En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
informatica keuzevak in 4- en 5-havo
Advertisements

informatica keuzevak in 5- en 6-vwo
Filosofie Op HAVO en VWO.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)
Taaltheorie en Taalverwerking Bachelor Kunstmatige Intelligentie.
Fractalen zien en schilderen
Omgaan met geschiedenis
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Informatie avond Atheneum-4
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Compositionaliteit, bereik en lambda’s
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Masterprogramma Taal, Mens en Maatschappij
Semantiek 1.
Inleiding Taalkunde CKI, Blok 4, 2010/11
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Grammaticale modellen
Cursusinschrijving 2e jaar CKI Voorlichtingsbijeenkomst voor eerstejaars CKI Maartje Vermeulen, studieadviseur CKI.
Taalwetenschap in de CKI-bachelor
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie
Cognitive Dynamics Voorlichting Master CKI
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Niveaus en stijlen in mind-body onderzoek
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Categoriale Grammatica
Natuurlijke taalverwerking week 4
AI91  Het Probleem  Grammatica’s  Transitie netwerken Leeswijzer: Hoofdstuk AI Kaleidoscoop College 9: Natuurlijke taal.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
TC&M UNESCO unites us all.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Hans BennisMeertens Instituut (KNAW)
AI Kaleidoscoop Werkcollege 1: AI Overzicht Radu Serban
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Morgen is groen bij AOC Oost!
Griekse mythen en wetenschap
Taal, taalkunde, taalkundige methodes
Welkom Informatie, Multimedia & Management mens, organisaties en informatietechnologie.
Semantiek De studie van betekenis. Vragen Wat is betekenis? Betekenis van wat?
Syntaxis 1. Inleiding: Combinaties Combinaties op verschillende niveaus: Lettergrepen als combinaties van fonemen. (College 3,4) Woorden als combinaties.
Zinnen 1 Henriëtte de Swart.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Aangeboren, aangeleerd of allebei?
1/11 Algoritmen en Complexiteit Programmeerparadigma’s Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering woensdag 27/2/2008.
BACHELOR 3 B ACHELOR 3 = O NDERZOEK EN P ROFILERING Het jaar waarin je een eigen onderzoek uitvoert, daarin ondersteund door een seminarie en keuzevakken.
 “De passie waarmee sommige professoren hun vak doceerden, en de variatie aan onderwerpen die in de vakken aan bod kwam”
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
ECONOMIE en IT (A stroom)
Typisch ‘optie Latijn’
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

En wat doet taalkunde in het programma van CKI? Wat is taalkunde? En wat doet taalkunde in het programma van CKI?

Wat is taalkunde? Taalkunde is de wetenschappelijke studie van de natuurlijke taal van mensen. Zie: The sci.lang FAQ: 1 - 7 Talen: Nederlands, Engels, Russisch, Chinees, Swahili, Sanskrit, Nederlandse gebarentaal, …

Dus niet: dieren Compositionaliteit Functionaliteit Verschillen Compositionaliteit Functionaliteit Conventie/natuurlijk Zie: semiotiek

Dus niet: kunstmatige talen Esperanto 1e orde predikatenlogica Prolog, Java Zie: semiotiek

Taalkunde als wetenschap (1) Taalkunde wordt bedreven door wetenschappers. Frank Wijnen Eric Reuland Michael Moortgat

Taalkunde als wetenschap (2) Taalkunde heeft een geschiedenis van wetenschappers: Panini ( 400 B.C), Plato. Panini plato

Taalkunde als wetenschap (3) Grondleggers van de moderne taalkunde: Saussure, Chomsky. Ferdinand de Saussure Noam Chomsky

Taalkunde als wetenschap (4) Taalkunde stelt wetenschappelijke vragen.

Wetenschappelijke vragen (1) Waarin bestaat onze kennis van taal? ‘Langue’ of competence Hoe wordt onze kennis van taal gebruikt? ‘Parole’ of performance Hoe wordt kennis van taal geleerd? taalverwerving of acquisitie Saussure, en vooral Chomsky

Wetenschappelijke vragen (2) Relatie tussen taalvermogen en andere cognitieve vermogens? Is taal ‘anders’? Relatie tussen taal en talen (Nederlands, Engels, Chinees, Swahili, ..) universele grammatica en taaltypologie Taal in computers: representatie, leren, verwerken computationele toepassingen

Wetenschappelijke vragen (3) Relatie tussen taal en samenleving: man/vrouw verhouding, politiek discours, sociale klassen, murks sociolinguistiek Relatie taal en taalgebruik: typen teksten, rhetorica, coherentie communicatiekunde

Indeling vakgebied (1) Theoretische taalkunde Hoe werkt taal? Descriptieve taalkunde Neerlandistiek, Romanistiek, Slavistiek, Arabistiek, ..) Historische taalkunde Hoe ontwikkelen talen zich?

Raakvlakken met andere wetenschapsgebieden Indeling vakgebied (2) Raakvlakken met andere wetenschapsgebieden Sociolinguistiek taal en maatschappij Anthropologische taalkunde taal en cultuur Psycholinguistiek: verwerving, verwerking Mathematische linguistiek: Formele/ wiskundige eigenschappen van taal

Indeling vakgebied (3) Toegepaste taalkunde: taalonderwijs, vertalen Computationele taalkunde: representatie, verwerking, verwerving door computers Klinische taalkunde (afasie, stotteren, sli) Toepassingen

Theoretische taalkunde Indeling vakgebied (4) Theoretische taalkunde Fonetiek (fysische eigenschappen van spraak) Fonologie (klankleer) Morfologie (vormleer) Syntaxis (grammatica) Semantiek (betekenisleer) Pragmatiek (taal in contekst)

Uitgangspunten Taalkunde is descriptief, niet prescriptief Theoretische taalkunde  Generatieve taalkunde  Chomskyaanse taalkunde Taalwetenschap deel van cognitiewetenschap

Taalkunde binnen cki (1) Taalkunde in cognitiewetenschap Taalkundige kennis is onbewuste kennis Representatie van taalkundige kennis en andere soorten van kennis in brein en computer (architecturen voor cognitie)

Taalkunde binnen cki (2) Taalkunde in de cognitiewetenschap Perceptie van taal en spraakherkenning door mens en computer Leren van taal door mens en computer Taalkundige kennis en andere soorten kennis in cognitieve systemen (natuurlijke taal interfaces, kennissystemen, computerondersteund onderwijs, vertaalcomputers, …)

Taalkunde binnen cki (3) Taalkunde in het cki programma Inleiding taalkunde Logisch en functioneel programmeren Natuurlijke Taalverwerking Semantiek Grammaticamodellen in de taaltechnologie

Taalkunde binnen cki (4) College inleiding taalkunde http://www.let.uu.nl/~Paola.Monachesi/personal/it03.html Theoretische taalkunde: syntaxis, semantiek, fonologie/morfologie (hoorcollege) Acquisitie (hoorcollege) Typologie en taalvariatie (project) Taal en technologie (practicum)