Gedragsproblemen bij peuters en kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
ODD en CD, wat is dat?.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Typologie van Baumrind
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gokverslaving.
Diagnostiek van gedragsstoornissen
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Autismespectrumstoornissen
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Conduct Disorder A. Een zich herhalend en aanhoudend gedragspatroon waarbij de grondrechten van anderen of belangrijke bij de leeftijd horende sociale.
Van kwaliteit van ondersteuning naar kwaliteit van leven bij personen met een autismespectrumstoornis Doctorandus: Jo Renty Promotor: Prof. Dr. Herbert.
ASS: wanneer zichtbaar?
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Arousal, angst & stress Definities
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Opvoeden van drukke kinderen
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Voortijdig schoolverlaten
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Ontwikkeling van het jonge kind
Hoofdstuk 12: Agressie en gedragsstoornissen
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Kind en omgeving Het individu in de context
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Opvoedingsstijlen met een risico.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
‘Agressie bij kinderen’
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
NEJA Actualiteitencollege Risicovol Ouderschap en Verstoord Gehechtheidsgedrag Door: F.Y.Scheper, kinder- en jeugdpsychiater MOC ‘t Kabouterhuis,
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen bij peuters en kleuters Voornamelijk: Agressie Noncompliance Overactiviteit

Enkele aspecten van de (sociale) ontwikkeling 0 m korte interacties: 1 initiatie + 1 respons 12 m langere interacties; object-georienteerd; functioneel spel; toename agressief gedrag en hyperactiviteit 18 m complementair en wederkerig sociaal spel daling van de gehoorzaamheid (compliance)

Enkele aspecten van de sociale ontwikkeling 24 m verhoogde responsiviteit, toename sociaal spel, toename prosociaal gedrag; stijging in frequentie van agressief gedrag, maar relatieve daling 36 m verdere toename agressief gedrag; langere negatieve interacties 48 m daling van agressief gedrag

Agressie “Een handeling die een ander persoon kwetst of irriteert” Diverse indelingen mogelijk Instrumenteel vs. affectief Direct vs. indirect Fysiek vs. verbaal Proactief vs. reactief Agressieve kleuters worden vaak verworpen door hun leeftijdgenoten

Noncompliance Niet gehoorzamen in meer dan 50% van de gevallen Risico voor de ontwikkeling van conduct disorder op lagere schoolleeftijd

Noncompliance Indien enkel op school, vaak het gevolg van: Niet begrijpen wat de school is Onzekerheid over de grenzen Gewoon zijn om in het middelpunt van de belangstelling te staan Overweldigd door het schoolgebeuren

Stoornis bij jonge kinderen (Campbell, 1990) Patroon of constellatie van symptomen Zekere vorm van stabiliteit (≠ aanpassing aan stress of verandering) Symptomen evident in diverse settings en ook bij andere personen dan de ouders Relatief ernstig Interferentie met ontwikkelingstaken

3 theoretische modellen ‘coercieve theorie (vb. Patterson, 1976, 1982) ‘attachment’ theorie (vb. Greenberg et al., 1993) Genotype-omgeving theorie (vb. Caspi & Moffit, 1995) Passieve effecten Evocatieve effecten

Opvoedingsstijlen 2 dimensies: steun en controle Steun: ook warmte, aanvaarding, liefde, responsiviteit Controle: ook restrictiviteit en eisen Maccoby & Martin (1983) controle steun Authoritative + + Authoritarian + - Permissive - + Indifferent - -

Opvoedingsstijlen Minst gedragsproblemen bij authoritative parenting Niet optimale opvoedingsstijlen komen vaker voor bij stress

Hechting (attachment) 4 types van hechtingrelatie A. Avoidant B. Secure C. Resistant D. Anxious-disorganised-disoriented Hechtingsrelatie vormt “template” voor latere relaties (internal “working model”) Veilig gehechte kinderen leren reciprociteit en empathie Veilig gehechte kinderen vertonen een hogere compliance en minder agressie

Oppositioneel Opstandige Stoornis (ODD) Bijna steeds in de thuissituatie, maar vaak niet zo duidelijk op school of elders Meer bij moeders dan bij vaders Meer bij bekenden dan bij vreemden Komt vaak samen voor met ADHD, leerstoornissen of communicatiestoornissen Prevalentiecijfers schommelen tussen 2 en 16%

Oppositioneel Opstandige Stoornis (ODD) Meer voorkomen bij jongens Meestal aanvang voor de leeftijd van 8 jaar Vaak voorloper van conduct disorder Kwalitatief of kwantitatief verschil met CD

Diagnose en assessment bij jonge kinderen die verdacht worden van ODD 1. Rating schalen voor ouders CBCL 2-3 en CBCL 4-16 Breed > eng Problemen ≠ formele diagnostische criteria Weinig precies op het vlak van ontstaan en duur van symptoompatronen Geen informatie over cross-situationeel gedrag Subjectieve interpretatie van de items Meten we gedrag van het kind of stress van de ouders? Invloed van impliciete persoonlijkheidstheorie over gedragsstoornissen Halo-effecten

Diagnose en assessment bij jonge kinderen die verdacht worden van ODD 2. Interviews Bv. DISC-IV Vaak maar bruikbaar vanaf 6 jaar Precieser dan ratingschalen, maar volstaan niet voor diagnose Worden steeds belangrijker Training is vereist

Diagnose en assessment bij jonge kinderen die verdacht worden van ODD 3. Observatie meest betrouwbare methode duur, moeilijk te organiseren herhaalde sampling noodzakelijk bij ODD eventueel vervangen door telefonische rapportering

Diagnose en assessment bij jonge kinderen die verdacht worden van ODD 4. Ouder-kind interacties en gezinsprocessen Vragenlijsten en interviews over pathologie bij de ouders (vb. SCL-90) Interviews en observaties over opvoedingsstijl Observatie van interactie tussen partners (vb. rollenspel m.b.t. conflict over opvoeding) Stress bij ouders (cfr. OSI) 5. Sociometrie Zie oefening

Diagnose en assessment bij jonge kinderen die verdacht worden van ODD 6. Macrocontextuele factoren Buurt waarin men woont SES

ODD: diagnose en assessment bij schoolgaande kinderen en jongeren 1. Zelfrapportering YSR 11-18 Anders moeilijk bij adolescenten 2. Rating schalen voor ouders CBCL 4-16 VvGK 6-12 3. Rating schalen voor leerkrachten TRF 4-18

ODD: diagnose en assessment bij schoolgaande kinderen en jongeren 4. Interviews Bv. DISC-IV Vanaf 12 jaar ook van betrokkene zelf 5. Observatie Duur, moeilijk te organiseren Eventueel vervangen door telefonische rapportering

ODD: Diagnose en assessment bij schoolgaande kinderen en jongeren 6. Ouder-kind interacties en gezinsprocessen Vragenlijsten en interviews over pathologie bij de ouders (vb. SCL-90) Interviews en observaties over opvoedingsstijl Observatie van interactie tussen partners (vb. rollenspel m.b.t. conflict over opvoeding) Stress bij ouders (cfr. OSI) 7. Sociometrie Zie oefening

ODD: diagnose en assessment bij schoolgaande kinderen en jongeren 8. Macrocontextuele factoren Buurt waarin men woont SES

Interventie bij ODD Evolutie van PMT (parent management training) naar PCT (parent-child treatment) PMT Er wordt gewerkt met de ouders Vooral operante technieken worden aangeleerd Succes wordt afgewogen aan gedragsveranderingen bij het kind PCT Er wordt gewerkt met ouders en kind Ook aandacht voor positieve communicatie, non-directieve interactie, problem-solving Focus op de interactie, op de relatie