Communicatie(problemen) bij ingenieurs. Overzicht  Waarom?  Problemen  Oplossingen  Communication Apprehension  Wat?  Wie?  Gevolgen?  Mogelijke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Evaluatie van mentorprojecten
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Voorbeeld 1 Faculteit Geneeskunde. 1.Aanleiding: vaardigheidsonderwijs  Theoretische duiding en demonstratie in grote groep (n= 80)  Zelfstandig voorbereiding.
OOF-project Peer assisted learning
Peer Tutoring Studenten ondersteunen eerstejaars Apers Katrien en Verdyck Marc, Departement Gezondheidszorg Turnhout.
De verstedelijking in Senegal
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
CBE: Centra voor Basiseducatie
Alexander Ide1 Communicatie bij ingenieurs Barrières, vrees en oplossingen.
Communicatie bij ingenieurs
Sociale media op school
Prestaties beoordelen
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookstopcursus voor jongeren
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Studenten ondersteunen eerstejaars
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Als zelfstandig wonen niet meer kan
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Werk en Re-integratie Enquête Kwaliteit van de trajecten 4 augustus 2015.
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Praktische aanpak disbalans “Evenwichtig en dynamisch omgaan met disbalans” Nascholing bedrijfsartsen NVAB Kring Noord 16 april 2015 Erik Schuurman, relatiemanager/projectmanager.
Introductie Fair Play-voetbal
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Bijeenkomst September 2015
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Geeft voorlichting, advies en instructie
- copyright 2015 Algebraïsche vaardigheden - 1 / ALGEBRAÏSCHE VAARDIGHEDEN – 1.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Platform ‘Meedoen allochtone jeugd door sport’ 30 oktober 2008.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Grip op de Groep. De positieve groep Eensgezind en gemotiveerd Medeverantwoordelijkheid Respect voor de ander Samenwerking.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Verbanden en signaalwoorden
Wat is DRAMA??.
Doelen behalen met activiteiten
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Doelen behalen met activiteiten
Bevraging m.b.t. studiekeuze
In gesprek over werkdruk
AD Health & Social Work Wat is dat?.
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Communicatie(problemen) bij ingenieurs

Overzicht  Waarom?  Problemen  Oplossingen  Communication Apprehension  Wat?  Wie?  Gevolgen?  Mogelijke oplossing?  Conclusie

Waarom? (poll) Als belangrijk beschouwd: oOpbouwen van relaties oLuisteren oMotiveren oFeedback geven oOnderhandelen oLeidinggeven oOvertuigen oInfo uitwisselen  basisvaardigheden (niet enkel voor ingenieurs)

“Speciale” doeleinden Als minder belangrijk beschouwd: oPubliekelijk spreken oFeedback vragen oConflicten oplossen oInterviewen oInstructies geven  Niet alledaagse vaardigheden

Problemen  Gebrekkige vaardigheden  Communicatie barrières  Organisatiegebonden  Individueel Opmerking: Soms blinken ingenieurs ook uit in communicatie <> cliché

Oplossingen Gericht onderwijs Training (Worden meer en meer in het leerprogramma ondergebracht)

Communication Apprehension ~ Angst voor communicatie

Communication Apprehension Vooral bij oudere ingenieurs Burgerlijk ingenieurs duidelijk meer problemen dan mechanische ingenieurs Hoge cijfers bij laaggeplaatste functies en lage lonen Minder getraind  Meer CA

Communication Apprehension Gevolgen:  Keuze van een job  Minder zelfvertrouwen  Problemen bij (al dan niet) professionele relaties  Minder voldoening bij de uitoefening van een job

Communication Apprehension Mogelijke oplossing? Begeleiding Oefening  Training/Onderwijs

Conclusie Problemen zeer frequent bij: –Burgerlijk en oudere ingenieurs –Minder getrainde personen –Laaggeplaatste en -betaalde jobs Gevolgen: –Minder zelfvertrouwen –Problemen bij relaties –Minder voldoening Oplossing: Training