Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten Ontwikkeling van persoonlijkheid, relationele ondersteuning, groepsfunctioneren, probleemgedrag en welbevinden Elise Desaever 1BaTPb
Waarover gaat het? Onderzoek Studie jongens & meisjes Ontwikkeling van persoonlijkheid Relationele ondersteuning Groepsfunctioneren Probleemgedrag Welbevinden Studie jongens & meisjes 12 tot 18 jaar
Onderzochte ontwikkelingsindicatoren Leeftijd Leerjaar Onderwijsniveau Puberteitsontwikkeling Beleving van puberteitsontwikkeling Chronologische Sociale Cognitieve Biologische Emotionele ontwikkeling
Korte samenvatting Ontwikkelingsniveau = chronologische leeftijd Probleem Leeftijd geen informatie over de processen die de ontwikkeling sturen. Ontwikkelingsprocessen GEEN fysisch tijdsverloop WEL inhoudelijk ontwikkelingsproces Zich voltrekt De verwerking ervan. Adolescentie = een verzameling overgangen waarmee nieuwe ontwikkelingen in gang gezet worden
Korte samenvatting Eerste overgang = sociale ontwikkeling Voortgezet onderwijs belangrijkste ontwikkelingsproces sociale ervaringen Invloeden Transities (‘sociale klok’) Tweede overgang = biologische ontwikkeling Puberteitsstatus, Ontwikkelingsproces Seksuele veranderingen samenhang chronologische leeftijd Derde overgang = emotionele ontwikkeling Veranderingen Adolescenten t.o.v. puberteitsontwikkeling Tevreden / ontevreden?
resultaten Persoonlijkheid vijf dimensies Extraversie Vriendelijkheid Zorgvuldigheid Emotionele stabiliteit Openheid voor nieuwe ervaringen Bij toenemende leeftijd meer genuanceerde beschrijving
resultaten Groepsfunctioneren vijf dimensies Sociometrische status Agressie/onachtzaamheid t.a.v groepsfunctioneren Teruggetrokkenheid en prestatie-oriëntatie Zelfvertrouwen Sociabiliteit Emotionaliteit Sociometrische status Neemt niet toe of af Veranderingen Leerjaar Onderwijsniveau van de adolescenten Daarna pas Leeftijd Puberteitsstatus Puberteitsbeleving.
Resultaten Externaliserend probleemgedrag Openlijk delinquentie Verborgen delinquentie Autoriteitsconflicten Andere Internaliserend probleemgedrag Betrokkenheid als slachtoffer Direct en indirect pesten Eenzaamheid Piekeren Zorgen om thuis Somatische klachten Zelfwaardering. Leerlingen uit hogere onderwijsniveaus en meisjes minder betrokken bij externaliserend probleemgedrag
Bedankt voor uw aandacht