1 Coherentie & Structuur in Wetenschappelijke Cognitie Thema’s 1) Onderzoeksprogramma’s en -strategieën 2) Soorten verklaringen 3) Niveaus en stijlen van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tenure Track en loopbaanpaden in Alfa faculteiten Aafke Hulk & Casper de Groot Faculteit der Geesteswetenschappen.
Advertisements

Annelies Daalder WODC Onderzoek voor beleid Annelies Daalder WODC
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
Praktijkgericht onderzoek divers, complex en methodologisch veeleisend
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Bronnenboek onderzoekstrategieën
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Onderwijskundig ontwerpen
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
Hoofdstuk 7 Elektrische structuur van de halfgeleider
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
1 Ontwerponderzoeks-programma’s PM Structuur-componenten in onderzoeksprogramma’s –domein –probleem/doel –idee/harde kern (incl. vocabulair) –positieve.
Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek
Subsumptie- en Specificatie- Verklaringen (H.3, H.4)
Toetsing en evaluatie van theorieën (H.7/8;H.VII/VIII)
College Mens-Computer Interactie Hoofdstuk 11: Evaluatie-technieken Hoofdstuk 12: Help en Documentatie.
Portfolio
ICTB/NB Projectmanagement.
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Structuur van de stof.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
Een Theoretische en Empirische Analyse van Benaderingen in Symbolische Probleem Oplosmethoden.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Coderen.
Soorten en typen onderzoek
Kwaliteit van annotaties
GETTING ACQUAINTED TROUGH SOCIAL NETWORK SITES: TESTING A MODEL OF ONLINE UNCERTAINTY REDUCTION AND SOCIAL ATTRACTION Oriane De Pauw, Master Strategische.
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Plaats van de componenten op het moederbord
N4H_05 voorkennis.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Methoden & Technieken van Onderzoek
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
Praktijkgericht onderzoek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Transcript van de presentatie:

1 Coherentie & Structuur in Wetenschappelijke Cognitie Thema’s 1) Onderzoeksprogramma’s en -strategieën 2) Soorten verklaringen 3) Niveaus en stijlen van onderzoek 4) Toetsing en evaluatie van theorieën 5) Ontwerponderzoeksprogramma’s 6) Computationele wetenschapsfilosofie

2 Onderzoeksprogramma’s en - strategieën. H1: Indeling Onderzoeksprogramma’s (RP’s) –4 ideaaltypen –structuur en ontwikkeling Onderzoeksstrategieën –programma-gebonden –interactie: concurrentie/samenwerking Empirische wetten en theorieën (H2)

3 Onderzoeksprogramma’s Ideaal-typen –beschrijvend/ verklarend/ ontwerp/ explicatie Overeenkomsten en verschillen –alle een intern doel –direct of indirect gekarakteriseerd –wel of geen speelruimte

4 Voorbeelden Beschrijvende RP’s –human genome project –localisatie hersenfuncties –behaviorisme/connectionisme Verklarende RP’s –symbolisme/functionalisme –transformationeel-generatieve grammatica –nutstheorie

5 Vervolg voorbeelden Ontwerp RP’s –spraakherkenning –geneesmiddelen –therapieën Explicatie RP’s –waarschijnlijkheid –rechtvaardigheid –waarheidsbenadering

6 Structuur en ontwikkeling RP’s Auteurs: Kuhn, Lakatos, e.v.a. Vb: atoom programma Dalton Structuur: componenten –domein –probleem/doel –idee: vocabulair + principes: ‘harde’ kern/ ‘dogma’s’ –positieve heuristiek –model als positieve heuristiek

7 Ontwikkeling Fasen, met eigen succescriteria –interne fase heuristische en evaluatieve subfase –externe fase, gericht op wetenschapsextern doel of ander programma Kerntheorie + specifieke theorieën Revisies van (specifieke) theorieën Research tradities

8 Samenvatting research traditie research-RP1RP2RP3RP*DP programma’s kerntheorieCT2 sp. theorieën T2.1.1 T2.2.1T2.3.1T2.4.1T2.5.1 revisies T2.1.2T2.3.2T fasen intern extern

9 Onderzoeksstrategieën (RS’s) Programma-gebonden onderzoek als RS Programma-pluralisme in onderwijs en onderzoek als strategie Programma-interactie als RS –concurrentie –samenwerking asymmetrisch symmetrisch

10 Samenwerking tussen programma’s –asymmetrisch gids- en toeleverings RP’s –typisch voor succesvol interdisciplinair onderzoek discipline-grenzen doorbreken –symmetrisch afwisselende rolverdeling discipline-grenzen overschrijden

11 Specifieke strategieën Interactie van holistische en reductionistische RP’s Strategieën voor programma-ontwikkeling –PM: (semi-)dogmatische strategie –geleid door idealisatie en concretisering –geleid door interessante stelling

12 Empirische wetten en echte theorieën (H2) voorbeelden en kenmerken theorie-relatieve explicatie van O/T- onderscheidingen theorie-geladenheid van waarneming explicatie itv empirische basis structuur van echte theorieën epistemologische posities