Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Advertisements

Leerlingbemiddeling / mediation
Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
De Drama Driehoek.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
John Vaupell Justin van der Steen
Vraaggericht werken.
Hoe word je een ster? *.
Oplossingsgericht coachen
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Competentieontwikkeling voor OR-leden
School-als-organisatie en schoolcultuur
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een theoretische verkenning
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Vakantie Wie gaat er op vakantie? Waar ga je heen? Met wie ga je?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Groepsdynamiek 1.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Workshop “de coachende praktijkopleider”
BOM-model PV 25/03/2014.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen.

Wat is coachen? Ga uit van kwaliteiten & mogelijkheden; ondersteun zelfstandigheid & verantwoordelijkheid; laat elk eigen oplossingen vinden; vragen & voorwaarden stellen om te stimuleren/leren; durf risico’s nemen, laat los met vertrouwen & respect; stem af op de ander zijn leerstijl, volg & ondersteun (indien nodig).

Wat is coachen? Essentiele houding= vragende houding, nieuwsgierigheid, belangstelling; ondersteuning baseren op verworven inzicht; goede vragen zetten aan tot denken, reflecteren; vooral open vragen die starten met: wie, wat, waar, hoe, wanneer, welke….

Individuele vragenlijst. Bv. Bij het wonen. Maak vragenlijst met belangrijke (observeerbare) punten; Breng een volgorde van belangrijkheid aan; Geef punten bij de antwoorden; Bezoek verschillende woonvormen & vul lijsten in; Vergelijk vragenlijsten a.d.h.v. puntentelling; Zorg voor visueel materiaal om te herzien of reflecteren.

Feedback en proactiviteit. Kritisch ten aanzien van jezelf; Feedback vragen, aanvaarden, e.a; Proactief gedrag= verantwoordelijkheid nemen tot initiatief-name.

Proactief gedrag en leidinggevenden. Leidinggevenden gaan effectiever te werk als ze: - Bewust zijn van waarde van proactiviteit. - Bewust zijn dat proactiviteit= medeverantwoordelijkheid en betrokkenheid.

Proactief gedrag stimuleren. Stimuleren kan altijd, vooral in kleine dagelijkse dingen. Bv. Een collega vertelt je iets over ander, samen spreek je dan over ander zonder deze rechtstreeks aan te spreken m.a.g. de ander kan niets doen aan gedrag. Beïnvloed communicatieklimaat: - Geef rechtsreekse feedback. - Wees daar consequent in. - Stimuleer door vragen stellen: Wanneer ga je het hem zeggen? Wat houdt je tegen? ...

Proactief gedrag en vragen. Vraaggericht werken= vraag feedback aan mensen die je ondersteunt; Kom erachter hoe zij jou ondersteuning ervaren en omgekeerd; Zorg dat dit een gewoonte wordt.

Kenmerken proactief gedrag. Initiatief nemen; zich uitspreken; signalen in actie omzetten; mogelijkheden zien; oplossingsgericht zijn; Feedback geven en vragen.

Reflectie proactief gedrag. Intervisie voor stil staan bij eigen handelen en anderen kunnen meekijken; Intervisie zet aan tot zelfreflectie (nadenken over handelen, onderzoek motieven,…); Effectieve methode is de casuïstiekmethode.

Casuïstiekmethode. Stap per stap: 1. Inbreng; 2. Verheldering; 3. samenvatting; 4. uitwisseling; 5. verdieping en conclusie; 6. discussie; 7. Procesevaluatie.