Stijn Suijs:
Spanning tussen culturen Nu: maatschappelijke achterstelling Nooit erkend “Vreemde schapen in de kudde kregen eigen aparte stal” Jeugdhuizen Jeugdhuizen 3 e socialisatiemilieu? = Normaliserend milieu Initiatiefnemers monocultureel ideaal Multiculturele samenleving jeugdwerk tot vrij fundamentele herbezinning.
1 e couplet 1 e couplet multiculturele samenleving = verschillen verrijkend confronterend bedreigend 2 e couplet 2 e couplet fixeren op de confrontatie 3 e couplet 3 e couplet verschillen weerspiegelt in het jeugdwerk 4 e couplet 4 e couplet jongeren gemeenschappelijkheden nodig verschillen verrijkend en uitdagend
5 e couplet 5 e couplet sociaal-economische, etnische, religieuze of ideologische achtergrond van ouders van deelnemers 6 e couplet 6 e couplet ‘verschillen’ tussen kinderen en jongeren in elke jeugdwerkvorm + gemeenschappelijkheden 7 e couplet – refrein 7 e couplet – refrein = Risico groepen eigen gemeenschappelijkheden 8 e couplet – refrein 8 e couplet – refrein hokjes omgaan met diversiteit in elk type jeugdwerk
Cultuur Cultuur = Betekenis die we geven aan de dingen rondom ons Actief – Passief Betekenissen veranderen Identiteit Identiteit ≠ 1 culturele identiteit identiteits-dynamieken Mengpaneel = context, interactiepartners, nieuwe situaties, …
1. Verschil 1. Verschil Etnisch anders-zijn erkennen Risico = 1 deun uit het mengpaneel andere overstemd 2. Gelijkheid 2. Gelijkheid Gelijke kansenbeleid andere deunen etniciteit overstemmen Fixatie op de etnische noot Valse noot = Wij en Zij Jongeren = etnische identiteit diffuser en gedifferentieerder
waardenoverdracht = waardenbeleving Jeugdwerk Uitsluiting Maatschappelijke kwetsbaarheid Jeugdwerk Tussen systeem en leefwereld Uitsluiting = jongeren elkaar interpretaties geven aan hun werkelijkheid Maatschappelijke kwetsbaarheid = gebrek aan gezag om deel te nemen aan maatschappelijk erkende cultuur gemeenschap sluit lidmaatschap van andere niet uit
Interactieve verscheidenheid Interactieve verscheidenheid = fundamenteel interactie waarbij de ene partij niet zomaar de andere partij integreert Intercultureel jeugdwerk Intercultureel jeugdwerk Verschillende registers op het mengpaneel creëert condities die interactie onder mensen bevordert + uitsluiting van individuen en groepen verhindert
“To take children seriously as social agents in their own right: to examine how social constructions of ‘childhood’ not only structure their lives, but are structured by the activities of children themselves.”
Hutchby, I. & Moran-Ellis, J. (Red.) (1998). Children and social competence. Arenas of action. London: Falmer Press. Leeman, Y., Lutz, H. & Wardekker, W. (1996). Intercultureel onderwijs en culturele identiteit. Comenius, jg. 16, pp Soenen, R. (2001). Een nieuwe sound op de jukebox. Een perspectief op interculturele vorming. In: Timmerman, C., Hermans, F. & Hoornaert, J. (Red.), Allochtone jongeren in het onderwijs, een multi-disciplinair perspectief. Leuven: Garant. Van Besien, W. (1998). De jeugdbeweging: een bewogen realiteit. In: Verbist, D. & De Weser, S., (Red.), Overspel. Roekeloze uitdagingen voor jeugdverantwoordelijken. Leuven: Garant. Vandenbroeck, M. (1999). De blik van de yeti. Utrecht: SWP. Vettenburg, N. (1988). Schoolervaringen, delinquentie en maatschappelijke kwetsbaarheid. Leuven: Katholieke Universiteit, Onderzoeksgroep jeugdcriminologie.