Stijn Suijs:.  Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
DE IRONIE VAN GELIJKHEID OVER ETNISCHE DIVERSITEIT OP DE WERKVLOER
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
Allochtonen in het hoger onderwijs
De school en het onderwijs
Tussenrapportage KleurRijk Almelo Februari Hoofddoelen 1.Gedeelde visie op integratie 2.Netwerkvorming 3.Wetenschappelijke onderbouwing 4.Kennisoverdracht.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Door Johan Wets. Hoofdstuk 1  Het burgerschap omvat civiele rechten, politieke rechten en sociale rechten  Volwaardig burgerschap: op gelijke wijze.
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
Filip Coussée Referentie:
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Lokale ontwikkelingen in grensgebieden Dr Frans Thissen Amsterdam institute for Metropolitan and International Development Studies (AMIDSt)
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Werken met meisjes Trefdag, 30 mei Wie ben ik?
Door Annelien De Clercq
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Liesbeth Declercq. I NLEIDING ‘Alle kansen voor alle kinderen’ Laagdrempelige Opvoedingsinformatie Opvoedingsondersteuning  Centra voor Jeugd en Gezin.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Bjorn Lenoir.
De theebuiltjespedagogiek van het jeugdwerk.
Gedeelde identiteit in een verkaveld werkveld Door Filip Coussée
Open de wereld themadag FODOK en JC
Trigger tot conflicten op het werk: percepties?
Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.
Dossier Empowerment.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
SOCIALE STRATIFICATIE
Interculturele Communicatie
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Onderzoeks-project Pingjum “De rol van kunst en creativiteit in de veerkracht van dorps-gemeenschappen” Gwenda van der Vaart
Aanvaarding en tolerantie
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Bevordert culturele duurzaamheid bestendig erfgoedbeleid? Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Culturele diversiteit
Gelijke kansen op school: het kan!
Nieuw sociaal contract voor Nederland De overgang naar een ander type samenleving Kim Putters AWVN, 10 oktober 2016.
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Meervoudige identiteiten & het onderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Safe Guarding and Child Protection
Interculturele Competenties / communicatie
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
JEUGDWERK VOOR JEUGDWERK VOOR
Transcript van de presentatie:

Stijn Suijs:

 Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling  Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal”  Jeugdhuizen  Jeugdhuizen  3 e socialisatiemilieu? = Normaliserend milieu Initiatiefnemers  monocultureel ideaal  Multiculturele samenleving  jeugdwerk tot vrij fundamentele herbezinning.

 1 e couplet  1 e couplet multiculturele samenleving = verschillen  verrijkend  confronterend  bedreigend  2 e couplet   2 e couplet  fixeren op de confrontatie 3 e couplet  3 e couplet verschillen  weerspiegelt in het jeugdwerk  4 e couplet  4 e couplet jongeren  gemeenschappelijkheden nodig  verschillen verrijkend en uitdagend

 5 e couplet  5 e couplet  sociaal-economische, etnische, religieuze of ideologische achtergrond van ouders van deelnemers  6 e couplet  6 e couplet  ‘verschillen’ tussen kinderen en jongeren in elke jeugdwerkvorm + gemeenschappelijkheden  7 e couplet – refrein  7 e couplet – refrein = Risico groepen  eigen gemeenschappelijkheden  8 e couplet – refrein  8 e couplet – refrein  hokjes omgaan met diversiteit in elk type jeugdwerk

 Cultuur  Cultuur = Betekenis die we geven aan de dingen rondom ons Actief – Passief  Betekenissen veranderen  Identiteit  Identiteit ≠ 1 culturele identiteit  identiteits-dynamieken  Mengpaneel = context, interactiepartners, nieuwe situaties, …

 1. Verschil  1. Verschil Etnisch anders-zijn  erkennen Risico = 1 deun uit het mengpaneel andere overstemd  2. Gelijkheid  2. Gelijkheid Gelijke kansenbeleid  andere deunen etniciteit overstemmen   Fixatie op de etnische noot  Valse noot = Wij en Zij  Jongeren = etnische identiteit  diffuser en gedifferentieerder

  waardenoverdracht  = waardenbeleving  Jeugdwerk Uitsluiting Maatschappelijke kwetsbaarheid  Jeugdwerk  Tussen systeem en leefwereld Uitsluiting = jongeren elkaar interpretaties geven aan hun werkelijkheid Maatschappelijke kwetsbaarheid = gebrek aan gezag om deel te nemen aan maatschappelijk erkende cultuur  gemeenschap sluit lidmaatschap van andere niet uit

 Interactieve verscheidenheid  Interactieve verscheidenheid = fundamenteel interactie waarbij de ene partij niet zomaar de andere partij integreert  Intercultureel jeugdwerk  Intercultureel jeugdwerk Verschillende registers op het mengpaneel  creëert condities die interactie onder mensen bevordert + uitsluiting van individuen en groepen verhindert

 “To take children seriously as social agents in their own right: to examine how social constructions of ‘childhood’ not only structure their lives, but are structured by the activities of children themselves.”

 Hutchby, I. & Moran-Ellis, J. (Red.) (1998). Children and social competence. Arenas of action. London: Falmer Press.  Leeman, Y., Lutz, H. & Wardekker, W. (1996). Intercultureel onderwijs en culturele identiteit. Comenius, jg. 16, pp  Soenen, R. (2001). Een nieuwe sound op de jukebox. Een perspectief op interculturele vorming. In: Timmerman, C., Hermans, F. & Hoornaert, J. (Red.), Allochtone jongeren in het onderwijs, een multi-disciplinair perspectief. Leuven: Garant.  Van Besien, W. (1998). De jeugdbeweging: een bewogen realiteit. In: Verbist, D. & De Weser, S., (Red.), Overspel. Roekeloze uitdagingen voor jeugdverantwoordelijken. Leuven: Garant.  Vandenbroeck, M. (1999). De blik van de yeti. Utrecht: SWP.  Vettenburg, N. (1988). Schoolervaringen, delinquentie en maatschappelijke kwetsbaarheid. Leuven: Katholieke Universiteit, Onderzoeksgroep jeugdcriminologie.