Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 3 Modelleren van synthesetaken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Auditen op succes waarderend auditen
Onze kernwaarden.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Consensus Model Jeroen van Beuningen
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
“Vers is van vandaag en niet van gisteren!”
Godsdienst 1.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 4 Domeinmodellering en elicitatie.
Kweekverslag van de sitta europaea
Workshop creatief brainstormen
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 1 inleiding.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Een startersgids voor innovatie
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Mooi scheppingsverhaal...
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Welkom bij Projectmanagement
Hoofdstuk 6: Controle structuren
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Geloven en nu….
Oudere software op een nieuwe PC De andere manier is het gebruik van virtual p.c. Het gebruik van virtual pc heeft als voor/nadeel het standaard operatings-
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Wat ik wil…..
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Mijn Restaurant Opdracht ICT.
O.B. PWA Beu sichem I 6 november straks krijgen we een mooie frisse school.
2014 EVALUATIES N+1.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
In Uw licht zien wij het Licht
Iedereen is context driven!
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderzoeksvaardigheden 3
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Financiële zelfredzaamheid
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Transcript van de presentatie:

Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 3 Modelleren van synthesetaken

Vorige keer: modelleren van analysetaken

Vandaag: modelleren van synthesetaken

Leerdoel begrijpen en kunnen hanteren van de taakmethoden voor synthesetaken Concrete taakbeschrijving taakmodel aanpassen / combineren modelleren / herkennen illustreren / toepassen

SYNTHESE

Synthese Gegeven een verzameling requirements ontwerp een systeem dat aan deze requirements voldoet.

Vb: Ontwerpen van een logo “Ik krijg allereerst van de klant een pakket met eisen. Ik ga dan met de klant in gesprek om dit pakket uit te splitsen in eisen die echt hard zijn en eisen die zachter en meer een wens zijn. Dan begint het creatieve proces waarin ik mijn ideeën uitwerk in een aantal verschillende logo’s.

Vb: Ontwerpen van een logo

Na dit creatieve deel beoordeel ik de ontwerpen op de harde eisen. Ontwerpen die niet goed genoeg zijn vallen af. Dan gebruik ik de zachte eisen om een prioritering aan te brengen tussen de verschillende ontwerpen. Vervolgens maak ik een afspraak met de klant om hieruit het uiteindelijke ontwerp te selecteren.”

synthesis

CONFIGURATION DESIGN

Configuration design Gegeven een verzameling requirements maak een geschikte samenstelling uit een verzameling voorgedefinieerde componenten.

Vb. Samenstellen van een maaltijd “Ik heb de volgende gegevens van mijn gasten: De maaltijd is voor vier personen. Twee mensen zijn vegetarisch. Een persoon is allergisch voor noten. Er is een voorkeur voor de Indiase keuken. Curries vindt men lekker, vooral met rajta en rijst. Chinees mag ook. Men is geen fan van de Franse keuken. Er is anderhalf uur tijd voor het diner.

Vb. Samenstellen van een maaltijd “Op basis van de tijdsbeperkingen en het beschikbare budget kies ik voor een driegangen diner: bestaand uit een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Ik heb vijf standaard vegetarische diners op de plank liggen. Menu 2 komt het best overeen met de voorkeuren. Deze is als volgt. Voor: Mulligatawny soep, hoofd: curry met kokos en mango, en na: Kulfi.

Vb. Samenstellen van een maaltijd “Hopelijk klopt het met de randvoorwaarden? Nee. In Kulfi zitten noten. Het menu is dus niet notenvrij. Mhm, ik zie drie alternatieven: de noten weglaten, een ander nagerecht, of de noten alleen weglaten uit het toetje van de allergische persoon. In dit geval is het het beste om een ander nagerecht te nemen. Een goede kandidaat is het nagerecht van menu 3: Kheer.

Vb. Samenstellen van een maaltijd “Alles OK nu? Oh nee, zelfde probleem: Daar zitten amandelen in, dus wederom niet notenvrij. Dan maar rijstpap uit menu 4. Dan hebben we wel rijst zowel in het hoofdgerecht als nagerecht, maar dat moet dan maar. Voldoet het nu aan de voorwaarden? … Ja.”

Configuration design Ontwerp van een systeem op basis van bestaande componenten Twee mechanismen / loops: 1.Uitbreiden huidige ontwerp met nieuw component 2.Wijzigen van huidige ontwerp

Configuration design operationalize(requirements -> hard-reqs + soft-reqs); specify(requirements -> skeletal-design); while new-solution propose(skeletal-design + design +soft- reqs -> extension) do design := extension add design; verify(design + hard-reqs -> truth-value + violation); if truth-value = false then critique(violation + design -> action-list); repeatselect(action-list -> action); modify(design + action -> design); verify(design + hard-reqs -> truth-value + violation); until truth-value = true; end while

Config design

Opdracht Levert de taakmethode altijd een ontwerp dat aan alle harde eisen voldoet? Licht toe.

Vb: Stel een keuken samen

Vb: Stel een pc samen

PLANNING

Planning Gegeven een bepaald doel genereer een plan dat bestaat uit een geordende verzameling van activiteiten om dat doel te bereiken

planning

ASSIGNMENT

Assignment Maak een toekenning tussen een verzameling subjecten en een verzameling resources dat aan de requirements voldoet.

Assignment “Een onderneming gaat over naar een nieuw bedrijfspand en ik ben gevraagd een nieuwe kamerindeling te maken. Ik heb momenteel de volgende gegevens: er zijn 14 werknemers er zijn 10 kamers 4 kamers zijn geschikt voor twee mensen de directeur moet in een grote kamer secretaresses moeten zo veel mogelijk op een kamer één van de secretaresses wil graag een kamer op het zuiden …”

Assignment

assignment

SCHEDULING

Scheduling Genereer een allocatie van units aan time slots en resources dat aan de gegeven requirements voldoet.

scheduling

Planning, scheduling & assignment Planning – Geordende verzameling van activiteiten Scheduling – Allocatie van units (bijv. activiteiten) aan time slots en resources Assignment – Allocatie van subjecten aan resources

KENNIS

Kennis

Perspectieven op kennis 1. Epistemologie: Knowledge is justified true belief

Epistemisch perspectief Kennis en geloof: Waar ligt de grens?

‘Piers Corbyn verwacht tussen 24 en 28 november 2007 een superstorm met windstoten van meer dan 200 km/uur.’ Kennis of geloof? Waarom? De weerkundige

De (f)luisteraar Derek Ogilvie kan non-verbaal communiceren met kleine kinderen en zo hun frustraties achterhalen: – “De babykamer moet zo en zo ingericht worden.” – “De baby moet naar die en die arts worden doorverwezen.” Kennis of geloof? Waarom?

2. Pragmatische perspectief Knowledge is that what is used to transform a problematic situation into a resolved one.

Pragmatisch perspectief Een belangrijke test voor kennis ligt in het gebruik ervan. Kennis heeft een doel: het oplossen van problemen – de dingen gedaan te krijgen die gedaan moeten worden.

Kennis is taakgericht kennis van bomen wordt bepaald door de uit te voeren taak

Een specifieke taak vereist specifieke kennis

3. Creatieve perspectief Knowledge infinitely unfolds, lacks identity and is constituted by its absence.

Ontvouwen van kennis

Ontdekken van nieuwe deeltjes … cel molecuul atoom elektron quantum snaar …

Oceanografie en mariene biologie

Kennisgaten kennis wordt met name gekarakteriseerd door afwezigheid.

4. Sociale perspectief Knowledge is a matter of displaying competencies defined in social communities.

Consensus en draagvlak Hieraan kan een proces van onderhandeling ten grondslag liggen, waarin de communicatiepartners tot een consensus komen en zo een draagvlak voor de kennis creëren.

Consensus in wetenschap

Gedistribueerde kennis Jan weet p Piet weet p  q Samen weten ze q

Kennis is macht Het bezit van kennis kan een competitief voordeel betekenen ten opzichte van diegenen die de kennis niet bezitten.

Kennis is macht

Expertise relatief absoluut

5. Engineering perspectief Knowledge is tacit and has a declarative and procedural counterpart.

Tacit knowledge Kennis is niet altijd zomaar toegankelijk voor ons bewustzijn, alleen door geschikte externe of interne prikkels.

Nonaka’s model

Aspecten van kennis: 4 C’s Correspondentie Coherentie Consistentie Compleetheid

Correspondentie de relatie tussen kennis en werkelijkheid

Correspondentie

Zelfkennis

Consistentie Kennis is consistent als er geen tegenspraken / tegenstrijdigheden zijn.

Consistentie De kennis – “Jan is 20 jaar oud. – Willemien is 16 jaar oud. – Willemien is ouder dan Jan.” is inconsistent

Coherentie de mate waarin de delen onderling met elkaar in verband staan en een geheel vormen.

Coherentie De kennis – “Jan is 20 jaar oud. – Willemien heeft een brommer.” is incoherent.

Compleetheid Pragmatisch perspectief: Kennis is compleet als de kenner in staat is zijn of haar taak uit te voeren.

Metaforen voor kennis

Metafoor voor kennis

Leerdoel begrijpen en kunnen hanteren van de taakmethoden voor synthesetaken Concrete taakbeschrijving taakmodel aanpassen / combineren modelleren / herkennen illustreren / toepassen

Week 46 Week 47 Week 48 Week 49 Week 50 Week 51 Week 52 Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 College 1 Geen college + opdracht 1 College 2 + opdracht 2 College 3 College 4 + opdracht 3 College 5 kerstvakantie herkansingweek Geen college + Opdracht 4 College 6 Roel van den Broek Eindpresentaties + eindrapport Tentamen

firma interview – part 2