Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Natuurkunde en de werkelijkheid: welke verhouding? L. Consoli UD Wetenschap en Samenleving, FNWI Radboud.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rick, Leontine, N’ketia, Tim, Cansu
Advertisements

Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Visual Knowledge Building
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Filosofie & Religiositeit
Wat is ‘goede’ wetenschap
“Een reis naar Licht”.
Waarom ben ik hier op aarde?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Geloof, wetenschap en de leeftijd van de aarde
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Marcel Vonk Museum Boerhaave, 10 mei 2010
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Woord van Leven Februari 2013 “Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben.” 1 Johannes 3,14.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Woord van Leven April 2014.
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Woord van Leven Mei 2011.
Waar is dit goed voor? doel: conceptuele grondslag voor moleculaire binding, moleculaire structuren. benadering: fundamentele, fysische wetmatigheden,
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Goddelijke kunst Over het transcendente en de transcendentie-ervaring met voorbeelden uit de beeldende kunst Philip Verdult voormalig studiesecretaris.
Over verwondering in de Natuur
Verwondering in de natuur
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
Woord van Leven Novermber 2011 “Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt.” Matteüs 25,13.
Woord van Leven Woord van Leven Januari 2012 Januari 2012.
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Psalm 23 van een fanatieke TV-kijker Klik door naar volgende scherm.
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
De vrije wil als filosofisch probleem
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Introductie De Copernicaanse Revolutie. I. De revolutie van het Oude naar het Nieuwe Verbond. A. Het Oude Verbond Focus:jou, mij, de mens Karakter: doen,
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Woord van Leven Juli 2014.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Griekse mythen en wetenschap
LHCb GROEP B-Fysica: Materie, antimaterie en Oerknal ( het mysterie van CP-schending ) Hoe komt het dat ons Heelal uit (overwegend) materie bestaat? Volgens.
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
De 2e wetenschappelijke revolutie
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Zingeving 1 Introductie, levensverhaal.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Wat is belangrijk? Dat we Gods goedheid beleven Dat we dagelijks veranderen Dat we op weg zijn naar heerlijkheid Dat we leren zien met Gods ogen.
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Profeet in Babel, pelgrim naar Jeruzalem
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Transcript van de presentatie:

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Natuurkunde en de werkelijkheid: welke verhouding? L. Consoli UD Wetenschap en Samenleving, FNWI Radboud Universiteit Nijmegen ?

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Outline De natuurkunde van Aristoteles De primaat van de empirie (?) De ondergang van het gezond verstand: QM en RT De Theorie van Alles (?) Wat zal natuurkunde worden?

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Short bio Scriptie string theory (1996) Proefschrift solid state physics (2002) Wetenschapsethiek (2002-?) UD W&S (2004-?) Onderzoeker, Natuurkunde & Theologie (2006-?) Deugdethiek en wetenschappelijke praktijken (2006-?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Natuurkunde wordt terecht gezien als dè wetenschappelijke discipline bij uitstek; een discipline waar theoretische onderbouwing hand in hand gaat met een centrale rol voor de empirie, waar methodologisch reductionisme zijn grootste successen heeft geboekt, een discipline ten slotte die de ambitie heeft om de diepste geheimen van de natuur te ontrafelen. En toch is natuurkunde (althans in haar moderne versie) een vrij recente uitvinding van de Westerse mens. Toen Aristoteles het woord ‘fysica’ gebruikte, bedoelde hij iets heel anders. Als natuurkunde als discipline dan zowel een dynamisch als een historisch karakter heeft, hoe kunnen we zo zeker zijn dat de ingeslagen weg onvermijdelijk zal leiden tot kennis en vooruitgang? Ik zal in mijn bijdrage de impliciete veronderstellingen van de moderne natuurkunde proberen te expliciteren en, door daarover te reflecteren, een aantal mogelijke scenario’s te schetsen voor de toekomst van de discipline. Als we 100 jaar vooruit zouden kunnen kijken, zouden we een fysicus als zodanig nog erkennen?

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De natuurkunde van Aristoteles τ ὰ φυσικά = ‘natuurlijke filosofie’ Beweging als verandering Vier oorzaken in de wereld: Materieel Formeel Efficiënt Finaal (telos) – modus operandi van de natuur Heelal is eeuwig (geen creatiebegrip) Primaat van de theorie

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Verhouding wiskunde-natuurkunde –Natuurkunde is bezig met veranderende objecten met een eigen werkelijkheid –Wiskunde is bezig met onveranderende objecten zonder een eigen werkelijkheid Geen verhouding mogelijk!! Doelmatigheid in de natuur De natuurkunde van Aristoteles: geen natuurkunde (?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Moderne natuurkunde en de Westerse wereld Empirie centraal (omkering van de rollen met theorie) Geen gesloten wereldbeeld Christelijke begrippen cruciaal –Schepping (creatio ex nihilo) –Onderhoud –Wetmatigheden Conflictvisie wetenschap-religie is een mythe Galileo (politiek en interpretatieprobleem) Newton (“God as masterful Creator”)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De klassieke fysica Ruimte en tijd als ‘absolute’ begrippen (min of meer) Determinisme (?) Universaliteit van natuurkundige wetten (hemel en aarde) Wiskunde als taal van de natuurkunde (of van de wereld? vgl. Galileo)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 La filosofia è scritta in questo grandissimo libro che continuamente ci sta aperto innanzi a gli occhi (io dico l'universo), ma non si può intendere se prima non s'impara a intender la lingua, e conoscer i caratteri, né quali è scritto. Egli è scritto in lingua matematica, e i caratteri son triangoli, cerchi, ed altre figure geometriche, senza i quali mezzi è impossibile a intenderne umanamente parola; senza questi è un aggirarsi vanamente per un oscuro laberinto. (da Il Saggiatore)filosofiauniversomatematica Wat is de verhouding wiskunde-natuurkunde-werkelijkheid?

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Reductionisme (maar...) Primaat van de empirie (maar...) Falsificationisme (maar...) Realisme (?) Methodologisch reductionisme impliceert geen ontologisch reductionisme (metafysisch begrip) Underdeterminatieprobleem (epistemologisch) Popper kent geen ‘positief’ kennisbegrip (hoezo wetenschap?) Eigenschappen van de moderne (klassieke) natuurkunde

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Digressie: het vooruitgangsbegrip Veelgehoorde stelling: wetenschappelijke kennis is cumulatief. We weten nu beter dan vroeger. We hoeven niet te weten wat Aristoteles onder natuurkunde verstond, want we weten nu dat hij het fout had Tegenargumenten: 1)Geschiedenis laat een ander beeld zien. Natuurkunde kent ‘paradigmawisselingen’ (Kuhn) die niet op empirie stoelen 2)Elke “nieuwe” versie van de natuurkunde is gebaseerd op aannames die niet ‘beter’ worden naarmate tijd verstrekt Tegen-tegenargumenten: 1)In de natuurkunde is een duidelijke continuïteit te onderscheiden 2)Zonder empirische bevestiging zouden nieuwe theorieën niet geldig blijven, alle aannames ten spijt De betekenis van vooruitgang is niet vanzelfsprekend

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De ondergang van het gezond verstand: QM Golf-deeltje duale natuur: wat betekent dat? Inherente beperkingen aan onze kennis van de natuur: wat betekent dat? Indeterminisme als ontologische eigenschap: wat betekent dat? Is naïef realisme een houdbare optie in QM (substantieel vs. relationeel karakter)?

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De ondergang van het gezond verstand: RT Energie is materie Ruimte-tijd kan niet als ‘lege doos’ bestaan Simultaneïteit wordt relatief Determinisme (?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Eigenschappen van de moderne (theoretische) natuurkunde Wiskundige complexiteit neemt toe (natuurkunde maakt haar eigen wiskunde – voorbeeld: path integral formulation of QM) Complexe verhoudingen met metafysische aannames (voorbeeld: ontologische interpretatie van path integral formulation als oplossing van EPR) “Paradoxen” nemen toe (EPR) Maakt natuurkunde ook haar eigen aannames? Verhouding met “dagelijkse ervaring” neemt af (niet alleen theoretische natuurkunde: nanotechnologie!) Nieuwe verhoudingen tussen natuurkunde en werkelijkheid ontstaan (over welke werkelijkheid gaat het?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Unificatie-theorieën als grens van de moderne theoretische natuurkunde String theory (Witten, Polchinsky, Susskind) Loop Quantum Gravity (Smolin) Non-commutative geometry (Connes) De terugkeer van de finale oorzaak? (remember Aristoteles?) – het debat over antropische principe in string theory (Susskind vs. Gross) De primaat van de theorie? Wat betekent dat we één theorie van de fysische werkelijkheid kunnen hebben (m.a.w.: waarom zouden we zo’n theorie moeten hebben? Wat impliceert dat over de natuur van de werkelijkheid? Is Plato coming back?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De veronderstellingen van de natuurkunde en de verhoudingen van haar modellen met de werkelijkheid hebben een historisch-dynamisch karakter, maar niet noodzakelijkerwijs een ‘progressief’ karakter. Hoe kunnen we dan voorspellen waar we ons zullen bevinden over 10/ 20/ 100 jaar? Het ‘verantwoorde’ filosofische antwoord is: we kunnen het niet! ?

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De toekomst van de natuurkunde? Een mogelijk scenario Natuurkunde als discipline verdwijnt Theoretisch/Speculatief Praktisch/toegepast Convergentie tussen disciplines leidt tot het verdwijnen van grenzen Andere aannames in verschillende gebieden (is het nu al zo?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De toekomst van de natuurkunde? Een mogelijk scenario Voorbeeld: nanofysica/nanotechnologie Is er hier sprake van ‘technowetenschap’ in de zin van Hottois? “l’entreprise en marche de ce qu’on appelle plus communément la “recherche scientifique” contemporaine, dont la technique (l’espace et le temps technicisés qui nous environnent de toutes parts) constitue le “milieu naturel” de développement et aussi le principe moteur ” (Le signe et la technique. La philosophie à l’épreuve de la technique, Paris, Aubier Montaigne, Coll. «Res - L’invention philosophique», 1984, p

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De toekomst van de natuurkunde? Een mogelijk scenario Natuurkunde als discipline verdwijnt Theoretisch/Speculatief Praktisch/toegepast Convergentie tussen disciplines leidt tot het verdwijnen van grenzen Andere aannames in verschillende gebieden (is het nu al zo?)

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 De toekomst van de natuurkunde? Een mogelijk scenario Voorbeeld: kosmologie Kunnen de inzichten van de wetenschap inzicht verschaffen in filosofische problemen? Nieuwe rol voor wat we nu ‘theoretische fysica’ noemen (ook niet zo nieuw, denk aan Russell...) Andere vorm van convergentie, niet met andere wetenschappen maar met andere disciplines Robert Nozick: “to be objective is to be invariant under admissible transformations”

Symposium Marie Curie, Nijmegen, 04 juni 2008 Conclusies Natuurkunde betekent verschillende dingen in verschillende historische contexten De verschillende betekenissen impliceren een verschillende verhouding met de ‘werkelijkheid’ De afwezigheid van een vanzelfsprekende notie van ‘vooruitgang’ dwingt ons om de verschillende aannames die ten grondslag liggen aan de verschillende betekenissen van ‘natuurkunde’ niet als achterhaald te beschouwen Dit leidt tot ‘epistemische en ontologische vloeibaarheid’ Toekomstscenario’s worden heel moeilijk; natuurkunde als discipline splitst zich in verschillende onderdelen, elk met andere aannames?