De Nederlandstalige WISC-III

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Advertisements

Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Screening van toetsen: Psychometrische analyse
De normering van de examens in vogelvlucht
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Welbevinden bij kinderen met CI
De follow-up van NICU-kinderen met gehoorverlies na 3-5 jaar
De grote sprong! VO PO.
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Betrouwbaarheid en Validiteit
IJmert Kant Epidemiologie Universiteit Maastricht
Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Impact van expliciet grammatica-onderwijs op vreemde-taalverwerving prof. dr. Michel Pierrard V.U.Brussel departement Romaanse Talen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Filip Coussée Referentie:
De Nederlandstalige WISC-III
Dyslexia Screening Test (DST) : Achtergronden en toepassingen
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010
Psychodiagnostiek in een notedop
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Begripsvaliditeit van AC-Dimensies: Een Meta-Analyse Marise Ph. Born, Nanja J. Kolk, en Henk van der Flier Afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Brussel nader onderzocht
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
OPEN FORUM KINDERRECHTENCOALITIE Thema: “Zorg voor kinderen en jongeren met Gedrags- en Emotionele Stoornissen (GES)” 20 / 04 / 2007 Dr. Franky D’Oosterlinck.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Het klassieke theoretische raamwerk: vertekening en equivalentie
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
Individuele leerlijnen
D.A.T. Differentiele Aanleg Testserie
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Betrouwbaarheid.
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
Resultaten enquête Autoluwe Zondag 22/9/2002. Algemeen Alle wedstrijddeelnemers –Aantal: 325 –Gemiddelde leeftijd: 40,9 Wedstrijddeelnemers van Aartselaar.
Verstandelijke beperking
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Peilingsonderzoek in een notendop
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Transcript van de presentatie:

De Nederlandstalige WISC-III Willem Kort (projectleider) Mark Schittekatte Elzeloes Compaan Griet Vermeir Nico Bleichrodt Marjan Bosmans Wilma Resing Paul Verhaeghe Dienstencentrum NIP, Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit Leiden & Universiteit Gent

Initiatief (zomer 2000) NDC -> BFP (Willem Kort -> Luc Scheldeman, RvB) Met medewerking van: Statistische ondersteuning Peter Dekker (VUA) Prof. Jacques Grégoire (UCL) Advies in Vlaanderen: Commissie psychodiagnostiek van de BFP (http://www.bfp-fbp.be/BfpNL/ACTcommdiag.htm, voorzitter K. Glabeke) Vlaam Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening (http://www.vfd-ppbh.cjb.net/, voorzitter J. Scheiris) Vlaamse Vereniging voor Schoolpsychologie (http://home.pi.be/~vvsp/ , voorzitter M. De Beuckeleer)

Waarom een WISC-IIINL ? Actualiseren van de normen WISC-R = 1986 (1980) Flynn-effect Laatste in Europa van de inhoud van subtesten en scoringsregels + nieuwe subtest “Symbolen Vergelijken” + verhogen attractiviteit

(Gaatjes in riem invoegen) Voorbeeld “oud” item (Gaatjes in riem invoegen)

Voorbeeld nieuw item Onvolledige Tekeningen

(verhaaltje met bank invoegen) Voorbeeld oud item (verhaaltje met bank invoegen)

Voorbeeld aangepast item

Ontwikkeling WISC-III Vooronderzoek (jan.- febr. 2001) -> Uitgebreide experimentele versie van 5 verbale subtests bij 450 kinderen (INF, OV, REK, WO, BG) Steekproef: Geslacht, regio, onderwijsnet, urbanisatiegraad Nieuwe items (Europa, experten, creativiteit) Aangepaste items (frank, waarde-oordeel) Oude items

Eindproduct: de WISC-IIINL Veranderingen tov WISC-R Doel vooronderzoek: Vlaanderen – Nederland: één norm Moeilijkheidsgraad, betrouwbare subtests Vloer- en plafondeffecten Begin-en afbreek- en omkeerregels bepalen Eindproduct: de WISC-IIINL Veranderingen tov WISC-R (bijna 60% nieuw + andere volgorde subtests)

Veranderingen tov WISC-R

Normering WISC-IIINL Afname bij 1229, 6-16 jarigen Representatieve steekproef Geslacht, regio, schooltype, urbanisatie, (> 30 Vlaamse en 65 Nederlandse scholen) Opgeleide testleiders Normen ontwikkeld (per 4 maand, J/M, Ndl.-VL, model cfr. SON-R)

Betrouwbaarheid WISC-IIINL Homogeniteits- & interne consistentie coëfficiënten ( & split-half,  FL & DH ) Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid ( r > .90) om scoring optimaal te krijgen

Homogeniteitscoëfficiënten

Validiteit WISC-IIINL Factor-analyses: nieuwe derde factor! Verbaal begrip (INF + OV + WO + BG) Perceptuele organisatie (OT + PO + BP + FL) ‘Vrijheid van afleidbaarheid’ (RE + SU + CR) verdwenen ! Nieuwe factor: ‘Verwerkingssnelheid’ (SU + SV) Schoolprestaties (Nederlands & Wiskunde): significante samenhang met IQ (r tussen .37 & .53)

Correlaties IQ –schoolresultaten (N=203)

IQ & onderwijsniveau

Gemiddelde moeilijkheidsgraad

Kwalitatieve beschrijvingen van de WISC IIINL IQ scores*   IQ Classificatie Theoretische normaal curve Hoger dan 130 Zeer begaafd 2.1 121-130 Begaafd 6.4 111-120 Boven gemiddelde 15.7 90-110 Gemiddeld 51.6 80-89 Beneden gemiddeld 15.7 70-79 Laag begaafd/moeilijk lerend 6.4 69-50 Licht zwakzinnig/lichte verstandelijke beperking 35-49 Matig zwakzinnig/matig verstandelijke beperking 20-34 Ernstig zwakzinnig/ernstige verstandelijke beperking 2.1 <20 Diep zwakzinnig/diepe verstandelijke beperking * gebaseerd op Resing, W. & Blok, J. De wenselijkheid van een éénduidig classificatiesysteem van intelligentiescores. De Psycholoog 37, 5 2002

Psychometrisch vervolgonderzoek Uitgebreider psychotechnisch rapport volgt Test-hertest (stabiliteit) Extra-validering SON-R / RAKIT Specifieke groepen (dyslexia, allochtonen, hoog- & laag begaafden, gedragsproblematieken) Relevante literatuur: Artikel Schittekatte (2000): Het hertesten van intelligentie bij kinderen: een literatuurstudie. Significant, op internet gepubliceerd http://users.skynet.be/vsig stijging bij hertest vooral PIQ advies minstens één jaar, bij voorkeur twee jaar te wachten voor het hertesten met eenzelfde test Schittekatte, Kort, Resing, Vermeir, Verhaeghe (2003) hoofdstuk in “Cultures and children’s intelligence: A cross-cultural analysis of the WISC-III” (ed. Georgas & van de Vijver, ...)

Opmerkelijke verschillen Jongens (INF, REK, BP) vs. meisjes (CR, SUB, SV) Oudste kind Allochtonen: verschil neemt af SES & verblijfsduur hoog opgeleide ouders reden: meer acculturatie

Vlaanderen-Nederland (vooronderzoek) Dialecten Vlaanderen INF, WK, RE, OK Nederlands DH 0, 1 en 2 bij “Begrijpen” Spelling

Flynn-effect onderzoek CLB & Revalidatiecentra 353 protocollen, M = 3 jaar tijdspanne Klinische populatie, M (TIQ) = 82 93% uit Lager Onderwijs TIQ r = .88 / VIQ r = .87/ PIQ r = .81 M  = TIQ 3 punten (5 bij IQ 80-90, 6.5 bij < 70) vooral Verbaal IQ

Specifieke groepen Laag-begaafden (N =107, BLO type 1 & 2) Met ernstige leerstoornissen (N =38, BLO type 8) Dyslectici (N= 52) ADHD (N =47) Rilatine (N =22) Rekenstoornissen (N = 22) Hoger begaafden (N =17) Autismespectrumstoornissen ( N =14)