Peter Schwartz The art of the long view stappenplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
H 44: Investeringsselectie
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Waarom doen wij wat we doen ! Toekomst visie Observatie systeem AchterAchter KantKant Uw Adviseur Dienstverlening Aan u als consument Uw Adviseur Back-office.
Scenario's voor de zeer lange termijn
Oplossingsgericht coachen
Strategie Algemeen Porter.
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Omzetten van input naar beslissing
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Ster van Succes.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Slot 4Hc.
Marloes Waterschoot Klas 3D
Hoofdstuk 8: The game is made for a player. Ken de spelers  Einstein: Leer luisteren naar je publiek en weet wat je doet.  Project yourself: Plaats.
Presenteren en communiceren
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Leerstijlen KOLB SJM.
UVW LinkedIn Presentatie
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Ondernemen moet je doen
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Groepsdynamica.
Groepsdynamica wc 5
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Conclusies evaluatie Regieraden
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Ondernemen in de Toekomst 15 december 2009 Ron Methorst Arni Janssen
Beleid en regelgeving Les 1.
Art & Design Productvormgeving.
Stap drie bij projecten
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Transcript van de presentatie:

Peter Schwartz The art of the long view stappenplan Het overzicht Peter Schwartz The art of the long view stappenplan

Stap 1 Identificeer sleutel besluiten voor naaste toekomst Begin van binnen naar buiten oftewel ga uit van een beslissing die moet vallen en redeneer dan naar buiten toe voor wie dat allemaal consequenties heeft. Waar halen we snel geld voor de ontwikkeling van onderzoek vandaan? Zullen we een ander bedrijf overnemen? Praktische vragen dus en vooral die waarvan je uitgaat dat die de directeuren van een organisatie wakker houden.

Stap 2 sleutel krachten in de lokale omgeving Wat zijn de sleutelgebeurtenissen die te maken hebben met die belangrijke beslissing. Hoe worden ze op een positieve dan wel negatieve wijze beïnvloed. Dit gaat over de feiten zoals Daniel E. ze ook al noemde, hoe zit het met de klanten, gebruikers, tussen handelaren, leveranciers competitie etc.?

Stap 3 drijvende krachten Wat zijn de drijvende krachten in de macro omgeving die de sleutel factoren beïnvloeden, dit is het rijtje van politiek, economisch, ecologisch, technologisch. Een andere wijze van vinden van die krachten is te vragen naar de krachten achter de micro omgeving van stap 2 bijvoorbeeld demografie of publieke opinie common sense etc. Daarbij wordt duidelijk welke onzeker en welke te voorspellen zijn. Deze stap is zeer onderzoek intensief op het gebied van markten, nieuwe technologieën, politieke factoren financiele ontwikkelingen etc.

Stap 4 sorteer in belangrijkheid en onzekerheid Het rangschikken van sleutel factoren en drijvende krachten, eerst de mate van belangrijkheid voor succes en daarna die van het falen. Wat er uit gehaald moet worden zijn de 3 belangrijkste positieve en tevens meest onzekere factoren.

Stap 5 selecteren van scenario logica Het resultaat van het rangschikken leidt tot het assenstelsel waarin scenario's van elkaar zullen gaan verschillen. Nu worden de assen bepaald. Dat zijn de sleutelfactoren die het meest sterk bepalend zijn voor de besluitvormers in de organisatie. Het aantal verschillen moet dus beperkt worden om besluitvormers te helpen bij beslissingen. Het gaat om het rangschikken en groeperen van de factoren waardoor je ineens een vorm van verhaal of logica ziet verschijnen dat de basis zal zijn van 1 scenario. De uitdaging is de identificatie van de plot die het beste de dynamiek van de situatie weer geeft en die dat ook het beste kan verhalen, representeren

Stap 6 het uitwerken van de scenario’s Het verwerken van het verhaal gebeurt het makkelijkst door terug te grijpen op de sleutel factoren in stap 2 en 3. Al deze factoren moeten worden genoemd in de scenario’s om er een samenhangend verhaal van te maken. Ze moeten met elkaar verbonden worden door 1 verhaal. Hoe kan de wereld van nu daar komen in één vloeiende of doorbroken lijn maar in je verhaal in ieder geval als één betoog.

Stap 7 de implicaties Terug naar stap 1 voor de besluiten die genomen moeten worden Hoe ziet die beslissing er uit in alle scenario’s Welke gevoeligheden worden er aan de dag gelegd. Is het in elk scenario hetzelfde of zijn er grote verschillen of alleen van toepassing in 2 of 1 scenario? Als het er alleen in 1 goed uit ziet is het een hoog risico zeker als de organisatie weinig invloed heeft op de ontwikkeling van het scenario. Het gaat dan om hoe je strategie kan aanpassen zodat het er robuuster uit gaat zien

Stap 8 Selectie van leidende indicatoren en tekens aan de wand Hoe weet je wanneer een scenario daadwerkelijk uitkomt? Je hebt daarvoor sleutel gebeurtenissen nodig die je van te voren rangschikt dit zijn de indicatoren Hiervoor is veel inbeelding nodig maar bij succes een grote winst voor de organisatie