Geschiedenisconferentie 22.11.2013 Kritisch Denken en de geschiedenisles Hans Erik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Media en creativiteit module 8 Engagement
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
een didactiek voor opleiden op school
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Hans van Leeuwen, 1 Mobility Innovation Elevator Pitch MIEP Tapis Roulent Hans J.A. van Leeuwen Algemeen directeur & Sectordirecteur Verkeer en Milieu.
ICT in Marketing & Communicatie Hoe gebruiken wij de ICT middelen binnen de afdeling marketing & Communicatie.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
[Technasium] Waarom Technasium? Wat is Technasium?
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Van idee tot digitaal materiaal
Kun jij de plusklas aan?.
huiswerk IAM competenties
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Welkom MAS
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Taalbeleid.
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Rekenmethodes.
Samen werken aan een gezonde regio!
LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer
Debat Onderwerp Datum:
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
NLT modules en excellentiebevordering
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
Leerlingen ontwikkelen apps
Aanleg rotonde de Kluis te Geleen “beknopte versie” Zalencentrum "De Hanenhof" Geleen, 7 augustus 2013.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Marinus Schouten Ruben les Workshop GGD BZO 5 november 2014.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Mind Mapping voor de Leerkracht
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Aantrekkelijke politiek? Jongeren en popularisering van politiek
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Versneld van Proof of Concept naar Volwassen Product Wrap-up: doelen terugblik evaluatie vooruitblik.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Argumenteren en betogen II
Huisvesting en Hygiëne
Instructie geven en uitvoeren
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Activernde didactiek & passende werkvormen
Herbert van de Voort (docent)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Intensieve begeleiding
Natuurlijke, gehele en rationale getallen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Welkom in groep 6/7!.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Geschiedenisconferentie Kritisch Denken en de geschiedenisles Hans Erik

1. Kritisch denken op het USG. 2. Kritisch Denken in de GS-les. 3. Oefenopdracht. 4. Informatie. Kritisch denken op het USG: -6 blokuren -Eigen materiaal -Redeneren, argumenteren, debatteren -Argumentenkaart en redeneerschema -Voorbeelden

10 minuten lesmateriaal Kritisch Denken bekijken / bespreken. (

Wat waarderen leerlingen in lessen KD? -Betrokkenheid -Serieus genomen worden / uitgenodigd worden (“U bent de enige die ons vraagt wat wij denken.”) -Van onderwerp naar vraagstuk -Actief, zelfstandig werken, vrijheid -Intellectuele uitdaging -Persoonlijk element

Software: -Concept mapping -Microsoft Visio -Rationale Informatie en suggesties: