 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

NOSMO Studiemiddag - Utrecht, 1 maart 2013 Dr. Marc J. Noom
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Presentatie Procedure naar het VO
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Onderwijspsychologie
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Begeleidingsplannen GGZ
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Lidy van der Worp (RENN4)
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Kwaliteit van leven en coping bij broers en zussen van kinderen met kanker Tijdschrift voor Kindergeneeskunde Jaargang 71 nr. 3 Iris Willen 1BaoD.
Inleiding en Instructie
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Gezins- en wijkgericht werken
Ontwikkeling van een gezinsdiagnostisch instrument binnen de psychomotorische therapie Mirjam Langstraat – de Graaf Yulius voor Geestelijke Gezondheidszorg.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Opvoedingsstijlen met een risico.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Integraal sociaal werk
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Informatie voor ouders groep 8 over:
Methodiek Observeren.
COLLEGE12005.
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Gedragsproblemen en stoornissen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
In de vuurlinie van een pos
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie

 Er worden drie instrumenten gebruikt bij de registratie van problematiek bij jongeren.  Commissie Harmonisatie van Normen wordt daarbij gebruikt  De hanteerbaarheid, de dekking, de betrouwbaarheid en de validiteit worden hierbij overlopen

 T.A. van Yperen is programmaleider bij het Nederlandse Instituut voor Zorg en Welzijn (NIZW) in Utrecht.  J.M. Koot is universitair docent bij de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie, Sophia Kinderziekenhuis/Erasmus Universiteit te Rotterdam.

 Combinatie van een aantal specifieke variabelen:  COM-lijst  schalen waar jongeren op worden geplaatst  Follow-Up-lijst  vragen om op te volgen  Mutatie-lijst  de effecten van hulp bij overplaatsing  Exit-lijst  lijst van jongeren die de instellingen verlaten

 Hanteerbaarheid: hoofdelementen  Dekking: grote schalen problematiek  Betrouwbaarheid: interne consistentie  Concluderend: COM-lijst is geschikt voor jongeren tussen 0 en 21 jaar.

 Vragenlijst Sociale en Pedagogische Situatie  Nieuw instrument voor ‘basisdiagnostiek’  Leidraad voor verzamelen van gegevens van jongeren en psychosociale situatie  Brede informatieverzameling die leidt tot ordenen van risicofactoren

 Emotionele ontwikkeling: somberheid; angstig gedrag; sociaal angstig gedrag;  Gedragsontwikkeling: overbewegelijk gedrag; agressief gedrag; antisociaal gedrag;  Persoonlijkheid: zelfcontrole; zelfbeeld; zelfbepaling; zelfhandhaving;  Gezin: persoonlijke problemen opvoeders, gezinsconflicten, gezinscommunicatie, gedragsbegeleiding; opvoedingsstijl; gezins- of opvoedingsklimaat;  School: motivatie; prestaties; relaties met leerlingen; relaties met leerkrachten;  Vriendengroep: vrijetijdsbesteding; relaties met leeftijdgenoten; aard vriendengroep.

 Hanteerbaarheid: hoofddimensies van problematiek in beeld brengen  Dekking: problemen en samenhangende risico’s in kaart gebracht.  Betrouwbaarheid: interne consistentie  Validiteit: onderscheid tussen groepen in Opvoedingshuis, Behandelingshuis of ambulante hulp  Concluderend: interessante nieuwkomer

 Pedagogische SignaliseringsInstrumentarium  Primair middel voor onderbouwing van hulpverleningsplan.  Maatschappelijk werker op gestructureerde wijze, problemen in opvoedingssituatie in kaart brengen.  Mix van ontwikkelingspsychologische en pedagogische theorie, wetenschappelijk onderzoek, klinische ervaring en notities

 Hanteerbaarheid: reduceert grote hoeveelheid tot overzichtelijke tekst  Dekking: brede en diepe dekking van kinderen van 0 tot 11 jaar  Betrouwbaarheid: interne consistentie  Validiteit: 2 gebieden onderzocht: “De staat van het kind” en “Opvoedingsbelemmerende factoren”  Concluderend: vaststellen van problematiek in gezin op speciale manier

 Sterke kanten van COM-Procedure, VSPS en PSI.  Zwakke kanten van COM-Procedure, VSPS en PSI.  Instrumenten gebruiken in kader van registratiedoeleinden.

 Niet duidelijk welke dimensies in de problematiek in de COM-Procedure worden onderscheiden.  De VSPS voldoet aan theoretisch opzicht maar nog niet in empirisch onderzoek

 COM-Procedure is nogal tweeslachtig.  Enerzijds gericht op differentiatie, anderzijds onderzoek doen naar problemen bij jongeren  Bij VSPS is dekking breed.  Groot aantal aspecten van functioneren van de jongere in zijn omgeving.  Protectieve factoren.  PSI heeft brede dekking bij problemen van kinderen 0 tot 11 jaar.

 Betrouwbaarheid COM-Procedure is zeer zwak.  Test-hertestbetrouwbaarheid en interbeoordelaar-overeenstemming zijn onbekend.  Voor VSPS enkel interne consistentie goed onderzocht.  Voor PSI ook enkel interne consistentie van toepassing

 COM-Procedure maakt over algemeen een redelijk onderscheid.  Waarden van indexen onbekend van COM- Procedure in huidige situatie  VSPS redelijk goed te differentiëren.  Bij PSI te weinig onderzocht.

 Bij COM-Procedure is meetpretentie niet duidelijk.  De VSPS is gebaseerd op expliciet theoretisch kader en biedt een procedure waarmee brede diagnostiek inventarisatie van problematiek bij kinderen(0 tot 6) kan worden verricht.  PSI benadert vaststellingen van de problematiek in gezinnen op speciale manier, op een gestructureerde wijze.

 Hiervoor moet je 4 vragen stellen: 1. Zijn er richtlijnen over wat voor alle cliënten ten minste geregistreerd moet worden? 2. Welke doelen moet de registratie dienen(ondersteuning van de diagnostiek; management en beleidsbepaling; wetenschappelijk onderzoek)? 3. Zijn er geschikte instrumenten bij de gestelde doelen? 4. Is de registratie goed te implementeren in de organisatie?

 COM-Procedure, VSPS en PSI moeten vooral worden bekeken als instrumenten die zijn ontwikkeld voor een speciaal doel. We kunnen zeggen dat het geen primaire instrumenten zijn maar dat er veel energie is ingestopt om ze te ontwikkelen. De instrumenten zijn ontwikkeld om meer doelgerichte informatie te verzamelen