Een geboeid publiek? Het gebruik van massamedia door gedetineerden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Gebruikersonderzoek cultuur- en gemeenschapscentra Eindrapport 15 februari 2007 Dataverzameling 15 november 2005 tot 15 februari 2006.
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
1 DE WEG NAAR DE PODIUMKUNSTEN Sociologische studie over de motivatie van Brusselse toeschouwers Maison du Spectacle – la Bellone.
Het verband tussen levensstijlrisico’s en jeugddelinquentie uitgediept Hanne Op de Beeck.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Lifestyle-bladen voor de vrouw
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Welkom bij de tussentijdse presentatie
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Evaluatie time-outprojecten Bijzondere Jeugdbijstand: voornaamste bevindingen en aanbevelingen Prof. Dr. Vanderfaeillie Johan.
Onderzoekersforum CQ-index
Het verwerken van onderzoeksgegevens
Ziekteverzuim in sociale werkplaatsen
Resultaten enquête tuchtwet
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Jong geleerd, fout gedaan?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Inspiratiedag Lokaal ouderenbeleid 28 september 2007 Prof. Dr. D. Verté, N. De Witte, L. De Donder Vakgroep sociale en culturele agogiek, Vrije Universiteit.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Determinants of older and younger workers’ job satisfaction and organisational commitment in Belgium and Sweden Claes & van de Ven (2008). Ageing & Society,
Marktonderzoek als proces
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Brussel nader onderzocht
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Enquête.
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Soorten en typen onderzoek
Kwantitatief onderzoek
Sportonderzoek in Almere
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Het gebruik van apps bij hardlopen Wie en met welk effect?
De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)
Goede voorbereiding is het halve werk
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Communicatie en Instumenten
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Afstuderen Woensdag
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
Mediagedrag van Millennials
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Transcript van de presentatie:

Een geboeid publiek? Het gebruik van massamedia door gedetineerden Dr. Heidi Vandebosch Dep. Communicatiewetenschap K.U.Leuven

Een geboeid publiek? Theoretisch model ter verklaring van het mediagebruik: gebaseerd op criminologische en communicatiewetenschappelijke literatuur Methode: combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek Resultaten: beschrijving voornaamste (media)variabelen

Een geboeid publiek? Theoretisch model gebaseerd op: Het import- en het deprivatiemodel uit de criminologie Diverse communicatiewetenschappelijke theorieën en bevindingen (media-effecttheorieën, Uses and Gratificationstheorie, …)

Een geboeid publiek?

Een geboeid publiek? Variabelen die het mediagebruik kunnen verklaren: sociodemografische achtergrondkenmerken al dan niet criminele levensstijl aard van het gepleegde misdrijf straflengte soort strafinrichting persoonlijk regime ervaren problemen en stress psychologische aanpassingswijze motieven voor deelname aan activiteiten andere activiteiten

Een geboeid publiek? Methode: Toelating van het Ministerie van Justitie, Bestuur Strafinrichtingen Gesprekken met deskundigen Selectie van 5 strafinrichtingen: Hasselt, Brugge, Dendermonde, Leuven-Centraal en Hoogstraten Contacten met plaatselijke directies: gesprek, rondleiding, documenten, vragenlijst media-aanbod

Een geboeid publiek? Bevragingen bij gedetineerden: face-to-face-enquête en diepte-interviews gemengde methode (kwantitatief én kwalitatief onderzoek): statistisch testen van het theoretisch model peiling naar betekenisgeving door gedetineerden face-to-face-enquête (i.p.v. schriftelijke enquête) diepte-interviews (i.p.v. bv. participerende observatie) 'Covert participant roles in prison I frankly believe to beyond the dramatic possibilities of any sociologist I know....' (Kassebaum, 1970:130)

Een geboeid publiek? Testenquête 30-tal gedetineerden uit de verschillende instellingen Doel: duidelijkheid vragen, duur interview, wijze en plaats van ondervragingen controleren Aanpassing: vragen over aard van gepleegde misdrijven worden weggelaten in vragenlijst , data worden bekomen via hechtenisfiche en strafblad

Een geboeid publiek? Feitelijke enquête: steekproef : Nederlandstalige, definitief-veroordeelden, die voltijds in de instelling verblijven schriftelijke verwittiging contact respons Officiële gegevens: hechtenisfiche en strafblad

Een geboeid publiek? Diepte-interviews: steekproef: uit respondenten enquête (spreekvaardigheid, variëteit) schriftelijke verwittiging respons

Een geboeid publiek? Dataverwerking: statistische analyse van kwantitatieve gegevens m.b.v. SAS (177 observaties) analyse van diepte-interviews m.b.v. NUDIST (33 interviews, meer dan 500 blz. tekst)

Een geboeid publiek? Resultaten: kwantitatief kwalitatief combinatie: data vullen elkaar aan

Een geboeid publiek? Demografisch profiel 87% mannen gemiddelde leeftijd: 35 jaar 80.8% Belgische nationaliteit opleiding: 28.2% geen of LO, 39.9% LMO werk: 4/10 werkloos burgerlijke staat: 48.6% ongehuwd, 26.6 % gescheiden, 2.3% wed., 23.7% gehuwd

Een geboeid publiek? Crimineel profiel 63.8% heeft voordien al in gevangenis gezeten classificatie volgens misdrijf: 23.9% zware diefstal, 20.5% meerdere van diverse aard, 17.0% drugdelicten, 13.6% moord,…

Een geboeid publiek ? Gevangenenprofiel: gemiddelde straflengte: 2598 dagen (7 jaar) ergste probleem: afsnijding van buitenwereld stress: 12.6% geen stress, 16.6% erg veel stress populairste aanpassingswijze: doing time

Een geboeid publiek ? Media : Televisie 96 % heeft toestel op cel belangrijkste activiteit na werk en contacten met buiten (bezoek, telefoon, correspondentie) kijktijd: weekdag 5 uur, weekend 7 uur voornaamste reden: om op de hoogte te blijven van wat er buiten gebeurt

Een geboeid publiek ? Media : Televisie meest bekeken zenders: VTM en VT4 programmavoorkeuren: informatieve programma’s

Een geboeid publiek ? Media: Radio 78 % luistert (op cel, werkplaatsen, …) meest populaire zenders: lokale radio’s vooral op weekdagen, minder in het weekend

Een geboeid publiek ? Media: Dagbladen 2/3 leest wel eens krant, 1/4 koopt ze zelf meest gelezen titel: Het Laatste Nieuws

Een geboeid publiek ? Media: Tijdschriften Media: Boeken 4/5 leest tijdschrift, 60% koopt zelf tijdschrift meest populair: TV-bladen, Blik Media: Boeken 71% leest geen boeken

Een geboeid publiek? Functies en disfuncties van media voor gedetineerden: verzachten gevangenispijnen (eenzaamheid, verveling, geestelijke aftakeling, …) versterken gevangenispijnen

Een geboeid publiek? Gedetineerden vormen geen homogene groep mannen versus vrouwen lager opgeleiden versus hoger opgeleiden jongeren versus ouderen verschillende graad van criminaliteit diverse aanpassingswijzen…. Factoren beïnvloeden mediagebruik