Parallelle ‘waarheden’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Crises zijn van alle tijden
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Situatie in Jeruzalem Schendingen van het internationaal recht.
United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs Augustus 2007 BEZET PALESTIJNS GEBIED Fragmentatie van de Westbank.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
in de bovenbouw van HAVO en VWO
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Politieke Besluitvorming
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
1 Het burgemeestersreferendum Waarom een referendum? Hoe gaat een burgemeestersreferendum in zijn werk? Op wie kun je stemmen? Waar zet Jan Waaijer zich.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Divera TWISK SWOV - Nederland
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Havo week 44/2010.  Doel: Problemen van de rechtstaat verkennen.  Veranderende regels.  Grondwet.  Discussiepunten in rechtstaat  Actualiteit  Opdrachten.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
P 2.2 Water en land in Israël
In de les Waarom video? Hoe te gebruiken? Bronnen Tips en trucs.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Europaplein.
Strategische samenwerking
Risicocommunicatie: een spel van invloed en beïnvloeden
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Politiek.
Paragraaf 5.5 Historisch overzicht
Israël en Palestina Waterproblematiek
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Een wereld van verschil
Schokland 3.0 Politiek-juridische dimensie
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Israël Palestina.
Grenzen en identiteit Deel 2.
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Onderwijs met Rap: Hip-Hop Headlines. ‘We starten de Week in Rap september vorig jaar te helpen studenten krijgen aangesloten op actuele gebeurtenissen’
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Hoe de overheid u in de gaten houdt
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Maatschappelijk vraagstuk
Wegen van waarden en randvoorwaarden
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Zwart wit denken in de klas
Blok 4 Helemaal vrij? Deelvraag:
Blok 3 Vrede in zicht? Deelvraag:
Thema 11 Conflict in Israël.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Parallelle ‘waarheden’ Docentendag Politicologie 2013 Israël en de Palestijnse Westoever Waar is de grens? Parallelle ‘waarheden’ Fer Hooghuis Martin van der Velde Docenten Academie en Sociale Geografie Radboud Universiteit Nijmegen

Programma Inleiding Inhoudelijke informatie over ‘de grens’ Video en Kijkopdracht (Leren) argumenteren

Relatie met maatschappijwetenschappen VWO Domein A: informatie- en onderzoeksvaardigheden Domein C: machtsverhoudingen in de wereld Domein F: analyse van een sociale actualiteit HAVO Domein E: macht en invloed van media

Controversieel onderwerp Meerdere perspectieven op de werkelijkheid Gepolitiseerde berichtgeving Veel leerlingen hebben al mening Voor veel leerlingen is het een onderwerp dat ver van hen weg staat. Hoe ga je als docent met je eigen mening om?

De uitdaging Betrokkenheid bij het onderwerp oproepen bij de leerlingen Verschillende perspectieven te laten zien Bevorderen van een onderzoekende houding (Media-‘literacy’) Komen tot een consistent beargumenteerde mening

Didactische principes Probleem terugbrengen tot een casus die model staat voor het grotere probleem. Inleving en empathie bevorderen door ‘levensechte’ beelden en verhalen (personaliseren, visualiseren). Opdrachten die zich (ook) richten op het leren vragen naar de herkomst en ‘boodschap’ van een bron. Gebruik maken van een argumentatiemodel.

Een paar feiten: De naam: Afscheidingshek Veiligheidshek Antiterrorisme hek Segregatie muur Apartheidsmuur (Westoever) Barrière

Een paar feiten: Geschiedenis: 1992: Eerste idee (Yitzak Rabin) 1994: Eerste deel muur (Tulkarem) 1995: Commissie voor het verloop 2002: Start integrale afscheiding Sindsdien wordt er gebouwd (route regelmatig aangepast door uitspraken van de Israëlische Hoge Raad)

Een paar feiten: Structuur: 708km (gebouwd (62%), in aanbouw (8%) of gepland (30%)) twee keer de lengte van de ‘Groene Lijn’ (bestandslijn 1949) 10% muur; 90% hek 9% West Bank ten westen van de barrière; 3% geheel of gedeelte- lijk omgeven

Een paar feiten:

Doel, Effect en Gevolgen: veiligheid van de burgers Israël (Israël) voorschot op de toekomstige grens tussen Israël en het Palestijnse gebied (Palestijnen) reductie zelfmoordaanslagen (452 doden in 2002; 9 in 2010) … … maar is dit wel een effect van de barrière (IDF infiltratie; bestand tussen partijen; politieke activiteit Hamas etc.) verandering van tactiek en strategie Palestijnen

Doel, Effect en Gevolgen: … voor de Palestijnen beperking vrijheid (o.a. minder overgangen) verlies van land bedrijven (vruchtbaar) land water mindere gezondheidszorg economische gevolgen meer Palestijnen vestigen zich permanent in Israël

Het beeld als getuige? Beelden zijn Visueel bewijs Primaire bronnen  suggereren ‘de waarheid’

De waarheid? Het beeld is een zelfstandig object  gaat een eigen leven leiden 2. Inkadering definieert de inhoud 3. Tijd: niet meer dan een momentopname 4. Detail: niet het hele verhaal, het beeld wordt een symbool 5. Camerapositie: boven, onder, achter, voor, ...

Didactische criteria voor beelden actuele informatie, typerend voor een situatie of proces (geen toevallig-heden) informatierijk: het beeld moet een ‘verhaal’ uitdrukken verwondering oproepend en uitnodigend tot inleving

Filmbeelden Parallelle waarheden van verschillende actoren, o.a.: Abu Azzam (Palestijnse boer) Ron Nachman (Burgemeester Ariel) Gedeelte uit de documentaire Bankroet (Factor, IKON, 10 oktober 2003)

Kijkvragen: Representatie Hoe wordt Abu Azzam geïntroduceerd en afgebeeld? Hoe wordt Ron Nachman geïntroduceerd en afgebeeld? Naar wie gaat de sympathie van de filmmaker uit? Welke aanwijzingen heb je daarvoor?

Kijkvragen: De Barrière Wat is dit voor een grens? Wat betekent deze grens voor de mensen? Israëli's Palestijnen Welke normen en waarden komen aan de orde?

Video

Waardenkwadrant Recht op inkomen Muur wel bouwen Muur niet bouwen Recht op veiligheid

Oefening Waardenkwadrant

Waardenkwadrant Recht op inkomen AA JJ Muur wel bouwen Muur niet bouwen MZ DL Recht op veiligheid RN

Aangepast model van Toulmin Situatie: Oplossing: Wat is dit voor gebied? Wat betekent dit gebied? Wat is dit voor grens? Wat betekent deze grens? … Muur moet blijven Muur moet weg … Normen Jezelf beschermen Effectieve begrenzen Ontwikkeling nastreven … Gegevens uit: Voorbehoud: Kaarten Verhalen Kranten Foto’s … Mits … Tenzij … Waarden Recht op veiligheid Recht op inkomen Recht op gezinsvorming Recht op …

Standpunt Israel Situatie: Oplossing: Normen Voorbehoud: Gegevens uit: De westelijke Jordaan oever bakent het oorspronkelijke ‘Bijbelse’ land van de Joden af. De Jordaan is een natuurlijke grens. De muur volgt die grens. Palestijnse terroristen zijn een gevaar . Muur is noodzakelijk en moet blijven Normen Jezelf beschermen Effectief begrenzen Voorbehoud: Gegevens uit: Tenzij Palestijnen erkennen dat dit ons grondgebied is en afzien van terroristische acties. Kaarten Verhalen Kranten Foto’s … Waarden Recht op veiligheid

Oefening Toulmin

Standpunt Palestijnen Situatie: Oplossing: De westelijke Jordaan oever is Palestijns gebied. D e muur gaat deels over Palestijns gebied en snijdt burgers af van grond en water. Dat leidt tot meer armoede en verzet en belemmert de ontwikkeling van een Palestijnse staat. Muur moet weg Normen Economische zelfstandigheid nastreven. Voorbehoud: Tenzij de muur buiten Palestijns gebied wordt gebouwd en Palestijnen onbelemmerd toegang krijgen houden tot hun grond en water. Gegevens uit: Kaarten Verhalen Kranten Foto’s … Waarden Recht op inkomen

Een paar Internet-bronnen http://www.israel-palestina.info http://www.caabu.org/what-we-do/education/teaching-resources/lesson-plans/exploring-palestine http://www.cidi.nl Documentaires: Bankroet (Factor, IKON) http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/ikon/factor/bb.20031010.asf De Blinde Vlek (Israel, tussen droom en werkelijkheid, Joodse Omroep) http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/638