OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Advertisements

Welkom nieuwe leerlingen!
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Drieslag functioneel rekenen
Nationale Rekendagen Noordwijkerhout 18 maart 2010
Rekenen en ICT.
Kansrijke combinatiegroepen
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
Rekenen en Rekenproblemen
Rekenen boven het boekje
Freudenthal Instituut
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
WELKOM.
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Infoavond groep 4.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Handelingsplannen.
Kwaliteitsbeleid.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Met de Kennisbasis in zee!
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Stichting Onderwijs der EBGS MTD Workshop 2015
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
CLIL: mathématiques.
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Doelen behalen met activiteiten
Wiskunde in het eerste leerjaar
Doelen behalen met activiteiten
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Functionele rekenvaardigheid
Even onbevangen kijken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Transcript van de presentatie:

OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde Alledaags gewoon & Gewoon bijzonder presentatie Groep 1-3 De Kring Landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs www.de-activiteit.nl

Met sprongen vooruit Is een cursus die we in het afgelopen schooljaar met de onderbouw hebben gevolgd. Heeft een heleboel toegevoegd aan onze kennis; we zien overal rekenen in terug We passen onze kennis toe in ontwikkelingsgericht werken en gebruiken praktische rekenspelletjes in de groepen

Met hoeveel mensen gaan we eten Met hoeveel mensen gaan we eten? Bij de VVE rekenen we spelenderwijs tijdens het spel.

En wat zetten we de gasten voor En wat zetten we de gasten voor? Het komt nu écht aan op getallen –meten -meetkunde

Meten-meetkunde-getallen van experimenteren naar precieze constructies

Maar het gaat allereerst om een goede context voor de rekenwiskundige activiteiten. En die vinden we in de echte werkelijkheid.

In deze volgorde: Een thema met rijke activiteiten en interessante leerstof

De echte werkelijkheid

Ordenen, sorteren is ECHT

pinnen of contant links-rechts achter elkaar twee aan twee We handelen en onderhandelen over dingen die er ECHT toe doen,

We zien elkaar zitten,handelen doen ervaringen op leren én hebben PLEZIER

De winkel Openingstijden Afrekenen Een bon maken Terugtellen Prijslijst

Spel in de hoeken; we maken materiaal om spel te verrijken en hoeken met elkaar te verbinden.

Constructieve activiteiten onderzoeken, redeneren en probleem oplossen

Wat is Rekenen-Wiskunde? Meer dan…….. getallen en bewerkingen meetkunde meten

OGO en RW: in activiteiten! In OntwikkelingsGerichtOnderwijs zie je Rekenen-Wiskunde terug bij alledaagse dingen, bij spel, bij onderzoek.

Rol van de leerkracht Ontwerpen Begeleiden Observeren/Registreren/ Evalueren

Hoe ? Leerkrachten ontwerpen! interessante thema’s inhouden,problemen in samenhang met andere kernactiviteiten in een uitnodigende leeromgeving

met behulp van het 3D model Welk domein? Hele getallen Meten Meetkunde Wat is het doel? doel Domein (facet) didactiek Hoe bieden we het aan? De Activiteit www.de-activiteit.nl

OGO en RW Alledaags gewoon & Gewoon bijzonder Je moet het DOEN