Resultaten: Experimenteel onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Statistiek II Deel 1.
NVMO 27 maart2013 NVMO Workshop OvO 27 maart 2013 Quasi-experimental study design and get the grant.
College 2 Between-subject en within-subject designs
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Experimenteel en quasi-experimenteel onderzoek
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
P-waarde versus betrouwbaarheidsinterval
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Hoofdstuk 8: Variantieanalyse met herhaalde metingen hoofdstuk 8
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Basishandleiding Limo Meer info online via LIMO Help 1.
Experimenteel Design Prof. Dr. S. Van Dongen
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Statistiek voor Dataverwerking
Tweedegraadsfuncties
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Nederlands tijdschrift voor Diabetologie
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Experimentele designs en resultaten
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Union Membership, the Psychological Contract (PC), and Organisational Commitment (OC) in Three Contrasting IR Contexts Claes, R., & Schalk, R. (manuscript.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Psychologisch contract
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Niet meer zenuwziek van de statistiek, maar … hoe statistiek weer te waarderen via 4C/ID? Hans van Buuren - OUNL 4C/ID
Impliciete en expliciete druggerelateerde cognities in een Ecological Momentary Assessment setting Reshmi Marhe 1 Ingmar Franken 1 Andrew Waters 2 1 Erasmus.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Les CMMN V1.0. Inhoud: 1. Doel SOTA 2. CMMN (en DMN) in het grote geheel 3. Basisbeginselen CMMN.
College 9 zHoe gaat het met de afname? zData-invoer zEerste analyses.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BBPD)
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
De incidentie-trend van dementie Analyse van Nederlandse eerstelijns data Emma F. van Bussel PhD student en huisarts in opleiding.
Marianne Littel FADO Instituut voor psychologie Erasmus Universiteit Rotterdam Impliciete en expliciete selectieve aandacht voor rookgerelateerde.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Het onderzoeksverslag
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Student: Christof Dolphens Mentor: Dr. Jomjai Peerapattana
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Transcript van de presentatie:

Resultaten: Experimenteel onderzoek Scriptie seminarie Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie

Structuur van thesis Inleiding * Wat? Relevantie? * Bestaande visies/modellen * Probleemstelling * Hypothesen/doelstelling Methode Resultaten Discussie

Functie van resultatensectie Wat?: Gedetailleerde beschrijving van de bevindingen van je onderzoek in functie van vraagstelling of hypothese Doel?: 1. Lezer toelaten om te bepalen welke effecten gevonden werden, vooral effecten gerelateerd aan de hypothesen. 2. Lezer toelaten om te bepalen welke statistische methoden gebruikt werden en of de keuze en toepassing van de methode correct is. [3. Lezer toelaten om belangrijkste resultaten verder te analyseren in meta-analyses.]

Overzicht 1) Gemiddelden berekenen 2) Verwijderen van proefpersonen 3) Statistische toetsen: ANOVA - Herhaalde metingen (repeated measures) - Univariaat - verdere analyses => 3 stappen zowel voor analyse als voor rapportering

Voorbeeld 1. Vraag: Hebben rokers en niet-rokers een andere « impliciete » attitude tov roken? 2. Meting van impliciete attitudes: IAT (a) druk links voor pos woorden en rookstim druk rechts voor neg woorden en niet rookstim (b) druk links voor pos woorden en niet rookstim druk rechts voor neg woorden en rookstim

ROKEN NIET-ROKEN POSITIEF NEGATIEF

ROKEN NIET-ROKEN POSITIEF NEGATIEF

ROKEN NIET-ROKEN POSITIEF NEGATIEF MOOI

ROKEN NIET-ROKEN POSITIEF NEGATIEF LELIJK

NIET-ROKEN ROKEN POSITIEF NEGATIEF

NIET-ROKEN ROKEN POSITIEF NEGATIEF

NIET-ROKEN ROKEN POSITIEF NEGATIEF MOOI

NIET-ROKEN ROKEN POSITIEF NEGATIEF LELIJK

3. Design: - Between: 15 rokers, 15 niet rokers - Within: Taak (a) of Taak (b) => Repeated measures ANOVA => voorspelling interactie 4. Alternatieve codering In plaats van Taak (a/b) als within subjects variabele, IAT effect als afh. var. (a min b) => Univariate ANOVA => voorspelling hoofdeffect Kies codering op basis van eerdere publicaties

Gemiddelden berekenen 1. Die aansluiten bij design en voorspellingen roker? Taak (a) Taak (b) PP1 ja 879 987 PP2 nee 765 612 Enz. 2. Data selecteren (trimmen) - RTs van foute antwoorden - RTs boven of onder een bepaalde waarde

Verwijderen van proefpersonen 1. Doel: Proefpersonen uitsluiten die afwijken van steekproef (bv., omwille van motivatie, verkeerd verstaan van instructies, … ) 2. Afwijkend op welke variabelen? - gemiddelde RT - aantal fouten (niet op effect natuurlijk!) 3. Wanneer is iemand afwijkend? - Criteria deels arbitrair - Meestal: meer dan 3SD boven gemiddelde van totale groep

Statistische Toetsen I. Herhaalde metingen (repeated measures) a) ANOVA - eerst withinsubjects (ws) var. definiëren - als meer dan één ws variabele: eerst traagst veranderende, dan tweede traagst veranderende, …. Vb: stim (1/2) x resp (p/n) x type (A/B) 1pA 1pB 1nA 1nB 2pA 2pB 2nA 2nB 1: stim 2: resp 3: type

- Als effect met ws variabele van maximaal 2 niveaus (bv - Als effect met ws variabele van maximaal 2 niveaus (bv., Taak a of b): Rapporteer F-waarden van within-subjects contrasts (linear) of within-subjects effects (spherity assumed) - Als effect met ws variabele met meer dan 2 niveaus (bv., Taak a, b, of c): Rapporteer F-waarden van Multivariate Toetsen

b) Verdere analyses - post hoc - a priori t-testen *paired samples: voor ws variabelen *independent samples: voor bs variab. - bijkomende ANOVAs *als 4 (groepen) x 2 (taken) interactie => interactie groep (1,2) x taak? => interactie groep (1,3) x taak? => interactie groep (1,4) x taak? => interactie groep (2, 3) x taak? enz…. * pas op: inflatie van Type I fout

II. Univariate analyse (geen ws variabelen) a) ANOVA: één of meerder bs variabelen b) verdere analyses - post hoc - a priori: independent samples t-tests III. Effect size: a) hoe: zet effect om in één variabele, bereken gemiddelde en SD, Cohen’s d = M/SD b) wat: klein effect: d = .20 middelgroot: d = .50 groot effect: d = .80

Rapportering Hoe zijn gemiddelden berekend? “We took into account only the trials of the test blocks of Phases 3 and 5, discarding the first trial of each block as well as reaction times on trials where the response was incorrect. In accordance with Greenwald et al. (1998), reactions times shorter than 300 ms or longer than 3000 ms were recoded to 300 ms and 3000 ms respectively.”

2. Verwijderen van Ppn? « The data of one non-smoker were removed from the analyses because her mean reaction time was more than three standard deviations higher than the mean reaction time of the total group of participants.» 3. Beschrijving van gebruikte toetsen: “We analysed the mean log-transformed reactions times using a Group (smokers versus non-smokers) x Task (a or b) repeated measures ANOVA. A priori t-tests were used to examine the effect of task for smokers and non-smokers separately. The relevant means are displayed in Table 1.”

4. Beschrijving van uitkomst van toetsen « The ANOVA revealed a significant interaction between group and task, F(1, 27) = 9.39, p = .005. Neither the main effect of group, F(1, 27) = 1.73, nor the main effect of task, F < 1, were significant. A priori t-tests showed that smokers were faster when positive and smoking stimuli were assigned to the same key than when the negative and smoking stimuli were assigned to the same key, t(14) = 2.98, p = .01. The effect of task was not significant for the non-smokers, t(13) = 1.51. »

Table 1. Mean Untransformed Reaction Times and Percentage of Errors as a function of Item Type and Task in Experiment 1 Task Coin-Pizza Coin-Snake Item Type M SD M SD Similarity Item Reaction Time 613 76 654 9 Percentage of Errors 3.77 3.66 4.03 4.07 Control Item Reaction Time 633 87 643 99 Percentage of Errors 4.03 4.07 3.06 3.12

Geen verticale lijnen Geen (zo weinig mogelijk) afkortingen Aanduiding van variantie (SD of SE) Millisec niet na de komma => zie APA guidelines

Figuren Veel regels: zie APA guidelines (5th Ed.)  moeilijk Belangrijkste: *Als OV discontinu/discreet is (bv., verschillende groepen of condities) dan GEEN lijn grafiek!! * Grafieken moeten in principe ook een indicatie van variantie hebben (error bars)

Tabellen en figuren geven bijkomende (exacte) info !! Tabellen en figuren geven bijkomende (exacte) info. De (belangrijkste) resultaten moeten ook in de tekst beschreven worden. Vb: slecht: « There was an interaction between task and stimulus type (see Table 1). » goed: « As can be seen in Table 1, reaction times on trials with similar items were faster in the coin-pizza task than in the coin-snake task, t(17) = 2.40, p = .005. The effect of task was not significant for control items. »

Volgende thesisseminarie Discussie-sectie na de paasvakantie. Datum wordt nog meegedeeld Geen volgende opdracht & herwerking ivm resultaten Belangrijkste is de paper afwerken Inleiding + Methode Eventueel Resultaten + Discussie Kan verschillen tussen studenten, afspraak met promotor/begeleider Baseer je op een (goede) bestaande publicatie (in een APA tijdschrift) Eventuele problemen met paper kunnen aangekaart worden in volgende thesisseminarie Gelieve deze op voorhand door te mailen Karoline.vangronsveld@UGent.be