Portfolio Faculteit der Letteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Leer de namen van de noten 1
Rijksuniversiteit Groningen RuGRuG Onderzoeksbeoordelingen versus Ranking door Derden Hoe verder na Van Bemmel ? Jules van Rooij Academische Zaken RUG.
Digitale Studiemaatjes
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Studieloopbaancoaching
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/22 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Het Management Informatie Portaal
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Leer de namen van de noten 2
Bachelorrendement Scheikunde
Stagevoorlichting Taal- en cultuurstudies
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Drs. Heleen Miedema opleidingsdirecteur TG en BMT
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/16 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Al doende leren training docenten
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Spinoza-Lyceum Amsterdam
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NLT modules en excellentiebevordering
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
E-Government binnen de sociale zekerheid
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Optimaliseren BPV keten
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Doorstroom Human Technology van MBO naar HBO met digitale portfolio’s en Connecticut José Eggink Michiel Kostermans.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Startcollege B2 Psychologie
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Transcript van de presentatie:

Portfolio Faculteit der Letteren Evaluatie van 6 jaar Digitaal Portfolio bij Letteren - Universiteit Utrecht (6614 portfolios) Gerrit Bloothooft Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren inhoud historie waarom een portfolio? kenmerken portfolio Letteren Utrecht evaluaties conclusies Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren historie invoering Bachelor Master systeem veel keuzevrijheid van studenten groot verlies aan studenten in eerste jaar instelling tutorsysteem verplicht stellen van een portfolio in Ba opdracht van College van Bestuur (2001) opheffen van die verplichting in 2005 Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren waarom een portfolio? instrument in communicatie tussen tutor, opleiding en student begeleiding van keuzevrijheid van student in de bachelorfase (studieloopbaan) beoordeling van academische vaardigheden (competenties) feitelijk vooral studieloopbaanbegeleiding door tutoren Portfolio Faculteit der Letteren

universitaire randvoorwaarden digitaal webgebaseerd uitwisselbaar met andere faculteiten op CD-ROM mee te nemen Letteren: door iedereen (studenten en tutoren) eenvoudig te gebruiken Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren implementatie Letteren: webbased (PHP) MySQL database stand alone maakt gebruiksonderzoek mogelijk andere faculteiten: word template html template schijfruimte wel een gemeenschappelijk basismodel Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren basismodel algemene informatie en introductie studieplan academische vaardigheden opleidingspecifieke competenties opleidingen formuleren zelf producten reflecties (afsluitbaar) afspraken (afsluitbaar) tutorpagina (gesloten) nevenactiviteiten gebeurt nauwelijks Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren

toegangsbeheer en privacy deze eis maakt koppeling met studie-administratie moeilijk student is eigenaar toegangsopties: iedereen (die UU wachtwoord heeft) per individu (o.a. tutor, docenten, externen) per pagina tutorpagina alleen te zien voor student, tutor en docenten alleen in te schrijven door tutor en docenten Portfolio Faculteit der Letteren

gebruiksmogelijkheden kies (zoek) eigen portfolio uit lijst portfolio’s (die opengesteld zijn) lees schrijf indien schrijfrecht is verleend Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren schrijven invullen via webformulier webpagina’s worden automatisch gemaakt universitaire stijl geen mogelijkheid om lay-out te beïnvloeden eenheid is helder voor tutoren eenheid vermindert motivatie van sommige studenten Portfolio Faculteit der Letteren

evaluatie technisch ontwerp basisontwerp was in orde wel waren verschillende aanvullingen nodig: Engelse versie effectievere zoekfunctie voor tutoren wijzigingen vinden door tutoren rapportagefunctie is nuttig nauwelijks klachten Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren aantal gebruikers Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren observaties bijna iedere student start verplicht portfolio in de studie-introductie bij Ba verplichting is feitelijk gebruik circa 70% dit is ongeveer gelijk aan verwacht Ba rendement indien niet verplicht daalt reëel gebruik tot 30% dit hangt sterk af van - opstelling van opleiding - werkwijze van tutoren Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren wijze van invulling (cohort 2003 na 5 jaar, Ba rendement ~ 809, verplicht) Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren observaties vergelijk cijfers ten opzichte van Ba rendement studieplan wordt door de meeste studenten gebruikt, student start daar snel mee meeste overige onderdelen ~50% studieplan+product+akademische vaardigheden ~ 30% Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren wijze van invulling (cohort 2006 na 2 jaar, Ba rendement ~ 955, niet verplicht) Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren observaties gebruik van onderdelen is niet veel anders behalve dat studieplan nog meer centraal staat Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren invulling gedurende de studie (cohort 2003, 4 studiejaren, Ba rendement 809, verplicht) tutorgesprekken Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren observaties gelijktijdige start kleine pieken rond tutorgesprekken aflopende invulling gedurende opleiding Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren tutorbelasting Portfolio Faculteit der Letteren

Portfolio Faculteit der Letteren algemene conclusies gekozen systeem werkt technisch goed studenten gebruiken het wanneer het moet van CvB, opleiding, tutor rol van tutor is cruciaal practische begeleiding voorop: studieplan akademische vaardigheden zijn gedetailleerd en moeilijk te beantwoorden Portfolio Faculteit der Letteren