Leren leren door spel en beweging Laurens Gantois.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Bang om te gaan slapen Therapieboek voor kinderen die niet naar bed durven.
Informatie over opzet onderbouw
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen
Welkom bij Leefstijl.
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Ontwikkelingstraject kinderen
Welkom in groep 4B!.
Afspraken en regels.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom in groep 3.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Informatieavond groep 3 WELKOM
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Verlengde Instructie Groepen 3.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Informatieavond schooltijden
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Welkom in groep 3b.
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
PAD Mindfulness en Yoga
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Het is hier TE GEK!.
Onze nieuwe rekenmethode
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Ouderinformatieavond groep 0/1
Informatiebijeenkomst Groep 2
Welkom in groep 3b.
Werkwijze groep
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Wanneer mag mijn kind naar school?
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
gespreksvaardigheden
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
OPVOEDEN IN DE HUIDIGE MAATSCHAPPIJ DELPHINE VAN DER DONCKT (R ), 1BAOC3.
 Groep 1 en 2  Ochtendkring  Spelen en werken  Eten en drinken  Gymles  Letterfeestje  Spelinloop  Ontwikkelingsmaterialen  Brood eten  Buiten.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Schoolopbouwwerk Menen
Welkom in groep 2!.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
De Geleide samenvatting
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Vrijdag 17 februari 2017.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
VAARDIGHEDEN 3 Ontspanning, acceptatie, rust
Een impressie van spel en spelbegeleiding op de Rafael.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
ADL Les 1.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Leren leren door spel en beweging Laurens Gantois

Sprookje over berenfamilie Verborgen boodschap: thema van het boek

Start met lezen sprookje (inleiding) Doel: lagere schoolkinderen leren leren Zelfstandig werken/leren van kinderen bevorderen door beweging 12 psychomotorische groepssessies 4 infoavonden voor ouders 4-6 kinderen met elk 1 ouder per sessie

Duren anderhalf uur Volgen altijd dezelfde structuur: 1. Onthaal en planning (5 min) 2. Relaxatie (15 min) 3. Denkspel (45 min) 4. Relatie –en groepsspelletjes (20 min) 5. Afsluitend moment (5 min)

1. Jassen, schriften en materiaal wegdoen 2. Schoenen en sokken uitdoen 3. Ouders gaan midden in lokaal zitten 4. Kinderen gaan in schoot ouders zitten 5. Structuur van de les wordt overlopen 6. Concrete afspraken indien nodig 7. Afspraak: storend gedrag wordt niet geduld 8. Bij storend gedrag krijgt kind een aanmaning (anders buiten gezet)

Voorbereiding op denkspel Doel: kinderen tot rust brengen Helpt kinderen concentreren Relaxatie oefeningen Kinderen leren zichzelf ontspannen Start met dynamische lichaamsoefeningen Lichaamsoefeningen evolueren naar statisch ervaren van lichaam Gebruik van materialen en fantasiespelletjes

Belangrijkste moment groepssessie Kinderen denkregels aanreiken (1 per sessie) Spel helpt belang van regel inprenten Aanmoediging om actief mee te denken Voorgaande regels getoetst op bruikbaarheid Spel afgerond met brugmoment

Het brugblad dient om situaties op te schrijven waarbij de kinderen de nieuwe denkregel op toe kunnen passen. Dit blad krijgt het kind tijdens het brugmoment.

Gebaseerd op bewegingsopvoeding & speltherapie Schept plezierig moment tussen ouder en kind Relationele en sociaal-emotionele doelen Evolutie naar groepsspelen

Overlopen van structuur Schoenen, kousen en jas aandoen Materiaal nemen Kinderen krijgen brugblad

De berenstappen, denkregels, aanpak en huiswerkbegeleiding uitgelegd Ouders krijgen regels aangereikt Regels dienen om kinderen tot leren te stumuleren Elk contact instrumenten aangebracht en uitgelegd Instrumenten gebruikt en volgend contact besproken

Loots, G., Verliefde, E., Boogemans, A., Dever, J., Vansteenkiste, V., & Lebbe, F., De berengroepen, vierde druk, acco, Leuven, 2008