Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eenzaamheid Genetische invloeden en biologische maten Eeske van Roekel.
Advertisements

Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Auteur : Hanne Op de Beeck Made by Hannelore Meeuw De mogelijkheden van Agnew’s General Strain Theory tot het verklaren van geslachts- en leeftijdsverschillen.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
van homoseksuele ouders
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Surfen, chatten en internaliserende problemen
Leeftijdgenoten en Vrienden
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Een eigen persoonlijkheid
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
Ontslagbegeleiding.  Persoonlijke factoren  Vijf dimensies  Onderzoek  Normatief versus ipsatief  Procedure  Besluit.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Door: Elise, Laura en Anna
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Alcoholgebruik van Nederlandse jongeren: Effecten van cohort, leeftijd en sekse? Lot Geels, Meike Bartels, Toos van Beijsterveldt, Niels van der Aa, Jenny.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
2.0 Sanne Aerts, Lars Vorstenbosch & Wendy Vos.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Hoe persoonlijk is leven zonder werk? Gijselinck Jolien 1BaTPB3 R Academiejaar Bron: Peelman, K. & Valkeneers, G. (2010). Hoe persoonlijk.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Relationele vorming stap 2. (zelf)vertrouwen de eigen gevoelens inlevingsvermogen in de ander sociale competentie waarde- en normbesef ik de Andere(n)
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
MS, denken en voelen (Naam org
Drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord Emovo 2013.
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Thema De Verandering Sociale Psychologie Welkom Programma en slides.
Ontwikkelingspsychologie
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Ouderavond 3 Havo 3 oktober 2017
April 2016.
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Echtscheiding in de school?!
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Ouderavond 3 havo 18 september 2018
Doelgroepen Adolescentie
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Indicatoren van ontwikkeling bij adolescenten Ontwikkeling van persoonlijkheid, relationele ondersteuning, groepsfunctioneren, probleemgedrag en welbevinden Elise Desaever 1BaTPb

Waarover gaat het? Onderzoek Studie jongens & meisjes Ontwikkeling van persoonlijkheid Relationele ondersteuning Groepsfunctioneren Probleemgedrag Welbevinden Studie jongens & meisjes 12 tot 18 jaar

Onderzochte ontwikkelingsindicatoren Leeftijd Leerjaar Onderwijsniveau Puberteitsontwikkeling Beleving van puberteitsontwikkeling Chronologische Sociale Cognitieve Biologische Emotionele ontwikkeling

Korte samenvatting Ontwikkelingsniveau = chronologische leeftijd Probleem Leeftijd  geen informatie over de processen die de ontwikkeling sturen. Ontwikkelingsprocessen GEEN fysisch tijdsverloop WEL inhoudelijk ontwikkelingsproces Zich voltrekt De verwerking ervan. Adolescentie = een verzameling overgangen waarmee nieuwe ontwikkelingen in gang gezet worden

Korte samenvatting Eerste overgang = sociale ontwikkeling Voortgezet onderwijs  belangrijkste ontwikkelingsproces sociale ervaringen Invloeden Transities (‘sociale klok’) Tweede overgang = biologische ontwikkeling Puberteitsstatus, Ontwikkelingsproces Seksuele veranderingen samenhang chronologische leeftijd Derde overgang = emotionele ontwikkeling Veranderingen Adolescenten t.o.v. puberteitsontwikkeling Tevreden / ontevreden?

resultaten Persoonlijkheid  vijf dimensies Extraversie Vriendelijkheid Zorgvuldigheid Emotionele stabiliteit Openheid voor nieuwe ervaringen Bij toenemende leeftijd  meer genuanceerde beschrijving

resultaten Groepsfunctioneren  vijf dimensies Sociometrische status Agressie/onachtzaamheid t.a.v groepsfunctioneren Teruggetrokkenheid en prestatie-oriëntatie Zelfvertrouwen Sociabiliteit Emotionaliteit Sociometrische status Neemt niet toe of af Veranderingen Leerjaar Onderwijsniveau van de adolescenten Daarna pas Leeftijd Puberteitsstatus Puberteitsbeleving.

Resultaten Externaliserend probleemgedrag Openlijk delinquentie Verborgen delinquentie Autoriteitsconflicten Andere Internaliserend probleemgedrag Betrokkenheid als slachtoffer Direct en indirect pesten Eenzaamheid Piekeren Zorgen om thuis Somatische klachten Zelfwaardering. Leerlingen uit hogere onderwijsniveaus en meisjes minder betrokken bij externaliserend probleemgedrag

Bedankt voor uw aandacht