De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops Het nieuwe eindexamen De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Gevolgen voor leerlingen De hoeveelheid stof kan niet meer in twee maanden besproken worden, de lesstof moet verspreid worden over meerdere jaren. De stof kan niet meer in korte tijd ‘gestampt’ worden, de historische context moet ‘beklijven’ De stofomschrijving biedt geen houvast meer bij de onderwerpen van de vragen, geschiedenis wordt meer ‘begrijpen’ en ‘vaardigheden’ De stofomschrijving biedt geen houvast meer bij de formulering van antwoorden, geschiedenis wordt ‘taliger’
Gevolgen voor docenten (het programma) PTA van het Werkmancollege (de belangrijkste toetsen) Havo 4 Tijdvak 1-4 Tijdvak 5 + HC Republiek der Verenigde Nederlanden Tijdvak 1-7 + staatsinrichting Havo 5 Tijdvak 8+9+ HC Duitsland 1871-1945 Tijdvak 10 + HC Koude Oorlog Tijdvak 1-10 + 3 HC’s (herhaling)
Gevolgen voor docenten (het programma) VWO 4 Tijdvak 1- 6 Thema naar eigen keuze VWO 5 2 Thema’s naar eigen keuze Tijdvak 6 + HC Republiek Tijdvak 7/8 + HC Democratische Revoluties VWO 6 Tijdvak 9 + HC Duitsland 1871-1945 Tijdvak 10+ HC Koude Oorlog Tijdvak 1-10 +HC’s (herhaling)
Gevolgen voor docenten (de inhoud) Een voorbeeld: De Historische Context Duitsland 1871 - 1945
In hoeverre dekt de HC de Kenmerkende Aspecten van tijdvak 8 en 9 Kenmerkende Aspecten vergeleken met Historische Context - De Industriële Revolutie - Opkomst politiek maatschappelijke stromingen: Liberalisme Socialisme Confessionalisme Nationalisme Feminisme - Sociale kwestie Voortschrijdende democratisering Imperialisme Kenmerkende Aspecten vergeleken met Historische Context - Het voeren van twee WO’s - Wereldcrisis - Verwoestingen – Totale Oorlog - Vormen van verzet tegen West-Europees imperialisme - Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën com, fac, natsoc. - Rol moderne propaganda –en communicatiemiddelen - Racisme en discriminatie die leidde tot genocide Holocaust
Hoe kan ik de context en KA’s integreren? TIJDVAK 8 TIJDVAK 9 Kenmerkende Aspecten - De Industriële Revolutie - Opkomst politiek maatschappelijke stromingen: Liberalisme Socialisme Confessionalisme Nationalisme Feminisme - Sociale kwestie Voortschrijdende democratisering Imperialisme Onderwerp 1: 1871 - Industriële revolutie - Opkomst politiek maatschappelijke stromingen * Nationalisme * Liberalisme * Socialisme - Voortschrijdende democratisering Context-eigen: Realpolitiek, Bismarck, Wilhelm I Conferentie van Berlijn Onderwerp 2: Wilhelminisch Duitsland - Modern Imperialisme die verband hield met industrialisatie en nationalisme. Context eigen: Weltpolitiek Alliantiepolitiek Vlootwetten Onderwerp 3: Oorzaken WOI Context/KA’s grijpen in elkaar: - Imperialisme, (Weltpolitiek) - Alliantiepolitiek (Bondgenootschappen) - Nationalisme (Militarisme, plannen) - Industrialisatie, Vlootwetten - Het voeren van twee WO’s (2x) - Wereldcrisis (2x) - Verwoestingen – Totale Oorlog 1x - Vormen van verzet tegen West-Europees imperialisme - Het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën com, fac, natsoc. - Rol moderne propaganda –en communicatiemiddelen - Racisme en discriminatie die leidde tot genocide Holocaust Onderwerp 4: Eerste Wereldoorlog Verwoestingen – Totale Oorlog Slag aan de Marne Kenmerken WOI Vrede van Versailles/ Parijs Onderwerp 5: Weimar en Hitler - Crisis in het wereldkapitalisme Kenmerken van fascisme/natsoc Dawes 1924 (crisis) Rijksdagbrand 1933 Goebbels (propaganda) Reichskulturkammer 1933 (propaganda, nazificatie) Neurenberger Wetten (discriminatie) Onderwerp 6: WOII - Het voeren van twee Wereldoorlogen (2x) Dachau Wannsee
Hoe kan ik de leerlingen laten verdiepen Op basis van een (bewerkte) stofomschrijving Bij het VWO Analyseren van de inhoud onderwerpen en lijnen Bij de HAVO Bestudeerbaar maken van de inhoud
Good practice: opdracht (20 min) In duo’s maak je een keuze voor een van de onderstaande opdrachten Lijnen in de Historische Context Welke economische, sociale, politieke lijnen zijn er voor leerlingen te herkennen in de Historische Context? Kennen en Kunnen Formuleer doelstellingen: Wat zouden de leerlingen moeten KENNEN en KUNNEN aan het eind van ieder hoofdstuk uit de Historische Context?
Voorbeelden Welke lijnen zijn er te herkennen in de Historische Context?? Wat is belangrijk voor de leerlingen om te KENNEN en/of KUNNEN??