Behandeling van jeugdige delinquenten volgens het competentiemodel auteur: Arnold A. J. Bartels
Oorsprong Het competentiemodel ontstond in het Pedagogisch Instituut Amsterdam /Duivendrecht. Oorspronkelijk werd het gebruikt voor delinquente jongeren, maar nu geeft het een bredere doelgroep.
Wat is het sociaal competentiemodel? Het sociaal-competentiemodel is gebaseerd op het sociaal leren en de cognitieve gedragstherapie.
Psychosociale en jeugdpsychiatrische problematiek bij jeugdige delinquenten Studies tonen aan dat de psychosociale situatie van jeugdige delinquenten en hun gezinnen is ongunstig of dat lange tijd is geweest. Vb. chaos in de gezinnen, slecht relatie met de ouders, kinder spijbelen vaker en beschikken over mindere sociale vaardigeheden. Bij tweederde van de jeugdige delinquenten is sprake van psychiatrische problematiek, inclusief antisociale gedragsstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen in ontwikkeling
Doel competentiemodel Jongeren sociale vaardigheden aanleren, dat ze thuis nooit gezien hebben. Zodat ze beter kunnen functioneren in de maatschappij
Schrijver auteur: Arnold A. J. Bartels
Levensmotto “Als je alles vantevoren zou weten, hoeft het leven niet meer geleefd te worden“
Andere werken Bartels, A.A.J. (2008), Autistische stoornissen. In: In: B.A. Blansjaar, M.M. Beukers & W.F. van Kordelaar (red.), Stoornis en delict. Handboek psychiatrische en psychologische rapportage in strafzaken. Utrecht: De Tijdstroom. Pp. 91-106 (hfdst. 6). Bartels, A.A.J. (2008), Het sociale competentiemodel. In: Weijers, I. (red.), Justitiële interventies voor jeugdige daders en risicojongeren. Den Haag: Boom Juridische uitgevers. Pp. 209-221 (hfdst. 15). Bartels, A.A.J. & Bruinsma, C.L. (2008), Autisme spectrum stoornissen in de forensische psychiatrie. In: E.H. Horwitz, C.E.J. Ketelaars & A.M.D.N. van Lammeren (red.), Autisme spectrum stoornissen bij normaal begaafde volwassenen. Assen: Van Gorcum. Pp. 128-135 (hfdst. 14).
zijn expertisegebieden: forensische (jeugd)psychologie en -psychiatrie, autismespectrumstoornissen, gedrags- & persoonlijkheidsstoornissen, jeugdigen & volwassenen met verstandelijke beperking, gedragstherapie een cognitieve therapie, methodologie
Wat doet hij allemaal? Het geven van voordrachten op conferenties Docent te Groningen Programmaleider zorgprogramma centrum voor autisme