O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

onderwijs aan anderstalige nieuwkomers
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Onderwijs voor kinderen met een metabole aandoening Vlaams Patiëntenplatform vzw zaterdag 29 november 2008 Antwerpen.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Structuur secundair onderwijs
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Dinsdag 8 oktober  Toelatingsvoorwaarden Lager Onderwijs  Nu ook geldig : bewijs van genoten Nederlandstalig onderwijs in de wereld.  Taalproef.
Informatieavond schooltijden
Kunstonderwijs op maat
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Overgang basis naar secundair
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Curriculumdifferentiatie
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Schooljaar  Goede aansluiting primair-voortgezet onderwijs  Transparantie  Uniforme toelatingseisen  Voldoen aan wet- en regelgeving.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Vluchtelingen: een begripsverduide- lijking Wat is een vluchteling nu eigenlijk? En wat is het verschil met termen als ‘anderstalige vluchteling’ of ‘asielzoeker’?
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
M-decreet Een korte toelichting.
Vluchtelingen en onderwijs Een blik op de vluchtelingentoestroom in het GO!
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Hoe ondersteunde AgODi het werkveld bij de verhoogde instroom van vluchtelingen? Hasselt 29 april 2016 Sara De Meerleer.
ANTWERPEN EN VLAANDEREN (ZONDER ANTWERPEN) VERGELEKEN OP BASIS VAN AGODI-CIJFERS EN EIGEN DATA-ONDERZOEK.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Waar gaat het over? Eind september 2015 kwamen de staats- en regeringsleiders samen in New York voor de jaarlijkse top van de Verenigde Naties. Daar.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
Sint-Niklaas en Beveren
Workshop basisonderwijs
Lokaal overlegplatform
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Info directievergadering
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

O NTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS. E EN BLIK OP DE NIEUWE REGELGEVING. V ICKY V ERMEERSCH

T OELATINGSVOORWAARDEN. A NDERSTALIGE NIEUWKOMERS Voorwaarden voor onthaalonderwijs:  Geen Nederlands als thuistaal  Onvoldoende de onderwijstaal beheersen om les te kunnen volgen  Maximum 9 maanden ingeschreven in een Nederlandstalige school  Maximaal een jaar ononderbroken in België verblijven

L EEFTIJDSVOORWAARDEN IN HET BASIS - EN SECUNDAIR ONDERWIJS Basis-onderwijs:vijf jaar zijn of ouder Secundair onderwijs: twaalf jaar en nog geen achttien jaar

A ANVRAGEN VAN UITZONDERINGEN Wanneer ze niet voldoen aan de toelatingsvoorwaarden Voorzien zijn van een ondersteunende motivering van het CLB

D E POPULATIE VAN ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS :  55 % jongens  45 % meisjes :  1450 leerlingen in onthaalonderwijs in 133 basisscholen  1749 leerlingen in onthaalonderwijs in 38 secundaire scholen

D E POPULATIE VAN ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS Waarom komen ze naar België?  Gezinshereniging of adoptie  Vluchtelingen of asielzoekers  Hun ouders zijn hier voor lange tijd tewerkgesteld

D E POPULATIE VAN ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS Grote verscheidenheid in vorige opleiding Soms traumatische ervaringen Verscheiden herkomst: 136 landen

V OORWAARDEN VOOR HET ORGANISEREN IN HET BASISONDERWIJS Voldoende anderstalige nieuwkomers tellen:  Basis- en kleuteronderwijs: minstens vier leerlingen  Schoolgemeenschap: minstens 12 leerlingen

O MKADERING EN ONDERSTEUNING VAN DE ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS Ontvangen van lestijden per leerling Ontvangen van een financiële toelage Per leerling een individueel werkplan Leerkrachten volgen navorming over onthaalonderwijs

O NDERSTEUNING NA HET ONTHAALJAAR Zorgen voor ondersteuning in het opvolgende jaar Begrip: gewezen anderstalige nieuwkomer Communicatie tussen onthaaljaar en nieuwe school

Een gemotiveerde aanvraag indienen Men duidt één school aan als contactschool 2,5 uur voor één anderstalige nieuwkomer Continue aanpassing van het lessenpakket Onthaalonderwijs in het secundair onderwijs. Voorwaarden en omkadering voor de organisatie van onthaalonderwijs.

R EFERENTIEKADER, RAAMPLAN EN INDIVIDUEEL LEERTRAJECT. Referentiekader:  Relevante ontwikkelingsdoelen  Schoolse redzaamheid Participeren Leren Informele contacten in en buiten de school Maatschappelijke redzaamheid o Raamplan:  Individueel leertraject In welke groep de leerling is ingedeeld Hoe de uren zijn ingedeeld. Evaluaties Vorderingen

K EUZEBEGELEIDING EN DOORSTROMINGSMOGELIJKHEDEN Samenwerking met het CLB Nagaan wat het best aansluit bij de interesten In onthaalklas een getuigschrift basisonderwijs halen Buitenlandse studiebewijzen aanvragen

O NDERSTEUNING IN HET VERVOLGONDERWIJS Bijkomend lesuur Onthaalonderwijs geeft relevante informatie door Opgenomen in individueel leertraject Ondersteunende contacten Nodige informatie bijhouden voor doorstroming

S CHOLEN MET ONTHAALONDERWIJS VOOR ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS Verandert constant Geen actuele lijst In secundair onderwijs meer contiguiteit

M ATERIALEN EN ONDERSTEUNING VOOR SCHOLEN MET ONTHAALONDERWIJS Vormings- en begeledingsaanbod Didactische middelen Taalvaardigheid testen met TASAN (=Taalvaardigheid Aanvang Secundair onderwijs Andertalige Nieuwkomers)

B RONVERMELDING VANDERLOCHT(2006)”Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Een blik op de nieuwe regelgeving” Caleiddoscoop,jrg.18, nr. 5, pp