenis.
De Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog
Duitsland werd na WO-I…
Context 2: Duitsland Les 1 –
De Tweede Wereldoorlog
Politiek – maatschappelijke stromingen:
Politieke situatie Europa rond 1800
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
CSE 2016 VWO tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Hellen Janssen namens de havo/vwo commissie van de VGN.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Vragen filmpjes Duitsland. Deel 1: keizerrijk en Weltpolitik 1 Waardoor liep het machtsevenwicht door het ontstaan van het Duitse keizerrijk op politiek,
Duitsland Hoofdstuk 2 Het Duitse Keizerrijk II
"One of the men grabbed my father by the shoulder and spit in his face. They tore his World War I medals from his shirt and stomped them into the ground.
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Mysterie: Moord op de Romanovs
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Thema 10 Europa.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Context 2: Duitsland Les 2 –
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
de tijd van burgers en stoommachines
Europa in 1914.
Wereldoorlogen en staat en natie
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Transcript van de presentatie:

De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops Het nieuwe eindexamen De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops

Gevolgen voor leerlingen De hoeveelheid stof kan niet meer in twee maanden besproken worden, de lesstof moet verspreid worden over meerdere jaren. De stof kan niet meer in korte tijd ‘gestampt’ worden, de historische context moet ‘beklijven’ De stofomschrijving biedt geen houvast meer bij de onderwerpen van de vragen, geschiedenis wordt meer ‘begrijpen’ en ‘vaardigheden’ De stofomschrijving biedt geen houvast meer bij de formulering van antwoorden, geschiedenis wordt ‘taliger’

Gevolgen voor docenten (het programma) PTA van het Werkmancollege (de belangrijkste toetsen) Havo 4 Tijdvak 1-4 Tijdvak 5 + HC Republiek der Verenigde Nederlanden Tijdvak 1-7 + staatsinrichting Havo 5 Tijdvak 8+9+ HC Duitsland 1871-1945 Tijdvak 10 + HC Koude Oorlog Tijdvak 1-10 + 3 HC’s (herhaling)

Gevolgen voor docenten (het programma) VWO 4 Tijdvak 1- 6 Thema naar eigen keuze VWO 5 2 Thema’s naar eigen keuze Tijdvak 6 + HC Republiek Tijdvak 7/8 + HC Democratische Revoluties VWO 6 Tijdvak 9 + HC Duitsland 1871-1945 Tijdvak 10+ HC Koude Oorlog Tijdvak 1-10 +HC’s (herhaling)

Gevolgen voor docenten (de inhoud) Een voorbeeld: De Historische Context Duitsland 1871 - 1945

In hoeverre dekt de HC de Kenmerkende Aspecten van tijdvak 8 en 9 Kenmerkende Aspecten vergeleken met Historische Context   - De Industriële Revolutie - Opkomst politiek maatschappelijke stromingen: Liberalisme Socialisme Confessionalisme Nationalisme Feminisme - Sociale kwestie Voortschrijdende democratisering Imperialisme Kenmerkende Aspecten vergeleken met Historische Context - Het voeren van twee WO’s - Wereldcrisis - Verwoestingen – Totale Oorlog - Vormen van verzet tegen West-Europees imperialisme - Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën com, fac, natsoc. - Rol moderne propaganda –en communicatiemiddelen - Racisme en discriminatie die leidde tot genocide Holocaust

Hoe kan ik de context en KA’s integreren? TIJDVAK 8 TIJDVAK 9 Kenmerkende Aspecten   - De Industriële Revolutie - Opkomst politiek maatschappelijke stromingen: Liberalisme Socialisme Confessionalisme Nationalisme Feminisme - Sociale kwestie Voortschrijdende democratisering Imperialisme Onderwerp 1: 1871 - Industriële revolutie - Opkomst politiek maatschappelijke stromingen * Nationalisme * Liberalisme * Socialisme - Voortschrijdende democratisering Context-eigen: Realpolitiek, Bismarck, Wilhelm I Conferentie van Berlijn Onderwerp 2: Wilhelminisch Duitsland - Modern Imperialisme die verband hield met industrialisatie en nationalisme. Context eigen: Weltpolitiek Alliantiepolitiek Vlootwetten Onderwerp 3: Oorzaken WOI Context/KA’s grijpen in elkaar: - Imperialisme, (Weltpolitiek) - Alliantiepolitiek (Bondgenootschappen) - Nationalisme (Militarisme, plannen) - Industrialisatie, Vlootwetten - Het voeren van twee WO’s (2x) - Wereldcrisis (2x) - Verwoestingen – Totale Oorlog 1x - Vormen van verzet tegen West-Europees imperialisme - Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën com, fac, natsoc. - Rol moderne propaganda –en communicatiemiddelen - Racisme en discriminatie die leidde tot genocide Holocaust Onderwerp 4: Eerste Wereldoorlog Verwoestingen – Totale Oorlog Slag aan de Marne Kenmerken WOI Vrede van Versailles/ Parijs Onderwerp 5: Weimar en Hitler - Crisis in het wereldkapitalisme Kenmerken van fascisme/natsoc Dawes 1924 (crisis) Rijksdagbrand 1933 Goebbels (propaganda) Reichskulturkammer 1933 (propaganda, nazificatie) Neurenberger Wetten (discriminatie) Onderwerp 6: WOII - Het voeren van twee Wereldoorlogen (2x) Dachau Wannsee

Hoe kan ik de leerlingen laten verdiepen Op basis van een (bewerkte) stofomschrijving Bij het VWO Analyseren van de inhoud onderwerpen en lijnen Bij de HAVO Bestudeerbaar maken van de inhoud

Good practice: opdracht (20 min) In duo’s maak je een keuze voor een van de onderstaande opdrachten Lijnen in de Historische Context Welke economische, sociale, politieke lijnen zijn er voor leerlingen te herkennen in de Historische Context? Kennen en Kunnen Formuleer doelstellingen: Wat zouden de leerlingen moeten KENNEN en KUNNEN aan het eind van ieder hoofdstuk uit de Historische Context?

Voorbeelden Welke lijnen zijn er te herkennen in de Historische Context?? Wat is belangrijk voor de leerlingen om te KENNEN en/of KUNNEN??