1 WebQuest Welkom Inleiding. C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Sprint Jabbla.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Edushock leerfestival
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
Workshop Nieuwe begroting
PCVO Lerarenopleiding Welkom Inleiding
Taalportfolio in Action
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bestrijd een vooroordeel
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Workshop Informatievaardigheden
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Al doende leren training docenten
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
WebQuest Welkom Inleiding
moderniseren van het curriculum.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
ZijActief Koningslust
Beoordelen leermiddelen
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
DO-IT activiteit 21 april Ik hoor en ik vergeet Ik zie en ik onthoud Ik doe en ik begrijp.
What is the meaning of? Student centered learning
Bram De Bie Initiatie Webquests.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

1 WebQuest Welkom Inleiding

C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht en didactiek van het model –Het maken van een digitale les –Het 'publiceren’ van een les op internet –Tips en trucs

C. Bosmans - PHH 3 WebQuests Wat? Waarom? Hoe?

C. Bosmans - PHH 4 Wat is een WebQuest ? Een WebQuest is een gestructureerde leeractiviteit waarbij leerlingen gebruik moeten maken van informatie die ze op het internet kunnen vinden. Short term WebQuest De duur: 1 tot 3 lesuren Long term WebQuest De duur: 1 tot 4 weken

C. Bosmans - PHH 5Opbouw Een webquest is opgebouwd uit verschillende bouwstenen –Introductie –Taak –Uitwerking (proces) –Bronnen –Evaluatie –Conclusie Leraarspagina Leraarspagina

C. Bosmans - PHH 6 Introductie Waar gaat het over? Doel en achtergrond van de opdracht wordt uitgelegd. De opdracht moet voor de leerlingen in een context worden geplaatst en een duidelijke plaats in het leerplan hebben. Leerlingen motiveren!

C. Bosmans - PHH 7 Taak Wat moeten we doen? De taak moet haalbaar, uitdagend en motiverend zijn verband houden met leerplan/eindtermen aantrekkelijk en vakoverschrijdend zijn Je kunt dit op verschillende manieren bereiken: –Leerlingen acteren een rol –Artikel voor krant schrijven –Folder of programmaboekje maken –…–…

C. Bosmans - PHH 8 Taak.. Geef duidelijk aan wat het eindresultaat moet zijn! Vragen die beantwoord moeten worden. Beschrijf de rollen die de deelnemers hebben. Een samenvatting die gemaakt moet worden. Een probleem dat opgelost moet worden. Een mening die onderbouwd en verdedigd moet worden. Verwerk de verzamelde informatie op een creatieve manier.

C. Bosmans - PHH 9 Uitwerking De uitwerking beschrijft het stappenplan dat de leerlingen moeten doorlopen om de taak op te lossen De verschillende stappen moeten duidelijk afgelijnd zijn, zodat leerlingen zelfstandig kunnen blijven werken Organisatie van groepswerk Planning, timing, checklist, …

C. Bosmans - PHH 10 Bronnen Informatiebronnen –internetsites –boeken, kranten en tijdschriften –encyclopedieën (Encarta, …) –visuele bronnen zijn vaak zeer geschikt (atlas, foto's,...) –Powerpoint presentaties –Cd-roms –...

C. Bosmans - PHH 11 Evaluatie Waar moet het eindproduct aan voldoen? Evalueren van een uitwerking (proces) is niet zo gemakkelijk als een taak verbeteren. Daarom wordt gebruik gemaakt van rubrieken die beoordeeld worden. (vorm, inhoud, omvang, kwaliteit, …) Beoordeel de groep, individueel of beide.

C. Bosmans - PHH 12 Evaluatie.. Een schriftelijk werkstuk hoe evalueren? Spreekvaardigheid Presenteren Andere competenties …  welke beoordelingscriteria?

C. Bosmans - PHH 13 Conclusie In een terugblik wordt nog eens samengevat wat de leerling heeft geleerd. Ze kunnen ook aangespoord worden om hun kennis uit te breiden.

C. Bosmans - PHH 14 Voor de leraar Wat is het doel van de WebQuest? Voor wie is het bedoeld? Hoe organiseer je het? Leerdoelen: kennis én vaardigheid Hoe evalueer/beoordeel je het eindproduct? het leerproces?

C. Bosmans - PHH 15 Waarom ? Leerling Zelfstandig werken, autonoom leren Groepswerk Informatie verwerven en verwerken Probleemoplossend leren Aanleren van zoekstrategieën  informatie vinden en verwerken Vakoverschrijdende aanpak Ict-vaardigheden Taal: lezen, schrijven, spreken, luisteren

C. Bosmans - PHH 16 Waarom ? Leraar Begeleider / coach  motiveert, helpt, stuurt bij, … Andere didactische werkvorm Andere didactische evaluatiemethode

C. Bosmans - PHH 17 Waarom ? Het doel Bronnen Verzamelen Kennis Verwerven KennisAttitudeVaardigheid

C. Bosmans - PHH 18 Enkele tips Raak vertrouwd met de beschikbare bronnen op het internet! Zet alles op een rijtje Selecteer: er is té veel informatie Herdenk je leerdoelen

C. Bosmans - PHH 19 Didactische onderbouw De leerpiramide Marzano: Vijf dimensies van leren De grote 6 informatievaardigheden (Big6)

C. Bosmans - PHH 20 Leerpiramide (Bales) __________________________________________5% _________________________________________10% _________________________________________20% _________________________________________30% ________________________________________ _ 50% _________________________________________75% ________________________________________ 80% Demonstratie Lezen (bestuderen) Zelf doen (zelf onderwijzen) Uitleg lkr (doceren, monoloog) Praktijkoefening Discussiegroep Audiovisueel materiaal Leerlingen geven elkaar uitleg Gemiddelde retentie

C. Bosmans - PHH 21 Leerpiramide (Bales) Uitleg lkr., doceren ___________ 5% Lezen ________________ 10% Audiovisueel materiaal __________ 20% Demonstratie _____________ 30% Discussiegroep ____________ 50% Praktijkoefening ___________ 75% Doen, uitleg geven aan elkaar ______ 80% Gemiddelde retentie

C. Bosmans - PHH 22 Wat ik hoor, vergeet ik Wat ik zie, onthoud ik Wat ik doe, begrijp ik

C. Bosmans - PHH 23 Leren in 5 dimensies (Marzano) 1.Motivatie 2.Nieuwe kennis verwerven en integreren 3.Kennis verbreden en verdiepen 4.Onderzoek doen 5.Reflectie

C. Bosmans - PHH 24 Grote 6 informatievaardigheden 1.Taakdefinitie 2.Strategieën om informatie te zoeken beschikbare bronnen, kies de beste 3.Lokatie en toegankelijkheid waar zijn de bronnen? Info bruikbaar? 4.Gebruik van informatie 5.Synthese organiseer informatie en presenteer die 6.Evaluatie beoordeel doeltreffendheid, werkwijze, …  A problem-solving allegory

C. Bosmans - PHH 25 Vakoverschrijdende eindtermen Leren leren Leren is een actief, constructief en sociaal proces Zelfstandig leren werken Kritisch verwerven van informatie Verwerken van informatie Probleem-oplossend leren Werk- en tijdsplanning maken Het leerproces evalueren …

C. Bosmans - PHH 26 Vakoverschrijdende eindtermen Sociale vaardigheden –Leiding geven en verantwoordelijkheid nemen –Afspraken maken, taken verdelen –Probleemoplossend samenwerken –…–… Mogelijkheden van ICT-toepassingen –Tekstverwerker, surfen, gericht zoeken, mailen, … –Presentaties maken –Internetbronnen evalueren

C. Bosmans - PHH 27 Voorbeelden Start Internet Explorer Ga naar: – – – –  voorbeelden van webquestsvoorbeelden van webquests

C. Bosmans - PHH 28 The WebQuest Page

C. Bosmans - PHH 29 Drie fasen van het bouwproces 1.het idee 2.het maken van de les 3.de les als webpagina op het internet publiceren

C. Bosmans - PHH 30 Het idee Wat voor type WebQuest? Wat wordt het onderwerp van de WebQuest? Welke activiteiten voeren leerlingen uit? Welke leervraag zit er achter de WebQuest? Hoe daag je leerlingen uit met deze WebQuest? Welke (internet-)bronnen kunnen de leerlingen gebruiken?

C. Bosmans - PHH 31 Het maken van de les Bij het werkelijk schrijven van de lesvoorbereiding volg je het basisstappenplan van WebQuest. Op het web vind je verschillende formaten en sjablonen (templates) die je kunt gebruiken: –WQ_SJABLOON_NL.HTMWQ_SJABLOON_NL.HTM – – – –Webquest generator (online)Webquest generator –Webquest generator (online)Webquest generator

C. Bosmans - PHH 32 Webquest Generator Download:

C. Bosmans - PHH 33 Het publiceren van de les De school heeft voldoende webruimte om je webquest te publiceren. Bij je eigen provider heb je ook webruimte. Maak je webpagina’s met MS-Word Frontpage,... Webquest generator Publiceer je werk.

C. Bosmans - PHH 34 En nu aan de slag … 1. Webquest op één pagina Titel 1.Introductie 2.Taak 3.Uitwerking 4.Bronnen 5.Evaluatie 6.Conclusie

C. Bosmans - PHH 35 En nu aan de slag … 2. Webquest op zes pagina’s TITEL TITEL Introductie Introductie TaakUitwerkingBronnenEvaluatieConclusie

C. Bosmans - PHH 36 En nu aan de slag … 3. Webquest met frames Titel Introductiepagina taak-uitwerking-bronnen-evaluatie-conclusie

C. Bosmans - PHH 37 Kwaliteit van Internetinformatie Inhoud –Betrouwbaarheid –Accuraatheid –Volledigheid –…–… Vorm –Navigatie –Gebruik –…–… Updates, links, …

C. Bosmans - PHH 38 Ingredients of a webquest Student-centered Constructivism Active learning Project-based learning Guided discovery Cognitive-based Critical thinking Information transformation Problem solving Cooperative-based learning Broad areas of Learning Intrinsic motivation Authentic materials Authentic assessment Strategic learning Multiple intelligences Technology integration Cross curricular competencies Meta cognitive Motivational

C. Bosmans - PHH 39 Vragen? Dank voor je aandacht en … succes !