Infosnelweg als cultuurdrager Cultuurfenomeen TV zal veranderen –Passieve deelnemer -> actieve deelnemer –door onbeperkte bandbreedte: doelgroepen-TV broadcasting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
De conversation manager. Jef Claes. WOM • Massacommunicatie + WOM – Consument beïnvloed mekaars koopgedrag – 20 ste  21 ste eeuw • Internet (overtippingpoint.
sociale media: de nieuwe realiteit
GAMES in het onderwijs.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Hybriditeit De Souza e Silva: • Het vervagen van de grens tussen fysiek en digitale ruimten • Het intreden van virtuele communities in de fysieke ruimte.
Second Life David de Nood Programma-manager EPN. EPN ICT-denktank met speerpunten: • Keteninnovatie • Gezondheidszorg • Virtuele werelden en interrealiteit.
Nieuwe media. Nieuwe media Nieuwe media Definitie Vernieuwde communicatiemiddelen: Internet (en alles daaromtrent) Videogames Digitale fotografie Gsm's.
Mijn gegevens op het web!?
Wat is interactieve marketing?
Maar…. hoe hou je het leuk??
Kinderen online.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
Chatten en Twitteren woensdag 14 maart Chatten en Twitteren Wat is “chatten” ? Chatten (van het Engelse to chat: kletsen, praten) is het voeren.
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Landbouw een maatschappelijk gebeuren met onderzoek in steun BVLE 28 februari 2007.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Autisme en intelligentie
Iris Robijns Walter Van den Branden Ilse Van Looveren
Infosnelweg als econ. product Veel bedrijven: belangstelling voor nieuwe toepassingen -> toch risico -> dilemma Men durft niet voluit investeren in onzekere.
Teleshopping via TV Doelgroep? Producten? Motivatie?
Servers en Clients Servers = krachtige computers –die veel informatie kunnen versturen naar veel ontvangers –die veel informatie kunnen ontvangen –Nemen.
Domotica Spitstechnologie in je huis Living Tomorrow II – Internet Home –
Toegepaste scenario, wat te doen TAIDA Tracking Analysing Imaging Deciding Acting De controle handelingen voor het schrijven van een goed scenario.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
SPAM SPAM. Heeft u veel SPAM? Kan uw provider het niet tegenhouden?
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Media bekijken op afstand De mogelijkheden boven de €500.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Media en de massa.
Politieke Wetenschappen, KU Leuven
Grip op IT.
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
K.U.Leuven ESAT-TELEMIC GSM-”straling” - Wat zegt de wetenschap ? Prof. Dr. ir. Guy Vandenbosch ESAT-TELEMIC K.U.Leuven.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
“An amazing invention - but who would ever want to use one?” (Rutherford B. Hayes in 1877 over de telefoon)
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Voorlopig plan trends Waar zijn we achter?  Resultaten desk  Mening van experts Wat hebben we bedacht?  Het idee Vragen?
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Netwerken 6 Enigma Netwerken paragraaf 9. Applicatielaag End-to-end principe De infrastructuur (het internet) staat los van de toepassingen Makkelijk.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Commercie-architectuur
Vertelkast Sam Dielemans
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Internetmarketing en oefentoets
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Inspelen op innovaties
Transcript van de presentatie:

Infosnelweg als cultuurdrager Cultuurfenomeen TV zal veranderen –Passieve deelnemer -> actieve deelnemer –door onbeperkte bandbreedte: doelgroepen-TV broadcasting -> narrowcasting –Globalisering en individualisering Europa VS –beperken van culturele en taalkundige diversiteit

De taal van internet Engelse taal domineert Meer en meer termen in het Nederlands zijn van het Engels – , internet, printen, deleten, surfen, homepage, –Nederlands versterken in computerland Nederlandstalige programma’s in computeronderwijs, … Oprichting van Vlaams-Nederlands centrum voor Nederdlands en digitaliteit Betrekken van Nederlandse taalgebieden zoals Zuid-Afrika, Antillen, Suriname,…

Het digitale lichaam Descartes: Ik denk dus ik ben! –Lichaam, fysieke realiteit van ondergeschikt belang –Internet, virtuele wereld is zeer belangrijke verderzetting van dit gedachtengoed

Cyberjunks Chatten op het web, IRC, ICQ 70% zijn mannen Etiquette –Nicknames –Niet schelden (gebruik van hoofdletters) –Gebruik van Smileys –Gebruik van afkortingen IRL, ASL, LOL, CU,…

Cyberverslaafden LARP’s –Live Action Role Playing MUD’s –Multi User Domain’s Spenderen uren per dag in fictieve wereld, met fictief personage (avatar), huwen, scheiden, sterven, …

Cyberverslaafden Meestal mannen Licht sociaal gestoord Eenzaam, gefrustreerd Brengen sociale problemen ook met zich mee op het net Internet meestal geen positieve invloed

Cybertherapie Eliza is een softwareprogramma dat een psychologe imiteert –Veel mensen trappen hierin en denken dat het echt is!! Bots –Programma’s met artificiële intelligentie die mensen imiteren – –

Het digitale lichaam Een van de populairste toepassingen van internet is erotiek en porno Is cybersex echte sex of veredelde vorm van masturbatie???

Cybergeneratie Kinderen blijken slimmer te worden maar ook egoistischer –Grotere waarnemingssnelheid –Ver-beeld-ing neemt toe interpreteren van figuren en beelden –Ver-taal-ing neemt af omgaan met taal, abstract vermogen

Cyberdynamiek Digitale media ontketen een snelle (r)evolutie –Copyright (napster, handel over de grenzen heen (wat met belastingen), strafrecht Versnelling van informatietijdperk –Steeds bijscholen en bijblijven Technocraten heersen maar wie blijft er achter?

Infosnelweg als econ. product Veel bedrijven: belangstelling voor nieuwe toepassingen -> toch risico -> dilemma Men durft niet voluit investeren in onzekere toekomst Maar men kan ook niet achterblijven

Internet als economisch product Convergerende industrieën –GSM versus PDA Kabel versus telefonie: rivaliteit –kabel: troef = grote bandbreedte zwakte = geen ervaring tweerichtingscomm. –Telefoon: troef = tweerichtingscomm zwakte = beperkte bandbreedte

Economische belangen Napster: gratis downloaden van MP3 Digitaal, gecomprimeerd bestand 1 liedje bestaat uit 3 MB Muziekindustrie mist miljarden aan inkomsten

Internet als economisch product E-commerce: wie betaalt welke belastingen –Wordt het internet een vrijhandelszone??? E-bedrijf is gelocaliseerd van waaruit het diensten verleent (niet waar de servers staan) en moet de wetgeving van die locatie respecteren

Internet als economische product Democratisering van de beurs via internet – Daytrayders

Internet als economisch product Oorlog in cyberspace

Economische belangen Nieuwe media aan de macht America Online neemt Time Warner over –Time Warner =nr 1 traditionele media kranten, tijdschriften, films, televisie –America Online = nr 1 nieuwe media

Internetzeepbel? Waarom zoveel bedrijven in moeilijkheden? Internet is nieuw en onbetrouwbaar –Veel technologie werkte niet Wordt nu aangewerkt via beter protocols en mechanismen Nieuwe zakenmodellen werkten niet –alles gratis en vooral reclame-inkomsten Nu gebruikersregistratie en vaak wel betalen

Internetzeepbel Positieve gevolgen van de internethype –Zeer snelle evolutie van technologie en infrastructuur –Dotcomboom, veel interessante experimenten Gefinanceerd door de beursgang (ipv traditionele bank)

Na de zeepbel Beste modellen blijven over Rechtzetting van de overhypte toestand