Alexander Ide1 Communicatie bij ingenieurs Barrières, vrees en oplossingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Wat is geluk voor jou?.
3 H/V, kiezen voor een profiel
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Didactische werkvormen
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Waar = groen Niet waar = rood
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Levensvragen Over geluk…..
Structuur secundair onderwijs
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Portfolio Faculteit der Letteren
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Preventieprogramma’s voor kinderen van alcoholverslaafde ouders.
Communicatie bij ingenieurs
Communicatie(problemen) bij ingenieurs. Overzicht  Waarom?  Problemen  Oplossingen  Communication Apprehension  Wat?  Wie?  Gevolgen?  Mogelijke.
Sociale media op school
Wie heeft het meeste te zeggen? Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
René Dekker Directeur Collectie
1 Collectieve Belangenbehartiging De rol van KBO-Brabant in een veranderende samenleving Tijd van wederopbouw Jaren 60 Jaren 80 Vanaf 2000 Hoe verder De.
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Willem de Zwijger Schoonhoven
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Auditing Instrument for
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Academische vaardigheden - C1.5
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Opbrengsten van onderwijs
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Communicatie en voorlichting Welke informatie bereikt de consument (volledig, voldoende, niet eenzijdig, van wie, etc.) Wat is de achtergrond van de beleving.
De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.
Even genieten van mooie muziek….
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
 Een groot gezin is een voordeel, de kinderen zullen later gegarandeerd voor jou zorgen.  Een groot gezin is een nadeel, want je hebt een grote en.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Groepsdynamica.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
De robot de baas Agrarisch en Groen 22 maart 2016 Robert Went
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
Diana van Winden – Student Life Codarts Rotterdam van jonge dansers en musici.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Alexander Ide1 Communicatie bij ingenieurs Barrières, vrees en oplossingen

Alexander Ide2 Overzicht Waarom is communicatie goed?Waarom is communicatie goed? Wat is de Communicatie Angst (CA)Wat is de Communicatie Angst (CA) Wat is een Communicatie Barrière (CB)Wat is een Communicatie Barrière (CB) Welke 5 CB’s zijn er nogWelke 5 CB’s zijn er nog De oplossingenDe oplossingen

Alexander Ide3 Waarom is communicatie goed? Communicatie ≠ overbodig, les Nederlands, onprofessioneelCommunicatie ≠ overbodig, les Nederlands, onprofessioneel Het maakt je onmisbaarder in een organisatieHet maakt je onmisbaarder in een organisatie Je zelfachting groeitJe zelfachting groeit Je voelt je beter in je job en meestal hogere functieJe voelt je beter in je job en meestal hogere functie

Alexander Ide4 Wat is een communicatie angst(CA)? De vrees om als leider of woordvoeder van een groep te fungerenDe vrees om als leider of woordvoeder van een groep te fungeren Komt vooral door weinig tot geen lessen communicatie vaardigheiden te hebbenKomt vooral door weinig tot geen lessen communicatie vaardigheiden te hebben Oplossing: begeleiding en opleidingOplossing: begeleiding en opleiding

Alexander Ide5 Burgerlijk ingenieurs duidelijk meer mechanische ingenieursBurgerlijk ingenieurs duidelijk meer mechanische ingenieurs Vooral bij oudere ingenieursVooral bij oudere ingenieurs Nieuw afgestudeerden hebben minder angstNieuw afgestudeerden hebben minder angst Wie heeft CA?

Alexander Ide6 Wat is een communicatie barrière(CB)? Factoren die de communicatie verstoren of negatief beïnvloeden. (Krieghbaum 1967)Factoren die de communicatie verstoren of negatief beïnvloeden. (Krieghbaum 1967) Tussen wetenschappers en journalistenTussen wetenschappers en journalisten Zijn het er nu 15, 12 of 5 barrières?Zijn het er nu 15, 12 of 5 barrières?

Alexander Ide7 Waarom zijn er CB? Negatieve ervaringen met de media?Negatieve ervaringen met de media? Meningsverschillen tussen journalisten en wetenschappers over communicatieMeningsverschillen tussen journalisten en wetenschappers over communicatie –Welke rol heeft ieder in het communicatie proces? –Hoeveel controle heeft men elk erover?

Alexander Ide8 Het onderzoek Vragenlijst in 2001 aan 750 biologen (vooral onderzoekers) 75% goede antwoordenVragenlijst in 2001 aan 750 biologen (vooral onderzoekers) 75% goede antwoorden Enkel 5 communicatiebarrièresEnkel 5 communicatiebarrières

Alexander Ide9 Sommige NIET barrières Isolatie van de wetenschapperIsolatie van de wetenschapper Toegankelijkheid tot wetenschapsjournalistenToegankelijkheid tot wetenschapsjournalisten Ontevredenheid met wetenschapsjournalismeOntevredenheid met wetenschapsjournalisme

Alexander Ide10 De 5 barrières Organisatie barrières: gatekeepingOrganisatie barrières: gatekeeping Informatie komt niet van de onderzoekersInformatie komt niet van de onderzoekers Initiatief komt niet van de onderzoekersInitiatief komt niet van de onderzoekers Persoonlijke barrièresPersoonlijke barrières Onredelijke eisen naar de journalistenOnredelijke eisen naar de journalisten Geen ervaring in artikels schijvenGeen ervaring in artikels schijven Geen kennis van journalistenGeen kennis van journalisten

Alexander Ide11 Artikels schrijven? Er is wil maar geen wegEr is wil maar geen weg Afkeer tot popularisatie van de biologie, wil voor medewerking is er amperAfkeer tot popularisatie van de biologie, wil voor medewerking is er amper

Alexander Ide12 Gatekeeping (1) Wie beslist er wat relevant is?Wie beslist er wat relevant is? –Management 25% –PR-afdeling 23% –Onderzoeker zelf 33%

Alexander Ide13 Gatekeeping (2) Wie neemt het initiatief?Wie neemt het initiatief? –PR-afdeling42% –Managment20% –Onderzoeker zelf10% Er wordt vooral van bovenaf bepaald wanneer en welke communicatie gebeurt.Er wordt vooral van bovenaf bepaald wanneer en welke communicatie gebeurt.

Alexander Ide14 Onredelijke eisen naar de journalisten De journalist moet vulgariserend schrijven 80%De journalist moet vulgariserend schrijven 80% De onderzoeker moet kunnen nalezen 90%De onderzoeker moet kunnen nalezen 90% –Dit is al zo in Nederland maar niet overal De journalist moet alles veranderen naar de zin van de onderzoeker 50%De journalist moet alles veranderen naar de zin van de onderzoeker 50%

Alexander Ide15 Angst & barrières of geen angst & barrières? Vroeger had men meer angsten en barrières NU 5 CB’s en minder CA’s DUS Communicatie is verbeterd! MAAR Er blijven struikelblokken over! OPLOSSING?Vroeger had men meer angsten en barrières NU 5 CB’s en minder CA’s DUS Communicatie is verbeterd! MAAR Er blijven struikelblokken over! OPLOSSING?

Alexander Ide16 Oplossingen Communicatie vermengen met de normale stofCommunicatie vermengen met de normale stof –Aparte lessen van experts Nadeel Communicatie = bijvakNadeel Communicatie = bijvak –Lessen en tips door de leraars van andere vakken doorheen de normale lessen Nadeel niet goed gegeven, weinig rendementNadeel niet goed gegeven, weinig rendement

Alexander Ide17 De Oplossing! Samenwerking tussen communicatie experts en ingenieur experts zo krijg je een volledige overlapping.Samenwerking tussen communicatie experts en ingenieur experts zo krijg je een volledige overlapping. Dan wordt communicatie een volwaardig deel van de ingenieuropleiding!Dan wordt communicatie een volwaardig deel van de ingenieuropleiding!

Alexander Ide18 Bronnen [1] J. Willems, B. van Ruler and N. van der Veer, “Fewer communication barriers between scientists and journalists”[1] J. Willems, B. van Ruler and N. van der Veer, “Fewer communication barriers between scientists and journalists” [2] M. L. Corrello “Communication and the Engineering Profession”Myra L. Corrello[2] M. L. Corrello “Communication and the Engineering Profession”Myra L. Corrello [3] P. Hirisch, D. Kelso, B. Shwom, J. Troy, J. Walsh “Redefining Communication Education for Engineers”[3] P. Hirisch, D. Kelso, B. Shwom, J. Troy, J. Walsh “Redefining Communication Education for Engineers”