Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Microsoft CRM Academy Introductie in CRM
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Omzet.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Presentatie CRM Ayoub Boufous Yusuf Cetinkaya
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Zorgorganisaties & vastgoed
H7: Productmanagement.
Jeroen Meurs 3 BO.
Wat is Customer Relationship Management?
Marketing presentatie
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Een dialoog met klanten opbouwen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
ICT & Organisatie 3: Business Applications
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Marketing vandaag en morgen
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Visie & Strategie.
Klanttevredenheid & klantentrouw
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Marketing dag 1 Naran Bekh-Ochir, Lisa Hofman, Thomas Hermans
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Projectwijzer 7 H1 Klantenbinding en loyaliteit
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
CRM H2 Klantenbinding en loyaliteit Commercieel medewerker.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Business IT & Management
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Dienstenmarketing Week 4.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Adventure Works Verkoopvoorstel 2008 Linda Maartens, Senior vice-president Wereldwijde verkoop 24 maart 2008 Uw logo hier.
Welkom havo 4..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 4..
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Beste Havo 4..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
CRM Les 2 N. van Wijk (1936 [1912]), Franck's Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal studentenhaver znw., later-nnl. Vgl. hd. studenten-futter, -konfekt.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Voorbeeld presentatie
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Terugblikken op vorige week! Wat is CRM? Wat zijn de 3 concurrentiestrategien van Treacy en Wiersema? Stelling: Alle klanten zijn gelijkwaardig! Wat zijn de 4 kernelementen van een klantgerichte bedrijfscultuur? Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Bouwstenen: Klantwaarde Klantaandeel De relatie tussen klanttevredenheid, klantentrouw en klantwaarde Samenstellen van klantgroepen Op maat aanbieden van diensten en producten Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Klantwaarde heeft 2 perspectieven De waarde die de organisatie voor de klant vertegenwoordigd (Treacy en Wiersema) De financiele waarde die een klant vertegenwoordigd voor de organisatie De 2e definitie is nu onderwerp! Customer Lifetime Value De netto contante waarde van de toekomstige stroom inkomsten van een klant Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Share of wallet: het percentage van de totale bestedingen in een bepaalde productcategorie bij de organisatie Waarom is dit een belangrijke graadmeter? Oefening met de transactiegerichte klantwaardeberekening! Een klant (40 jaar oud) koopt regelmatig(20 maal per jaar) producten in een fietsenwinkel. Kleine artikelen als broeken, slot, onderhoudsmiddelen kosten tussen de 10 en 50 euro. 1 maal per jaar koopt hij een fiets voor zichzelf of naast famililielid (1000 euro) Bereken totale KW!! Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Noem enkele valkuilen bij het meten van KW! Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Welke relatie is er tussen klanttevredenheid, klantentrouw en winst? En waarom? Waarom lopen klanten weg? Blz 50 Wat is retentie? Is het erg dat klanten een wisselend bestedingspatroon hebben? Wat is de logische actie van een organisatie Zijn loyale klanten winstgevender? Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Pas als de klant een ambassadeur van de organiatie is zal hij loyaal, trouw en uitermate winstgevend zijn De marketing P’s zijn ‘’dissatisfiers’’ geworden (deze moeten gewoon goed zijn) met goede service en maartwerk wordt nu gescoord. Is het creeeren van een insluiting van de klant (”lock in”) een goede strategie voor klantenbinding Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Doelgroepbenadering (Molenaar) Intern gericht (regels/ procedures zijn belangrijk) Marktgericht (alle autorijders in Nederland) Doelgroepgericht (de Mercedes C klasse rijder in ZH) Klantgericht (1 op 1) En in dit boek spreken we van klantgroepgericht Massamarketing scoort minder! Waarom? Wat zijn de andere eisen aan de activiteiten? Wat zijn de valkuilen van werken met profielen? Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk 4 criteria voor het samenstellen: De KW De klantbehoeften De relatiebereidheid Een combinatie van deze drie Waarde van het werken met klantgroepen Nodig voor een maatwerkbenadering Aantrekken voor klanten met profiel Beste klant Identificatie voor klanten met profiel Verliesgevendeklant Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Klantgroepen maken winstgevend maatwerk mogelijk maken (Mass Customization): Cosmetisch maatwerk Aanpasbaar maatwerk Onzichtbaar maatwerk Volledig maatwerk Op de assen staan product en presentatie Product(ie) is minder makkelijk aan te passen dan Verkoop en serviceverlening Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media CRM in de praktijk Zie de case van Bike2Build: Wat voor soort maatwerk is dit volgens Pine en Gilmore? Zit de aanpassing in het proces in de productie of in de marketing/service? Welke problemen kun je je voorstellen? Maatwerkproductie op bestelling biedt voordelen: Grotere klanttevredenheid Minder kosten Groter innovatief vermogen Meer winst Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media

Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media Wat is CRM? Een strategie? Een marketing proces? Een software systeem? Er zijn veel definities. Centraal bij allen staat: Centraal stellen van individuele klant Een opbrengst- en winstvergroting door hogere klanttevredenheid Inzet van ICT Wederzijdse voordelen voor onderneming en klant Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media