Waar leidt taalverandering toe?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Séminarie van de Foundation Séminaire de la Fondation Rotary is a volunteer organization with 33,000 clubs in over 200 countries and geographical areas.
10. The reason why Sociolinguistic causes of change.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De economie van welzijn en geluk Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht (Centrum voor Arbeidsverhoudingen)
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Stemloosptk stemhebbendbdg 1Creolistiek en Taalverandering college 6 Hoe zit het in het Nederlands?
The new Amazon Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Norwich Onderwerp: uitspraak van de nasale eindklank [ŋ] in woorden als walking, talking. In Norwich maakt men alleen een [n] als eindklank. 4 spreekstijlen:
Taalverandering op syntactisch niveau Hoofdstuk 7 “Caught in a web”
New York City (Labov) Onderwerp: fluctuerende uitspraak /r/ in New York City, soms wel soms niet uitgesproken (/r/ insertie) in bear, beard. Labov vroeg.
TAALVERWANTSCHAP.
Implementing Cross-Language Text Retrieval Systems for Large-scale text Collections and the World Wide Web n Mark W. Davis and William C.Ogden n AAAI 1997.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Woordvolgorde met woorden van tijd
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Don Bosco in beeld en woord
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Recht.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
De Indo-Europeanen.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Internationalisering werkt! Ja maar …. Alleen vice versa Mutual learning And Mutual Understanding.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Woensdag 10 december 2014 Wearables. Wat zijn wearables? Op het lichaam te dragen consumenten elektronica.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Hoofdstuk 14.2 Algoritmen: Automatische taalherkenning.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
Vragen.
6de jaar ASO Lindsay Borremans
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Miniles Spaans. Voor de voetballers 'Alle jeugdspelers moeten Engels en Spaans leren’ Johan Cruijff heeft verkondigd dat alle jeugdspelers bij Ajax de.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
De lidwoorden Kleine woorden met grote gevolgen!! Welke ken je? (ne en fa du)
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Samen bouwen aan vertrouwen: het economisch belang van sociale dialoog Esther-Mirjam Sent.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
De Betekeniseconomie.
Taalkennis les 1.
Festlied Von dem Berge zu den Hügeln Niederab das Tal entlang
Verlangen naar God Longing for God
Een verkenning rondom de kern
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Rob Heyman and Ilse Mariën
Dynamic Architecture What about you?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Don Bosco in beeld en woord
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Waar leidt taalverandering toe? Welke van de drie mogelijkheden lijkt de meest plausibele: - taalverandering leidt tot taalverval - taalverandering leidt tot meer efficiëntie - taalverandering blijft in een zelfde staat, geen vooruitgang, geen verval Creolistiek en Taalverandering college 1

Taalpurisme Spaans: oprichting RAE in 1714 (http://www.rae.es/) Frans: oprichting Académie Française in 1635 (http://www.academie-francaise.fr/index.html) Nederlands: Verdrag inzake de Nederlandse Taalunie in 1980 (http://taalunieversum.org/taalunie/verdrag_inza ke_de_nederlandse_taalunie/) Creolistiek en Taalverandering college 1

Indo Europese talen Discussie Ronald Plasterk en Helen de Hoop “Taal zonder Droste effect” Creolistiek en Taalverandering college 1

Reconstructie van de uitspraak rijm(woorden) in oude teksten (in een eerder stadium van het Engels rijmde tongue op wrong) woordspelingen (sole en soul werden ooit vergelijkbaar uitgesproken en kunnen daarom in een woordspeling gebruikt worden) representaties van dierengeluiden (de Nieuw Griekse uitspraak van de Oud Griekse klanksequentie van het blaten van een schaap levert geen blaten op; Oud en Nieuw Grieks verschillen dus qua uitspraak van die klanksequentie) Creolistiek en Taalverandering college 1

Reconstructie van de uitspraak sociale klimmers (hinsidias i.p.v. insidias omdat /h/ in minder formeel taalgebruik verloren was gegaan; een vorm van hypercorrectie) spellingsfouten (cosul en cesor i.p.v. consul en censor) opmerkingen in oude grammatica’s Creolistiek en Taalverandering college 1

Reconstructie van de uitspraak Oud Spaans: Don Quixote = /∫/ Modern Spaans Don Quijote = /x/  Frans Don Quichotte, Italiaans Don Chisciotto Oud Spaans: caxa = /∫/ Modern Spaans caja = /x/  Frans caisse, Catalaans caixa (< Latijn capsa = bus, doos) Creolistiek en Taalverandering college 1

Population typology “… population typology seeks to discover ‘principles governing the [geographical or areal] distribution of structural features among the world’s languages’ with a view to making inferences about migration and spread of languages, and thus to contributing to our understanding of linguistic prehistory (Nichols 1992: 2). Population typology also diverges from the classic comparative-historical method in that is does not deal with individual languages or individual etyma but rather with populations of languages and geographical distributions of structural features and types (Nichols 1992: 280).”   In Jae Jung Song, Linguistic typology: morphology and syntax, 2001, Harlow, Pearson Education, p. 313. Creolistiek en Taalverandering college 1 7

(in)alienable possession – onvervreemdbaar bezit y la mayoría apoyaba la cabeza contra el cristal De meeste van hen drukten hun kop tegen het glas and the majority pressed their heads against the glass und die meisten lehnten den Kopf gegen die Scheibe la plupart d'entre eux appuyaient leur tête contre le vitre e quasi tutti poggiavano la testa contro il vetro Creolistiek en Taalverandering college 1