Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cystinose en het opgroeiende kind Het opgroeiende kind en cystinose
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Allochtonen in het hoger onderwijs
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Diagnostiek van ontwikkelingsstoornissen
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Kwaliteit van meetinstrumenten
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
Opzet en ontwikkeling van een high-stake test voor Engels: struikelblokken en routes eromheen Catherine Verguts Olaf Du Pont Universitair Centrum voor.
Mathematics Education and Neurosciences
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Informatie vaardigheden
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
Autisme en intelligentie
De Nederlandstalige WISC-III
Dyslexia Screening Test (DST) : Achtergronden en toepassingen
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
Psychodiagnostiek in de verschillende sectoren van de psychologie
De Nederlandstalige WISC-III
De Nederlandstalige WISC-III
Twee-factor Variantie-analyse
De Nederlandstalige WISC-III
Psychodiagnostiek in een notedop
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Analyse van de bevindingen uit het onderzoek
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Cultuurparticipatie bij jongeren
Brussel nader onderzocht
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Kennis - Intelligentie
Het klassieke theoretische raamwerk: vertekening en equivalentie
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
WAIS IQ, gemidd 100, sd 15 niets over speciale begaafdheden
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Ongelijkheid in toegang tot digitale systemen Twee voorbeelden Invloedsfactoren Statistieken en Bronnen Alexandre Vantomme.
1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Pessimistische én optimistische perspectieven voor de klinische psychodiagnostiek.
De donkere kleur van armoede
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Hagenaars en sport Onderzoek sportdeelname december 2015 Versie.
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Workshop basisonderwijs
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
Transcript van de presentatie:

Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010 Wat is het belang maar ook.. de relativiteit van een IQ-test? We lichten toe.. hoe het Intelligentie-Quotiënt (IQ) wetenschappelijk gemeten wordt en wat het belang van deze meting kan zijn in de praktijk. Verder gaan we in op een aantal belangrijke bevindingen uit eigen onderzoek die de relativiteit van een IQ-meting illustreren. Ook informatie in dit verband over verschillen tussen mannen en vrouwen en bv. de invloed van etniciteit komen aan bod. Dr. Mark Schittekatte F.P.P.W. 6 maart 2010

psycholoog, 25 jaar aan UGent, PhD in Experimentele Sociale Psychologie, nu al 12 jaar psychodiagnostiek full time.. leidt het Testpracticum aan de UGent, faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen; vakgebied is testadaptatie/ontwikkeling (o.a. IQ tests, dyslexie screening test, dyscalculie batterij, aandachtstest, gedragsschalen) voorzitter van de Commissie Psychodiagnostiek van de Belgische Federatie van Psychologen (BFP, kwalificatie van tests) vertegenwoordiger van de Belgische psychologen ivm. psychodiagnostiek in Europa (actueel hoofdpunt: wie mag met welke test testen? –> Europese certificaten..).

Testpracticum PPW Wetenschappelijk Onderzoek – Testadaptatie WISC-III, Dyslexia Screening Test, 16PF, DAT, Tedi-Math, TEA-Ch, CELF IV, 15W, … Heden en toekomst: WPPSI-III (Intelligentie bij kleuters), ASEBA (gedragsproblemen) Schlichting (taalproblemen) Social Responsiveness Scale (“social impairment” bij autisme) + DIAGNOSTIEK BIJ ALLOCHTONEN Testklas (geïnformatiseerde psychodiagnostiek) & Testotheek ( > 1000 “paper & pencil” testen) Website http://www.testpracticum.ugent.be

Soorten tests

De tien platen van de Rorschachtest 1921 (“copyright” Wikipedia)

BFP Commissie Psychodiagnostiek: Kwalificatie van 34 IQ-tests gebruikt in Vaanderen anno 2010...

Kwaliteiten van wetenschappelijke tests Normen (meetlat) Betrouwbaarheid (stabiliteit) Validiteit (meet wat je zegt te meten)

Goeie IQ-tests in VL.. W van Wechsler.. 1940-’50 US Army WPPSI-III (2.5 – 8 j.) WISC-III (6 – 16 j.) WAIS-III (16 - 99 j.) Verbaal (6 subtests) & Performaal (6 subtests) => Totaal IQ (1 ½ u. & 150 tal items..)

© Pearson !!

© Pearson !!

Beschrijving van de steekproef Samenstelling van de (Vlaamse) steekproef volgens stratificatie-eisen: 50%-50% verhouding geslacht (man-vrouw) Representatieve regionale spreiding conform heersende norm Urbanisatiegraad conform heersende norm (conform WISC-III-NL methode) Opleidingsniveau kinderen, stratificatie conform heersende norm (opnemen van zowel normaal als speciaal basisonderwijs in juiste verhouding) Opleidingsniveau ouders (SES) Ras / etniciteit, conform heersende norm

Vbn. van verbale en performale items.. Copyrighted…!!

Vbn. van verbale items.. Woordenschat Overeenkomsten bv. Overeenkomsten Cijferreeksen vooruit en achteruit tot 9 cijfers Informatie Begrijpen

Invloeden bij IQ-test afname.. Na de zomervakantie (training ↓).. = moment in het jaar Na een volle schooldag/ slechte nacht /.. = moment van de dag Met of zonder de Rilatine.. ≠ 10 IQ punten!! Na een hertesting.. ≠ 5-10 IQ punten (vooral performaal) De plaats waar de test doorgaat..

Resultaten: Invloed van locatie testafname --------------------------------------------------------------- Locatie Autochtonen Allochtonen School 102.75 88.80 Elders 108.12 90.35 Thuis 112.96 95.47 Sterk effect van locatie testafname + geen interactie-effect met “groep”

Persbericht uit NDL.. Nederlandse kinderen dommer dan Vlaamse. BRUSSEL - …Nederland kan het de komende 40 jaar wel vergeten bij `Tien voor taal'. Vlaamse kinderen weten meer en.. spellen beter, zo blijkt uit een onderzoek onder 1700 kinderen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar… ©Algemeen Dagblad 20-06-2002

Jaarlijks persbericht.. ‘Mannen zijn intelligenter dan vrouwen’. ..Haast verontschuldigend bevestigt organisatiepsycholoog en prof aan de Manchester University Paul Irwing de bevindingen die hij een paar jaar geleden al in ‘The British Journal of Psychology’ bekendmaakte met nieuwe onderzoeksresultaten. Samen met psycholoog en prof. Emeritus Richard Lynn…

Raven

Maar de volgende dag “koppen” we terecht.. ‘Vrouwen zijn intelligenter dan mannen’.

't stond in de gazet.. Patroon: jongens (INF, REK, BP) -> visueler vs. meisjes (CR, SUB, SV) -> sterkere aandacht

Cultuurverschillen in eigen onderzoek VL - Ndl VL - Ndl - Australië VL – Turk/Marokko

Onderzoek bij allochtonen 50% studenten uit W-Vlaanderen 15 punten ≠ IQ-test = “Wit” instrument (cultuur- en SES-gevoelig & dus niet altijd “fair” instrument!!) Adapteer en.. je IQ stijgt gevoelig..: het belang van het meten van acculturatie (behoud van eigen cultuur & adaptatie aan “nieuwe”..)

Ruwe vergelijking

Als je IQ “fouten vrij” zou gemeten zijn.. Wat als het eerder hoog is.. En als het eerder laag is.. En als het gemiddeld is.. noodzakelijke voorwaarde in VL onderwijs.. Verschil tussen verstand hebben & het gebruiken…

IQ & onderwijsniveau

Intelligentie en persoonlijkheid Onderzoek Schittekatte & Coetsier (Academia Press, 1999). Kwaliteit, profiel, doorstroming en uitval van eerstejaarsstudenten PPW aan de RUG Cognitieve maten, proefexamens, motivatie-verwachtingen, vooropleiding (wiskunde), persoonlijkheidskenmerken…

Wie ASO doet in Vl kan hoger onderwijs aan qua cognitieve inhoud.. Het is persoonlijkheid & motivatie die het verschil maken tussen slagen en niet-slagen!!! Introvert Consciëntieus & Neurotisch..

Afsluitende opmerkingen Flynn-effect, versie IV van Wechsler instrumenten in zicht.. Oudste kind gemiddeld 3 IQ-punten hoger (meer input).. Verstand is als een spier.. maar met een bovengrens, auto & snelheid Overheid: protocollen VAPH, psychodiagnostische centrum,.. Gemiddelde leeftijd van een Ψ test in de praktijk > 20 jaar !! Mutualiteiten & terugbetaling.. Bij problemen steeds IQ-meting => schatting van de cognitieve mogelijkheden Iemand met IQ 185.. (gemeten voor de zomer, thuis, met rilatine, hertest…) en.. met schijn-wetenschappelijke test..!! “Dom om iemand dom te noemen..” (StuBru) Want..

Intelligentie meten De analytische component (IQ-test!!) Logisch en abstract redenen, cognitieve vaardigheden om met nieuwigheden om te gaan De praktische component Goed of minder presteren in alledaagse situaties (koffer.. & vakman..) De emotionele en sociale component Beeld omgaan anderen en in allerhande sociale situaties (E-Q!!)

Relatie SES en andere variabelen Spreidings- en maatschappelijk probleem Bij autochtonen: ouders SES, vooral VIQ Bij allochtonen: moeder SES, vooral TIQ Geslacht kinderen: nauwelijks effecten 2de –3de generatie: te weinig data