Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Energie uit het heelal”
Advertisements

Muon levensduur meting
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Deze deur opent pas als de andere deur dicht is. Dank voor uw begrip. Onderdeel van de ZEUS detector gebouwd op Nikhef Wat is dit? Voor u staat de helft.
Leidsch Dagblad 24 maart > 1 We maken: een lijst van 71 trends … april, mei 2014 > 2 We zoeken: 71 professionals uit 071: ‘trendzoekers’/coaches.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
Hogere denkvaardigheden
Detectie kosmische showers Frequentie showers: “Second knee”: ~ 1/m 2 /jaar “Ankle”: ~ 1/km 2 /jaar (van Nagano en Watson, Rev. Mod. Phys. 72, 689 (2000)).
NAHSA Achtergronden en details. Overzicht •Achtergrond (fysica) •Detector •Projecten.
G LOBAL L EARNING AND O BSERVATIONS TO B ENEFIT THE E NVIRONMENT GLOBE dag – 29 november 2012 (Wageningen Universiteit) Algemene inleiding GLOBE – Matthijs.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Hoe kun je kosmische deeltjes en straling waarnemen?
Leiden University. The university to discover. Onderzoek Joost N. Kok Leiden Institute of Advanced Computer Science.
Stichting RechtenOnline
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
het heelal en waar komt de kosmische straling vandaan?
Posteropdracht ANW: Nobelprijzen
MBO & Cursorisch Onderwijs
Bétapartnersconferentie
Faculteit Betawetenschappen Departement Natuur- en Sterrenkunde Instituut SubAtomaire Physica (SAP) Centrum Natuurkunde-Didactiek (CND) Cluster Utrecht.
Bachelorrendement Scheikunde
Kosmische Stralen Detectie NAHSA. Overzicht Wat is kosmische straling? Waarom willen we dit meten? Waar ontstaat kosmische straling ? Wat kan je op aarde.
Nijmegen Area High School Array
NAHSA Nijmegen Area High School Array. Inleiding Wat willen we meten Hoe willen we dit doen Wat is de rol van universiteit en scholen in dit project Wat.
Het Scholierenproject “Kosmische Straling”:
Welkom op het KVI ! Programma:  Lezing over KVI  Rondleiding KVI: 1)Versneller AGOR 2)Kernfysische Experimenten 3)Atoomfysica Johan Messchendorp, April.
Kosmische Stralen Boodschappers uit het Heelal Ad M. van den Berg Kernfysisch Versneller Instituut Rijksuniversiteit Groningen
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Kosmische straling Hisparc Project
Fundamenteel onderzoek:  Nieuwe deeltjes & massa (Atlas)  Materie  antimaterie (LHCb)  Quark-gluon plasma (Alice) LHCLHC Europa Amerika Azië UvA 
H.J. Bulten NIKHEF/VU 29 okt Detectie van Airshowers Eigenschappen van air showers Experimentele opstelling Impressie van een kosmische shower boven.
H.J. Bulten NIKHEF/VU 14 dec Hisparc Data-aquisitie Data-aquisitie programma op de scholen – Wat zien we op het scherm Interpretatie van de data.
Hisparc data aquisitie
Einstein Telescope Het Einstein Observatorium (ET) is een zogenaamde derde-generatie-gravitatiegolf-detector, die honderd keer gevoeliger is dan de huidige.
Spectrum We gaan kijken naar het spectrum van de straling uit de ruimte. HiSPARC CROP.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Wat doet de dampkring met binnenkomende straling?
Kosmische straling.
Hoe kun je kosmische deeltje en straling waarnemen?
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
HISPARC HISPARC: Onderzoek van kosmische straling in een samenwerking tussen universiteiten en middelbare scholen Wetenschap Techniek Educatie Outreach.
CROP normaalverdeling
HISPARCWOUDSCHOTEN 2006NAHSA Tellen van Random gebeurtenissen Hoe nauwkeurig is een meting?
De aarde De zon in de rug De maan staat op de achtergrond: het is dus volle maan.
Wat zijn Kosmische Stralen?
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Hoge-Energie Fysica Frank Linde, CERN, 17 maart, CERN energie.
Scholierenproject “Kosmische Straling”
Frank Linde FOM & UvA Maagdenhuis 11 september 2006.
Kosmische deeltjes en straling waarnemen
Niet differentiëren maar socialiseren
Het Scholierenproject “Kosmische Straling”: Een speurtocht naar bijzondere signalen uit het heelal Johan Messchendorp, KVI 2003.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Leren in de beroepspraktijk
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2003 De nieuwste natuurkunde in je les?
Het HiSPARC project Het HiSPARC project meet kosmische straling en is een samenwerkingsproject van een groot aantal scholen en diverse Universiteiten.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Kosmische Stralen ? Brent Huisman en Thomas van Dijk.
Detectietechnieken geladen kosmische straling Door Yannick Fritschy en Andries van der Leden.
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Virtuele Synthetische Biologie
Transcript van de presentatie:

Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen Charles Timmermans, K.U.N.

Inhoud Motivatie project Hoe worden de doelen bereikt NAHSA experiment Status en toekomst Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Wetenschappelijk doel Metingen aan de hoogst energetische kosmische straling Metingen aan de hoogst energetische kosmische straling Waar komt deze straling vandaan? Hoe kan deze straling op aarde komen ? Wat is de samenstelling van deze deeltjes? Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Outreach Moderne experimentele Natuurkunde op middelbare scholen Naast direct betrokken docent komt de hele sectie natuurkunde hiermee in aanraking Via docenten worden scholieren direct betrokken, en ook de omgeving van de scholieren De contacten worden opgebouwd voor een langdurige samenwerking! Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Waarom een wetenschappelijk doel ? Motiveert wetenschappers Spreekt leraren aan op niet-didactische vakkennis Motiveert studenten Een hands-on benadering van moderne natuurkunde voor leerlingen Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Waarom een outreach missie? Onderzoek met duidelijke outreach missie Motiveert universiteiten Motiveert scholen Stimuleert discussie over natuurkunde Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Meting van kosmische straling Diepte primaire deeltje hangt af van energie en type Atmosfeer is een calorimeter Deeltjesdichtheid op aarde is ongeveer evenredig met energie in de shower Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Project: Kosmische Stralen Kosmische straling bij uitstek geschikt voor dergelijk outreach/onderzoek: Vereist een gedistribueerde detectoropstelling Astrofysica spreekt tot verbeelding Vele aspecten uit natuurkunde/techniek Kosmische straling beinvloedt leven op aarde Detectoren relatief simpel te maken (en niet duur) Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Contacten met scholen Contact met de sectie natuurkunde, is er interesse? Uitleg over NAHSA op school (docenten, TOA’s,…) Contact met de school-directie Bouw detector (met behulp van leerlingen) Regelmatige contacten met docenten Bijeenkomsten op de universiteit (minimaal eens per jaar) Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Bouw Detector Station Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Installatie Station Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

Data: nemen en geven Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

NAHSA (Nijmegen) status 9 maanden data met 3 stations >500 coincidenties 8 coincidenties over 3 km 3 afstudeerstudenten 1 erasmus student 3 profielwerkstukken 2 krantenartikelen Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa

De Toekomst Nieuwe Stations in Nijmegen (met dank aan Stichting Physica) Meer Clusters in Nederland: HISPARC Nijmegen, Amsterdam, Utrecht, Leiden, en Groningen (http://www.hisparc.nl), met dank aan de instituten en Philips. 3) Grotere berokkenheid middelbare scholen Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa