28 januari 2010 Ouderavond Schiedam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Doelen in AlfaNT2 - plus Simon Verhallen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Beginnende geletterdheid
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Wat gaan we leren in groep 5
Voorlichtingsavond groep 3
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Visie: rapport en portfolio
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
preek over Deuteronomium 6:20-25
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Project “Horizon Verbreden”
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Het belang van voorlezen
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Didactiek Lesformulier.
Startscherm, filmtrailer
Didactiek Lesformulier.
TALENTENQUIZ.
Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken
blok 1 les 4: samen praten samen leren
waar / niet waar: VROEGER HAD JE OOK ZTRINGZ IN REGENBOOG-KLEUREN
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eens / oneens ALS VERKOPER MOET JE GOED KUNNEN REKENEN
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

28 januari 2010 Ouderavond Schiedam landelijk centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs www.de-activiteit.nl de activiteit-janneke hagenaar

Bouwen aan goed onderwijs dat doe je samen de activiteit-janneke hagenaar

Iedereen kan meedoen;kinderen ouders en leerkrachten Goed onderwijs Iedereen kan meedoen;kinderen ouders en leerkrachten Je doet helemaal mee met :hoofd,hart en handen Je wordt er samen wijzer,handiger,meer ervaren van de leerkracht doet mee en voegt toe In de activiteiten gaat het écht ergens over de activiteit-janneke hagenaar

Op De Kring betekent dat: Jonge kinderen leren en ontwikkelen in spel en door spel Oudere kinderen onderzoeken en leren de activiteit-janneke hagenaar

Iedereen kan meedoen Kinderen,leerkrachten en ouders de activiteit-janneke hagenaar

Je doet helemaal mee;hoofd hart en handen Ervaring en kennis Inoefenen en automatiseren de activiteit-janneke hagenaar

Samen Met kinderen Met volwassene de activiteit-janneke hagenaar

De leerkracht doet mee en voegt toe Het gereedschap van de leerkracht 5 impulsen Aandacht Meer luisteren dan spreken Vakmanschap en kennis van zaken Humor Oriënteren Structureren en verdiepen Verbreden Toevoegen van nieuwe handelingsmogelijkheden Reflectie de activiteit-janneke hagenaar

Het gaat écht ergens over Klanten in de letterwinkel Opzoeken,afrekenen en een bonnetje de activiteit-janneke hagenaar

Een praktijk de activiteit-janneke hagenaar

Een praktijk We krijgen vragen Nieuwsgierig worden. Praten over het onderwerp. Aanboren wat we weten de activiteit-janneke hagenaar

Onderzoeken probeerantwoorden formuleren Praten-lezen-schrijven samen een plan en een taakverdeling maken. Dat wordt opgehangen zodat iedereen weet wie wat doet. de activiteit-janneke hagenaar

Verschillende bronnen gebruiken Mensen-boeken-internet-film Tekenen en resultaat in beeld brengen de activiteit-janneke hagenaar

Onderzoek presenteren Nieuwe ervaringen en nieuwe kennis Nieuwe woorden En we hebben weer nieuwe vragen de activiteit-janneke hagenaar

Bouwen aan goed onderwijs Dan is spel geen spelletje Maar serieus werk de activiteit-janneke hagenaar

Je doet helemaal mee met :hoofd,hart en handen De leerkracht doet mee en voegt toe. In de activiteiten gaat het écht ergens over Je wordt er samen wijzer,handiger,meer ervaren van de activiteit-janneke hagenaar

Bouwen aan goed onderwijs Ook in de bovenbouw serieus werk in echte activiteiten Precies en met kennis van zaken de activiteit-janneke hagenaar

Bouwen Kennis Samenwerking de activiteit-janneke hagenaar

Bouwen Hoofd-hart-handen Resultaat de activiteit-janneke hagenaar

Onderzoek en spel Net als in de echte werkelijkheid Daar zijn we trots op de activiteit-janneke hagenaar

En u? Doet u mee? de activiteit-janneke hagenaar