Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INTERACTION DESIGN Week 3.
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Toepassen van Wetenschap
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Ecologie VWO 5.
Organisatiecultuur en veiligheidsgedrag Frank Guldenmund, Sectie Veiligheidskunde, TU Delft.
Introduction History Models Philosophy Conclusion
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Kunstmatige Intelligentie
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
1 Ontwerponderzoeks-programma’s PM Structuur-componenten in onderzoeksprogramma’s –domein –probleem/doel –idee/harde kern (incl. vocabulair) –positieve.
Subsumptie- en Specificatie- Verklaringen (H.3, H.4)
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
1 Coherentie & Structuur in Wetenschappelijke Cognitie Thema’s 1) Onderzoeksprogramma’s en -strategieën 2) Soorten verklaringen 3) Niveaus en stijlen van.
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Introductiecollege.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatiestructuur en
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Introductie tot Organisatie Gedrag
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Eindhoven Technische Universiteit Ondersteuning van het Ontwerpproces Bauke de Vries.
Het lezen van het landschap
Rekenproblemen en Dyscalculie
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Dossier Empowerment.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Soortelijke warmte van gassen
Algemene Sociologie PA – B1
Domein Cognitie. HIER STAAT U Cognitiewetenschap bestudeert de mechanismen van de geest.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Introductie Daan Haeyen
De juiste route naar het juiste doel
De didactiek van ontwerpen
COLLEGE12005.
Artificiele Intelligentie (versie 03/11/05)
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek Cognitiewetenschap: coproductie van psychologie, informatica, taalkunde, neurowetenschap, antropologie, filosofie CW: wetenschap van cognitie (in ruime zin) Cognitie: kennis-verwerving en -verwerking

CW: 3 onderscheidingen Menselijke en kunstmatige cognitie onderscheiden doelen en heuristieken Primaire en secundaire cognitie mbt aangeboren leerprocessen taal, spraak, zien mbt cultureel verworven vaardigheden common sense, toegepaste wetenschappelijke kennis zuiver wetenschappelijke cognitie Formeel en computationeel modelleren

Formeel en computationeel modelleren Mbv formules en/of computerprogramma’s van een produkt en/of een proces simulatie vd natuur of ontwerp artefacten C: modellen van cognitieve systemen architectuur, representaties, operaties B: modellen van gedragssystemen slechts virtueel of ook reëel

Hoofdgebieden CW Cognitieve (Neuro-) Psychologie (CP) modelleren van menselijke cognitie Kunstmatige Intelligentie (AI) comp. modelleren van kunstmatige cognitie bv Computationele Wetenschapsfilosofie (CWF): comp. modelleren van kunstmatige wetenschappelijke cognitie mbt kunstmatig gedrag: verderop Onderlinge heuritische ondersteuning

Analogie: architectuur, representaties, operaties MENTAAL Hersenen in omgeving Mentale programma’s mentale representaties + computationele procedures = denken ARTIFICIEEL Systeem van modules Comp. programma’s data structuren + algorithmes = running programs

Gedragswetenschappen 3 onderscheidingen Menselijk (natuurlijk) en kunstmatig gedrag Primaire en secundair gedrag Formeel en computationeel modelleren

Nieuwe gebieden in de gedragswetenschappen computationele disciplines comp. sociologie: simulatie van (groeps)gedrag o.a. computationele wetenschapssociologie comp. biologie: analoog robotica/artificial life: computationeel en reëel modelleren van kunstmatig gedrag

Behavioral and Cognitive Neuroscience (BCN) neurowetenschap: letterlijk, soms figuurlijk minimaal 4 ontologische niveaus: atomen, cellen, organen, individuen (in omg.) atomen, nodes, modules, artefacten (in omg.) 3 stijlen van beschrijven en verklaren: causaal, functioneel, intentioneel 4x3 matrix van niveaus en stijlen intentionele stijl alleen op hoogste niveau

Mind/Body-onderzoek Voorbeeld: 2 typen van jeugddelinquentie adolescentie delinquenten (AD) beginnend bij puberteit, eindigend na adolescentie persistente delinquenten (PD) beginnend voor puberteit, voortdurend na adolescentie

2 Verschillende verklaringen functionele verklaring van AD: normale psychofysiologische constitutie abnormale omgeving itv rolmodellen causale verklaring van PD: abnormale psychofysiologische constitutie normale omgeving NB: abnormaal:zwakke pos. causale factor

Relaties tussen stijlen (Millikan/Mackor) Causale explicatie van functionele stijl itv causaal-historische relaties van “proper functions” Functionele explicatie van intentionele stijl itv proper functions van beliefs en desires

4 Niveaus van representatie van individuen (en omgeving) Individuen (één ontologisch niveau) als: gehelen van mind en body in een omgeving intentioneel, functioneel, causaal georganiseerde systemen van organen e.d in …. functioneel, causaal georganiseerde systemen van cellen in ….. ‘georganiseerde’ systemen van atomen in ….. causaal

Relatie tussen representatie-niveaus: biophysicalism Alle relaties reduceerbaar tot: substantiële ‘horizontale’ relaties conceptuele ‘verticale’ relaties horizontaal: causaal, functioneel, intentioneel verticaal: 1-1, veel(lager)-1(hoger), quasi-identiteiten tussen ‘representatietypes’ niet-eliminatieve reductie (zoals meestal in nat.wet.) niet:‘reductie van M naar B’, maar ‘reductie naar MB naar ……’

Representatie niveaus bij (één) macro-micro onderscheid macro-representatie aggregaat-niveau quasi micro-representatie echt basis-niveau basis-representatie Representatie niveaus bij (één) macro-micro onderscheid één (georganiseerd aggregaat-) systeem

Correlatie en reductie van begrippen mbv Correlaties een-een (enkelvoudig): aa[a] veel-een (meervoudig): AA[A] Aa[A] quasi-: ?? Identiteiten een-een (enkelvoudig): gem. kinetische energie (gke) temperatuur veel-een (meervoudig): isotopische atomen  chemisch element translatie/vibratie gke  temperature quasi-: golflengte  kleur (classificatie)

Correlatie en reductie van wetten door theorieën PM: Stappen tbv DN-verklaring toepassingsstap aggregatiestap identificatiestap correlatiestap approximatiestap (AN) Reductie als:aggregatie/identificatie/approximatie Correlatie als alleen: toepassing en correlatie

2 lagen model van individu I in omgeving E 2 representatie-niveaus voor I en E MB macro-portret vs biofysisch micro-portret op beide niveaus interactierelaties in causale, functionele of intentionele termen 3 soorten verticale conceptuele relaties: quasi, meervoudige, enkelvoudige identiteiten voor beschrijven en verklaren is niveau-sprong v.v. mbv identiteiten toegestaan