Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structurele effecten in het Heckscher-Ohlinmodel
Advertisements

De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Transport en Infrastructuur
Handel en marketing hoofdstuk 9
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
1.3 globalisering verovert de wereld
§ 1.1 – Noord-Amerika als handelsblok
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Schaalvoordelen & internationale handel
Globalisering: Ondernemingen en Internationale Handel
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Globalisering.
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
De impact van ‘culturele afstand’ op de eigendomsstrategieën van multinationale ondernemingen (MNO)
Internationalehandelstheorie
Comparatief voordeel Waarom verschillen in opportuniteitskosten ? (verdeling lijkt niet willekeurig, cfr. Handelspatroon OL en MOL) Waarom belangrijk ?
Internationale Economie
H1. Europese landbouw in beweging
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Macro analyse DEPEST analyse Demografisch Economisch
Hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken1 Hoofdstuk 8 Bootstrappingtechnieken, interne financieringsbronnen Waarom bootstrapping? Marketing op basis van bootstrapping.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Staat van middelen en bestedingen
1.2 De grens gaat open Mexico had vroeger een gesloten economie kenmerken: - hoge invoerrechten - quota - importsubstitutie - uitvoer van landbouwproducten.
HOOFDSTUK 11 GLOBALISERING.
Uitdagingen voor Boskoop
3 havo 2 globalisering §2.
Swot analyse
Globalisering.
Economie, een Inleiding
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Loonkost, Concurrentievermogen en Werkgelegenheid: Een analyse met Belgische Bedrijfsgegevens Prof. Dr. Filip Abraham Prof. Dr. Joep Konings K.U.Leuven.
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
South Africa study tour 2004 Lodewijk Liebrecht Bart Prinsen Sander Reijerkerk Meso studie - Manufacture of refined petroleum products.
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
50.
Regenten en vorsten H6.3 DE INTERNATIONALE HANDEL.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
1 Persconferentie - 28/06/2006 Lessen uit de internationalisering van de technologische industrie Klein binnenland heeft veel buitenland nodig.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Zakelijke kansen in CIVETS Internationaal ondernemerscongres 11 november 2011 Marco Rensma Directeur MEYS Emerging Markets Research
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Feiten en mythes over economische globalisering En wat moet de vakbeweging er mee? FNV kenniscollege 8 januari 2016 Robert Went
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
De Nederlandse conjunctuur in 2008
H6 laatste deel Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2010 John Wiley & Sons, Inc.
1. Wat is economische groei?
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Toekomst Industrieel beleid
The Emergence of Managerial Capitalism
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)

BDI : voorraad (% BBP) regio’s wereldeconomie

BDI : voorraad (% BBP) EU-15

Buitenlandse directe investeringen : belang in de wereldeconomie ( )

BDI : macro-economische karakteristieken Sterke groei sinds eind jaren 80; in- én uitstroom DBI : voornamelijk geïndustrialiseerde landen; belangrijk aandeel van DBI tussen sterk vergelijkbare landen (ook op industrie-niveau : “intra-industrie” DBI); horizontale investeringen domineren op vertikale;

BDI : macro-economische karakteristieken belangrijk aandeel van intra- ondernemingshandel in internationale handel; belang van verschillen in factorbeschikbaarheden of winstvoet als determinanten van DBI lijkt beperkt.

BDI : micro-economische karakteristieken BDI = MNO; intersectoriële verschillen in belang van MNO’s; determinanten aanwezigheid MNO’s : –R&D-investeringen –aandeel geschoolde werknemers –aandeel nieuwe en/of technologisch complexe goederen –niveau productdifferentiatie en reclame schaalvoordelen op vestigingsniveau negatief gecorreleerd met MNO’s

Buitenlandse directe investeringen ‘Stylised Facts’ (hybried patroon) Verklaringen (incl. MNO) –PCH : Noord-Zuid ; –OLI : “algemeen”;

BDI & MNO Ownership : bedrijfsspecifiek competitief voordeel (kennis, product, technologie,…) Location : voor- en nadelen van plaatselijke productie (factorkosten, handelsbarrières, transportkosten) Internalisation : voor-en nadelen van interne explotatie “ownershipvoordeel”, tgv –imperfecties in markt voor informatie; –competitief voordeel door interne exploitatie

DBI & MNO’s : macro-economische relevantie Effecten gastland : rechtstreeks. –Resource gap; –foreign exchange gap; –budgetary gap; Effecten gastland : onrechtstreeks. “Spill-overeffecten” op productiviteit : technologische en ‘market acces’ externaliteiten

MNO’s : Technologische externaliteiten gastland technologie enkel via leren overdraagbaar; contacten met gebruikers; slechts rendabel binnen MNO (schaalvoordelen op ondernemingsvlak); concurrentie-effecten : rechtstreeks en onrechtstreeks ( productiviteitsverbeteringen)

MNO’s : ‘market access’ externaliteiten gastland via MNO vertrouwd geraken met buitenlandse markten (in IL)

MNO’s : negatieve externaliteiten gastland enclavevorming; effect op overheidsbeleid; effect op handelsbalans; wegconcurreren binnenlandse producenten

MNO’s : effecten land van oorsprong rechtstreeks tewerkstelling ; factorvergoedingen; verschil in effect van Noord-Zuid (vertikale) & Noord-Noord investeringen (horizontale);

MNO’s : effecten land van oorsprong onrechtstreeks tewerkstelling; kennisaccumulatie; specialisatie in R&D (hoofdkwartierdiensten)

Effecten outsourcing land van oorsprong : voorbeeld (Arndt)