Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Zeer Intensieve Behandeling
Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Ad Kerkhof Suicide voorkom je samen Amsterdam 31 mei
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Klas 1a.
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Anorexia en Boulimia Nervosa
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Begeleiding van kinderen met zorg
Prof dr Bert van Hemert Parnassia Bavo Groep
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Computerverslaving.
Doorgaande zorg na de Jeugdzorg Rietveld-van Wingerden, M. (2005),Jeugdzorg.Protestant.nu.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Beleid en andere instanties
Esther Meerwijk, UMC Utrecht
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Prof dr Bert van Hemert Parnassia Bavo Groep
Best practice Doel: voorlichting team
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Suïcidegevaar en onvrijwillige opname
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Datum naam 1 datum plaats Depressie multidisciplinaire richtlijn CBO 2005 naam persoon.
“Awel, ik zie het niet meer zitten”
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Research on stage - Awel, ik zie het niet meer zitten Verdiepende reactie 9 oktober 2014 Kirsten Pauwels Directeur Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
PESTEN JULIANASCHOOL.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
Behandeling en stigmamanagement bij opzettelijke zelfverwonding
Kennisatelier MHK 8 november 2012 Ingrid van Sluijs AMK.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Verslaving en psychiatrie een gedwongen huwelijk? Heerenveen 17 sept 2014.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Suïcidepreventie Een workshop over het herkennen en bespreekbaar maken van suïcidale gedachtes en de wanhoop die daaraan ten grondslag ligt. Marije Blauen.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Werken met verslavingsproblematiek. Les 5
Gezondheid en leefstijl
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Grondhouding Attitude
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Suïcidepreventie Amsterdam
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Grondhouding Attitude
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren

Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren Inhoudstabel Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren Inleiding Bejegening van suïcidale jongeren Aanpak van suïcidale crisis Suïcidaliteit bespreekbaar maken Interventies Behandeling van suïcidaliteit bij jongeren Buiten de GGZ Binnen de GGZ Prognose

1. Inleiding Enkele adviezen Praktische richtlijnen Behandeling

2. Bejegening van suïcidale jongeren Opzettelijke zelfbeschadiging / suïcidaliteit Dezelfde motivering In elke klas: jongeren met suïcidaal gedrag Inschatting van suïcidaliteit Professionele attitude: basishouding Empathie Echtheid Niet-bezitterige warmte Inzoomen

Een kwalitatief goed contact Een open, niet veroordeelde houding Problemen en gevoelens ernstig nemen Jongere niet overtuigen van de waarde van het leven Professional Niet-veroordelend Betrouwbaar Capabel Directieve manier van handelen en vragen

3. Aanpak van suïcidale crisis In kaart brengen van suïcidaliteit Diagnostiek Goede werkrelatie: VEILIGHEID Diagnostiek Aard Duur Intensiteit

3.1 Suïcidaliteit bespreekbaar maken Uitnodigen persoonlijk gesprek Scholen: zorgstructuur Vragenlijsten Niet altijd even betrouwbaar

Jongeren die suïcide overwegen Somberheid Leegte Hopeloosheid Hoe ernstig is de situatie? Fantasieën meer uitgewerkt = meer kans op een echte poging

3.2 Interventies Opname Rol en invloed van ouders verschilt Vrijwillig Onvrijwillig Rol en invloed van ouders verschilt < 12 jaar: toestemming ouders of voogd > 12 jaar: kind heeft juridische inspraak > 18 jaar: jongere beslist Geen opname: ambulante sfeer Vertrouwenspersonen Vervolgcontacten

4. Behandeling van suïcidaliteit bij jongeren

4.1 Buiten de GGZ Een paar goede gesprekken Doel beperkte begeleiding Benoemen suïcidale gedachten Zoeken probleemoplossingsstrategieën Online hulp Chatten E-mailen

4.2 Binnen de ggz Cognitieve gedragstherapie (CGT) Dialectische gedragstherapie (DGT) Farmacologische therapie Suïcidale jongeren in de klinische setting

4.3 Prognose Klein deel van de jongeren die zich opzettelijk beschadigd sterft Grotere kans op sterfte Herhaaldelijk beschadigen Met zwaardere methoden