Ontwerpen van Informatiesystemen met
Doelstellingen Kennis over de geavanceerde visuele modelleertechniek UML in het ICT domein Ontwikkelen van inzicht in het toepassen van deze kennis in analyse en ontwerpprojecten
Studiemateriaal Boeken: Web: Fowler & Scott: UML distilled 2nd ed Fowler & Scott: UML beknopt Booch, Rumbauch & Jacobson: The Unified Modeling Language – User Guide Web: www.omg.org www.popkin.com
Wat is UML? 1 Opvolger van reeks OOA&D-methoden, waarin methoden van Booch, Rumbaugh en Jacobson (de 3 amigo’s) zijn verenigd. UML is een modelleertaal, geen methode. Modelleertaal is de notatiewijze die door methoden worden gebruikt om ontwerpen weer te geven. Het proces is de werkwijze die tot het ontwerp leidt.
Wat is UML? 2 UML definieert de basisconcepten van object georiënteerd analyseren en ontwerpen, en bevat een aantal diagrammen om te kunnen communiceren tussen deze concepten. UML voegt tools, technieken en processen samen.
Objecttechnologie Data en functies deze deze data bewerken worden samengevoegd object Elk object is een zelfstandige entiteit binnen het totale systeem. De structuur van het systeem bestaat uit objecten die met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren.
UML : ontwerpproces Processen zijn UML vreemd; een proces is echter wel een belangrijk onderdeel van een methode. Een proces kan in combinatie met UML worden gebruikt. Een proces in hoofdlijnen:
UML biedt een aantal diagrammen die gezamenlijk het model van het softwaresysteem vormen: Het use-case diagram toont hoe het systeem kan worden door externe entiteiten zoals menselijke gebruikers; Het sequence diagram toont de volgorde in tijd van de boodschappen die in het systeem verstuurd en ontvangen worden; Het activity diagram toont de activiteiten die door een deel van het systeem worden uitgevoerd; Het class diagram toont de statische structuur van het softwaresysteem weergegeven als klassen en hun relaties. Andere: collaboration, state, component en deployment diagrammen.
Fasen in UML 1e fase: bestuderen wat het informatiesysteem moet doen use cases Object-oriented domein analyse decompositie van het probleem- domein in concepten, attributen en associaties die van belang zijn in het i.s.
UML Model Views Requirements (use case diagrams) Static structure (class diagrams) Dynamic behaviour Interactive behaviour (activity, sequence, ..) Physical implementation structures
Samenhang van de diagrammen