Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen Charles Timmermans, K.U.N.
Inhoud Motivatie project Hoe worden de doelen bereikt NAHSA experiment Status en toekomst Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Wetenschappelijk doel Metingen aan de hoogst energetische kosmische straling Metingen aan de hoogst energetische kosmische straling Waar komt deze straling vandaan? Hoe kan deze straling op aarde komen ? Wat is de samenstelling van deze deeltjes? Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Outreach Moderne experimentele Natuurkunde op middelbare scholen Naast direct betrokken docent komt de hele sectie natuurkunde hiermee in aanraking Via docenten worden scholieren direct betrokken, en ook de omgeving van de scholieren De contacten worden opgebouwd voor een langdurige samenwerking! Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Waarom een wetenschappelijk doel ? Motiveert wetenschappers Spreekt leraren aan op niet-didactische vakkennis Motiveert studenten Een hands-on benadering van moderne natuurkunde voor leerlingen Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Waarom een outreach missie? Onderzoek met duidelijke outreach missie Motiveert universiteiten Motiveert scholen Stimuleert discussie over natuurkunde Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Meting van kosmische straling Diepte primaire deeltje hangt af van energie en type Atmosfeer is een calorimeter Deeltjesdichtheid op aarde is ongeveer evenredig met energie in de shower Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Project: Kosmische Stralen Kosmische straling bij uitstek geschikt voor dergelijk outreach/onderzoek: Vereist een gedistribueerde detectoropstelling Astrofysica spreekt tot verbeelding Vele aspecten uit natuurkunde/techniek Kosmische straling beinvloedt leven op aarde Detectoren relatief simpel te maken (en niet duur) Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Contacten met scholen Contact met de sectie natuurkunde, is er interesse? Uitleg over NAHSA op school (docenten, TOA’s,…) Contact met de school-directie Bouw detector (met behulp van leerlingen) Regelmatige contacten met docenten Bijeenkomsten op de universiteit (minimaal eens per jaar) Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Bouw Detector Station Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Installatie Station Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
Data: nemen en geven Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
NAHSA (Nijmegen) status 9 maanden data met 3 stations >500 coincidenties 8 coincidenties over 3 km 3 afstudeerstudenten 1 erasmus student 3 profielwerkstukken 2 krantenartikelen Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa
De Toekomst Nieuwe Stations in Nijmegen (met dank aan Stichting Physica) Meer Clusters in Nederland: HISPARC Nijmegen, Amsterdam, Utrecht, Leiden, en Groningen (http://www.hisparc.nl), met dank aan de instituten en Philips. 3) Grotere berokkenheid middelbare scholen Charles Timmermans http://www.hef.kun.nl/nahsa