concept en indelingsprincipe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Structuur op Microniveau
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Interactieve content van websites
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Marketing Werkgroep 6.
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De strategie van een webconcept
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Iedereen coach naar Jef Clement.
3 factoren die de Google Ranking bepalen 1. Pagerank 3 factoren die de Ranking bepalen: “ Goede content “ 2. Duur op website + social media knoppen 3.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Instructie weblog. Start van je eigen weblog 1) Ga naar weblog.aocfriesland.nl 2) Je krijgt het volgende scherm te zien. 3) Ga naar inloggen, zowel links.
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
Structuur op Microniveau
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
5 praktische tips voor een betere vindbaarheid van uw bakkerij.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Bepaal jouw SuperPowers!
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Een beschouwing schrijven
Van Opdracht tot Website
Digi(bord)boek project <titel project>
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Social media voor statenleden/politici
E health, Domotica en E-learning
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

concept en indelingsprincipe Interactieve content concept en indelingsprincipe

Interactieve content De strategie Vragen over de strategie?

W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina: Werk met: kleine tekstblokjes (4 - 7 regels), bulletpoints, smalle tekstkolommen, veel wit, microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. passend beeld en een goede balans tussen tekst en beeld. kernachtige (tussen)koppen en/of topische zinnen.Kop en lead (beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe). 5. Schrijfstijlen: Bepaal de strategie (informeren, overtuigen, activeren). Bepaal het appeal, de approach en propositie van de pagina. Gebruik de checklist schrijfstijlen bij het daadwerkelijk schrijven van de tekst. 4. Interactie Omschrijf de unieke waarden van je bedrijf/vereniging en verbind daar een bepaald gedrag aan. Bedenk op basis daarvan een aantal interactieve toepassingen op je website. Geef ook in je sitemap/concept-map aan waar de interactie te vinden is. Werk de drie beste voorstellen uit in tekst en beeld. 3. Structuur website: Kies, op basis van je content-concept een passende structuur. Ga uit van de mogelijke indelingsprincipes en probeer ook andere, onverwachte invalshoeken. Maak vervolgens een ingevulde sitemap die aangeeft hoe je contentconcept eruit gaat zien (welke informatie komt onder welk thema/onderdeel). Maar ook: waar komen de triggers etc. 2. Content-concept Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal aanbiedt op de site. Maak een mindmap voor de content van jouw site. Wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s, gebruik juist die ook als ‘triggers’). 1. Strategie: Wat is het belangrijkste doel van de site. Maak een analyse van je wat-doelgroep. Bepaal de drie belangrijkste zenderdoelen en ontvangerdoelen. Beschrijf wat het verwachtingspatroon van de ontvanger is als hij op de betreffende homepage komt. Maak een analyse van een aantal (minimaal 2) websites die dezelfde dienst, hetzelfde product aanbieden. Benoem unieke (merk)waarden en van de organisatie/vereniging/instelling. Benoem de gewenste dominante indruk (merkbelofte) die de zender wil overbrengen (in één pakkende zin) bij de doelgroep.

Op basis van de strategie: voorstel t.a.v. het informatieaanbod: Welke onderwerpen en thema’s ga je de wat-doelgroep op de nieuwe website aanbieden (kijkend naar de zender- en ontvangerdoelen)? Wat kun je qua content doen/aanbieden om herhaalbezoek te bewerkstelligen?

hoe en waar vind ik dat terug in de content? WEES CREATIEF! WEES CREATIEF!! Wat maakt jouw bedrijf/vereniging goed, bijzonder, uniek, onderscheidend…. En.. hoe en waar vind ik dat terug in de content?

Stap 3: structureren van informatie…

Indelingsprincipes Alfabetisch Chronologisch Geografisch Thematisch Doelgroepgericht Metaforisch Vaak in combinatie!

Alfabetisch

Chronologisch

Geografisch

Thematisch

Doelgroepgericht

Metaforisch

Metaforisch

Indelingsprincipe Probeer indelingsprincipes te vinden die aansluiten bij de motieven en behoeften (zie strategie!) van je bezoeker. Probeer eens andere ‘ingangen’ en invalshoeken te vinden dan de meest voor de hand liggende..

Gelaagdheid van informatie Aantal vuistregels: Belangrijke info bevindt zich bovenaan. Samenvattingen op hoog niveau, gedetailleerde informatie op laag niveau. Naarmate de bezoeker meer geïnformeerd is, mag de info dieper in de boomstructuur zitten.

Scenario’s! Denk aan alle behoeften en motieven (zie strategie!) waarmee de bezoeker de site betreedt en aan de wegen die de site biedt om die doelen te verwezenlijken.

Sitemap als conceptvoorstel Zie je sitemap als conceptvoorstel van de content die het bedrijf aan kan bieden op de site!

Zorg ook dat… Er geen overlap is bij de (sub)links. Klopt het dat iedere sublink niet past onder een andere hoofdlink? Zo ja…wijzigen! Zorg dat alle links/buttons duidelijke titels hebben, zodat de bezoeker een zo goed mogelijk beeld krijgt van de inhoud ervan (dus geen hoofdlink met ‘info’).

Voorbeeld chronologische indeling Angst voor de dood doodgaan Afscheid nemen Het hierna maals Moord begrafenis Hemel? Kanker- patient zelfmoord cremeren Praten met doden Wat gebeurt er dan… De dienst helderziend euthanasie Ben jij bang voor..

Voorbeeld…

Voorbeeld van een sitemap Informatieaanbod

De opdracht Maak samen met een klasgenoot een mindmap voor de content van jouw site en zijn/haar site(wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s, gebruik juist die ook als ‘triggers’). Bedenk daarna een passende en wellicht zelfs een verrassende structuur! Werk niet samen met iemand die hetzelfde type dienst aanbiedt (dus niet 2 x basisschool of voetbalvereniging).

Opdracht voor volgende week: Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal aanbiedt op de site. Inventariseer, op basis van je uitgewerkte strategie, welke thema’s en onderwerpen je allemaal aan wilt bieden op de nieuwe site en maak een mindmap voor de content van jouw site. Wees creatief, neem andere invalshoeken, kijk naar usp’s en merkwaarden. Bedenk minimaal 2 ideeën/oplossingen om je bezoeker de site in te ‘lokken’ (triggers!). Kies, op basis van je contentconcept, een passende structuur. Ga hierbij uit van de mogelijke indelingsprincipes en probeer ook andere, onverwachte invalshoeken. Maak vervolgens een ingevulde sitemap die aangeeft hoe je contentconcept eruit gaat zien (welke informatie komt onder welk thema/onderdeel). Maar ook: waar komen de triggers etc.