huiswerk IAM competenties opdracht Muurtje bouwen informatie Studiedossier evaluatie SWOT huiswerk Studieregiepunten
Beschrijf en bespreek de competenties die je al bent tegengekomen, p
MUURTJE BOUWEN We gaan vandaag een muurtje bouwen. Het idee is dat je VEEL post-its meeneemt, een aantal stiften en minimaal 2 flipovervellen. Doel van de oefening is te ontdekken waarom je hier zit. Wat is je motivatie om te studeren? Welke consequenties heeft dat voor je gedrag en houding?
Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie rijen Bekijk flappen van andere groepen uitleg bij de oefening de “bouwstenen” staan op de volgende sheet. Belangrijk Zeer belangrijk Fundament
Mogelijke bouwstenen Je bent zelfstandig Je bent meegaand Je moet soms dingen doen die je niet leuk vindt Je bent een teamplayer Je bent 'open minded' Je maakt aantekeningen tijdens colleges Je komt op voor je idealen Je hebt humor Je durft kritiek te geven Je hebt een passie voor IAM Je bent gemotiveerd Je kunt tegen een grapje Je kunt anderen inspireren Je hebt interesse in het werk van anderen Je kunt buffelen Je wilt je ontwikkelen Je hebt lef Je geeft de moed niet snel op Je neemt geen (rook-)pauzes tijdens de les Je doet actief mee in de les In de klas mag je niet eten en drinken Je stelt vragen als een opdracht niet duidelijk is Je volgt de lessen Je houdt je laptop dicht als de docent dat vraagt Je durft te falen Je hebt een oog voor kwaliteit Je ruimt je eigen rommel op Het moet stil zijn in de klas Je inspanning moet beloond worden Je maakt je huiswerk Je moet je gelijk proberen te halen Je hebt respect voor elkaar Je moet een docent op zijn fouten kunnen wijzen Je houdt je aan afspraken Je houdt rekening met elkaar Je gebruikt een agenda Je plant je werk goed Je komt op tijd Je draagt nette kleren naar school Je bent gedisciplineerd Als er iets is, vraag je zelf om hulp Je studie is je hobby Je kunt tegen kritiek RTFM (je leest je manuals, mail en het intranet) Je bent origineel Je wilt diepgang Je bent creatief Je wilt leren van je fouten Je komt niet beneveld naar de les Je luistert naar elkaar Je bereidt je voor op een les Je bent onderzoekend dit zijn de bouwstenen, maar studenten mogen uiteraard ook zelf relevante bouwstenen bedenken. Laat ze eerst bepalen welke bouwstenen ze belangrijk vinden en dan de volgorde (de meest basale onderaan en meer naar boven toe zaken die het geheel verder veraangenamen) Je bent gemotiveerd Je wilt iets leren Je kunt feedback geven en ontvangen Je wilt je ontwikkelen Je leest de manuals, mail en het intranet Je bereidt je voor op een les Je komt (op tijd) naar de les Je geeft de moed niet snel op Je doet actief mee in de lesZelf verantwoordelijk Aantekeningen maken Planning Lezen / Schrijven Informatie verzamelen Gebruik een agenda Kom naar alle lessen Maak aantekeningen Stel vragen als dingen niet duidelijk zijn Lees de manuals, intranet en mail
SWOT-analyse pag. 12 Maak een SWOT van een medestudent die je gaat interviewen In tweetallen: Vul de kwadranten van de SWOT in voor jezelf Vul dan de SWOT in voor een klasgenoot (en hij/zij voor jou) tijdsduur: 15 minuten per student Individueel: Bestudeer je SWOT. Noteer 4 aandachtspunten. Bedenk waar je prioriteiten liggen. Waar wil of moet je wat aan (zwakte verbeteren) of mee (sterkte versterken) doen? tijdsduur: 5 minuten per student de opportunities & threads zijn lastig voor een student. Niet noodzakelijk, mag wel
Studieregiepunten lees pagina 31 Huiswerk: Stel plannen op voor de studieregiepunten die je nog moet behalen (A). Evalueer het resultaat van de leerdoelen die je al behaald hebt (B). Lego Mindstorms excursie naar Moortgat: techniek of marketingopdracht objective C playing with software
Studieregiepunten in kaart lees en denk alvast over ABC-tje, p.21