Essays schrijven Opzet klein en groot Ontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Het maken van een presentatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Tim Versluijs Leerdoelen.
LITERATUUR ONDERZOEK.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Ingenieursvaardigheden
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Workshop opstellen adviesrapport
Portfolio
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
Onderzoeksvaardigheden
Het Debat Opbouw en inhoud.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Onze doelen en visie in beeld
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
SET schrijfvaardigheid H5
Leesvaardig Examentraining.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het schrijven van een betoog
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Het onderzoeksverslag
Schrijfvaardigheid en argumentatie
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
De betogende voordracht
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Essays schrijven Opzet klein en groot Ontwikkeling Literatuur onderzoek Inleiding Stellingen en afwegingen Centrale citaten Centrale argument, lijn van het betoog Situationeren in levendige omgeving (persona’s) Conclusies Reflectie op waarde essay

essay The word comes into the English language through the French influence on Middle English; tracing it back further, we find that the French form of the word comes from the Latin verb exigere, which means "to examine, test, or (literally) to drive out." Through the excavation of this ancient word, we are able to unearth the essence of the academic essay: to encourage students to test or examine their ideas concerning a particular topic. number of skills such as close reading, analysis, comparison and contrast, persuasion, conciseness, clarity, and exposition.

opzet Introductie bijvoorbeeld: waarde van likes Welk probleem is er mee gemoeid Uitleg probleemoplossing; waar ligt mogelijke oplossing Wat levert dat op Wat is een ander probleem dat er mee samenhangt Hoe wordt dat opgelost Etc. Volg de cyclus enkele malen zodat je het probleem in kaart hebt gebracht Conclusies en evaluaties

ontwikkeling Hoe breng ik diverse perspectieven in kaart? Is het vanuit economisch standpunt of sociaal maatschappelijk? Welke implicaties hangen daarmee samen Welk begrippenkader hoort daarbij? Hoe kan ik de groep daarvoor gebruiken?

Plan en uitvoering Lezen Perspectief vastzetten Bibliografie bepalen MLA? Internetpagina Carpentier, N., en D. Bilstereyst. “Fighting Discourses. The Construction of the Self and the Enemy.” [2000] Carpentier, Nico. Home page – 16-03-2003 http://gopher. Ulb.ac.be/~ncarpent/ kosovo_essex2.pdf Opstellen van een literatuurlijst volgens het MLA-systeem 2 Vermeld bij documenten van internet – voor zover bekend - de naam van de auteur van het document, de titel van het document, het jaar van publicatie, de titel van de site, de datum waarop de site is geraadpleegd (altijd), het internetadres (altijd). Carpentier, N., en D. Bilstereyst. “Fighting Discourses. The Construction of the Self and the Enemy.” [2000] Carpentier, Nico. Home page – 16-03-2003 http://gopher. Ulb.ac.be/~ncarpent/ kosovo_essex2.pdf

Een pakkende inleiding schrijven De belangrijkste functie van de inleiding is de lezer te boeien. In de inleiding beslist de lezer of hij verder gaat lezen of niet. Om de lezer vast te houden kun je één van de volgende trucs gebruiken: Start met een ongebruikelijk detail. Probeer de lezer bijvoorbeeld te schokken, te amuseren of op het verkeerde been te zetten. Doe een krachtige stellingname. Deze moet zo in elkaar zitten dat de lezer zich direct gaat afvragen hoe je zo'n stelling denkt te verdedigen. Citeer een beroemde persoon. Pas op met bekende citaten, die werken vaak clichématig. Er zijn echter veel citaten van bekende mensen die heel interessant zijn en extra boeien, omdat ze zijn bedacht door beroemde personen (zet de naam van de beroemdheid er dus altijd bij). Begin met een pakkende anekdote over het onderwerp. Start met één of enkele opmerkelijke feiten, bijvoorbeeld statistische gegevens.

Paragrafen opbouw Maak een lijn in je betoog en deel op in paragrafen Zorg dat het een verhaal is wellicht met persona voor identificatie Rhetorica, grammatica en dialectica (trivium)

Denk in drama’s scenario waarin het toneelstuk gebaseerd is op de spelers, dat zijn wie, het gebeuren dus wat, de tijdsspan; wanneer, waar speelt het zich af, waar dus, wat is er voor nodig om te laten gebeuren, middelen en hoe, motieven voor acties waarom.

toekomsten Brieven vanuit fictief figuur in de toekomst Sta stil bij een gebeurtenis die nu belangrijk is en extrapoleer naar de toekomst; wat dan? (voetbalwedstrijd, concert, treinreis, vacantie etc.)

Ontdekken en openbaren In het vertalen wordt iets geopenbaard Vertalen vervormen van de aanleiding Elke vorm van communicatie is vervorming Dat wat fout wordt gezien (misvorming) is de basis voor nieuw inzicht De structuur van de vervorming is de basis voor verandering en voortuitgang

Conclusie De conclusie is meer dan een samenvatting van het voorgaande. Als het goed is komen de hoofdpunten van je essay in je conclusie bij elkaar en worden aan elkaar verbonden. Dat laatste is heel belangrijk: het moet de lezer duidelijk zijn hoe de verschillende secties van je betoog met elkaar samenhangen. Kijk er voor uit dat de conclusie een herhaling wordt van wat je al gezegd wordt. Je moet proberen van de conclusie iets pakkends te maken, dat blijft hangen. Daarbij is de slotzin het belangrijkste. Voorbeelden van boeiende slotregels bevatten bijvoorbeeld: Een voorspelling. Een vraag aan de lezers, zodat de lezers een voorspelling kunnen doen. Aanbevelingen waarmee het besproken probleem opgelost kan worden. Een citaat van een beroemd persoon.

Evaluaties speculaties Laat zien waarom je essay de moeite waard is Geef toepassingsmogelijkheden aan Toon aan waarom jij het verhaal geschreven hebt en niet iemand anders