Onderwerp Filosofie 1BaMV

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Heilig vrijen Jezus en onze seksualiteit
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
“Een reis naar Licht”.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
PLATO.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Het Scheppingsverhaal.
Tussen Pasen en Pinksteren.
Seksualiteit: gave van God
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Hij wacht alleen nog maar
Verbonden.
Beste verkochte boek aller tijden?
Ik voel me zo alleen !.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Vaderdag 2013.
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
 Zoon van Ariston en Perictione  Athene  Invloed van Socrates.
Zijn de geboden van God moeilijk te volbrengen
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Kracht.
…..overrompeld door verdriet
De Grote Opdracht Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de.
Het denken van Plato.
WELKOM OP TOV!.
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
GODS DAGELIJKSE LEIDING
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Overdenking 17 januari 2010 Vissen met Jezus n.a.v. Lukas 5:1-11.
Breek de stilteStef Bos & Bob Savenberg 2006.
Denken over wetenschap
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Interpreteren van data
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Verlangens van God.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
In Uw licht zien wij het Licht
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Niet denken, gewoon doen.
Marloes Waterschoot Klas 3D
Plato.
Zingen Refrein Heer, onze Heer, hoe machtig is uw Naam
Stef Bos & Bob Savenberg
Zingen Heer, onze Heer, hoe machtig is uw naam op heel de aarde.
Welkom Voorganger: Dhr. G.S. Schutte Ouderling : Janna Korthoef Organist: Anne Kroeze Schriftlezingen: Ezechiel 17: Marcus 4:
Welkom Zondag 30 augustus 2015
De geschapen mens.
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
terug naar het paradijs
Thema 4.
God maakte in het begin alles.
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
H2.1 De Griekse Democratie
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
Psalm 8 Heer, wat bent U goed! U ziet alles en iedereen op de aarde.
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
Mogelijke Jezusbeelden
Transcript van de presentatie:

Onderwerp Filosofie 1BaMV Plato Onderwerp Filosofie 1BaMV

Plato: Zijn leven zoon van Ariston en Perictione. Plato ook voorbestemd om een rol in de Atheense politiek te gaan spelen. Maar door zijn contact met Socrates is dit dan toch niet gebeurd. Socrates wordt leermeester Aristoteles wordt zijn leerling.

Visie Plato: Wat doet filosofie? Grotallegorie: mens zit gevangen in grot. Achter hen brand een vuur en tussen de mensen en het vuur passeren dieren. Deze worden schaduwen op de muur die voor de mensen is. Dit zien de mensen dan als de waarheid, de werkelijkheid.

Allegorie van de grot

Wat doet filosofie? De mens moet zich bevrijden van de kettingen die hem vast houdt, en zo uit de grot gaan. Helaas zal hij verblind worden door de zon, maar zal uiteindelijk de werkelijkheid echt zien. Daarna moet hij terug in de grot, weer aanpassen aan het donker, en zo de werkelijkheid vertellen aan de ander, en proberen te overtuigen om zich ook te bevrijden.

Plato: probleem leermeester Vindt het goed dat Socrates zoekt naar “De Waarheid”, “De rechtvaardigheid” ,… Maar dit zijn alleen ethische thema’s  Plato zoekt naar alles binnen de werkelijkheid (= systematische denker).

Plato: probleem Parmenides Parmenides zei: “Het zijn is en het niet-zijn is niet.” (Zegt dat iets niet tegelijk kan zijn én niet kan zijn). Plato vindt dit te drastisch: “het niet-zijn kan zijn als een afschaduw van het zijn.”

Oplossing Creatie van twee werelden. Ideeënwereld en werkelijke wereld. Ideeënwereld: wereld, los van de onze, dat volmaakt is en waar elk object volmaakt is. Werkelijke wereld: wereld waar “fouten” zijn, aardse wereld. Wereld waar de afschaduwen van de volmaakte vormen leven.

Mensvisie Dualisme: lichaam (werkelijke wereld) <-> ziel (vormenwereld) Ziel: komt uit de vormenwereld. Leeft daar voor het leven op aarde. Zag daar alle ideale vormen (=kennis). Wanneer op aarde, verliest alle informatie. Kennis is het terug herinneren van vormen uit ideeënwereld (=anamnese)

Denken Als je zo denkt, kan je alle kennis verwerven, en kan je het goede kennen. Maar dit is niet zo. Denken wordt gezien als het EROS-principe. Denken wordt gezien als een erotische beweging, het verlangen naar het lichaam van de ander. Is een homo-erotische cultuur: leermeester is de minnaar. De man spreekt over het lichaam van een andere man. - Hetro-relatie: aards, brengt kinderen voort - Homo-relatie: man verlangt naar ziel van andere (vormenwereld)

Politiek In Plato’s tijd: staat wordt geregeerd door degene die het best kan overtuigen. Plato’s visie: democratie: staat moet geregeerd worden door mensen met kennis over de staat en niet door mensen die goed kunnen praten.

Einde Dank u voor de aandacht