Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Annemarie Schep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Social media in het MBO Vraagstuk:
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Reflectievaardigheden en instrumenten
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
DOEN OF NIET DOEN? Deelname aan sport en cultuur Cultuur in Beeld, 25 november 2013 Andries van den Broek Annet Tiessen-Raaphorst Remko van den Dool.
Maatschappijleer 24 november 2011.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Meeliftgedrag bij groepswerk
E-klassen: een afweermechanisme tegen een dreigend lerarentekort
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Marcel Broeken & Jos Jaspers
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
De fundamenten van groepsgedrag
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Stepnet Oorspronkelijk ontworpen als DE WEEKKRANT: “een selectie uit Trouw en de Volkskrant voor de Tweede Fase van HAVO en VWO”.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Negatieve getallen door Kees Vleeming
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
recipients’ impressions of senders’ likability
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
2. Eduscrum als activerende didactiek
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
Hypertekst schrijven: leer- en transfereffecten
VCRI Samenwerken aan onderzoeksprojecten en werkstukken met de computer Marcel Broeken & Jeroen Janssen Research Centre Learning in Interaction Universiteit.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Samenwerken.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Roles as a structuring tool in online discussion groups: The differential impact of different roles on social knowledge construction B. De Wever, H. Van.
Onze doelen en visie in beeld
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper.
De fundamenten van groepsgedrag
‘’Tradition is not given’’
What is the meaning of? Student centered learning
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Center for e-Learning, RSM
Kritiek geven en krijgen
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

De invloed van sekse en groepssamenstelling tijdens computer-ondersteund samenwerkend leren Jeroen Janssen, Gijsbert Erkens, Annemarie Schep Research Centre Learning in Interaction, Universiteit Utrecht Onderwijs Research Dagen 2006, Amsterdam projectnummer 411-02-121

Sekseverschillen tijdens interacties Leaper & Smith’s (2004) meta-analyse: Participatie (deelname aan interactie): ♂ = ♀ Affiliatief taalgebruik (bv. overeenstemming tonen, complimenten geven, ondersteunen): ♀ > ♂ Assertief taalgebruik (bv. kritiek geven, instrueren, argumenteren): ♂ > ♀. Verklaringen: Social role theory: Mannen vervullen traditioneel andere rollen dan vrouwen, waardoor stereotypen zijn ontstaan. Expectation states theory: Status van mannen en vrouwen tijdens interactie is verschillend.

Verwachtingen tijdens CSCL / CMC Tegenstrijdige verwachtingen over online samenwerking en communicatie: Tijdens online samenwerking dezelfde patronen als tijdens face-to-face samenwerking (Ridgeway, 2001). Door aard van het medium is status moeilijker te bepalen en speelt een minder grote rol. Verschillen worden kleiner (Kiesler & Sproull, 1992). Gebrek aan nonverbale mogelijkheden past minder goed bij vrouwen. Verschillen worden groter (Postmes & Spears, 2002).

Onderzoek naar invloed sekse en groepssamenstelling Participatie: Vaak ♂=♀, maar ook ♂>♀ en ♀>♂ . Invloed groepssamenstelling onduidelijk. Affiliatief taalgebruik: ♀>♂, bv. vaker overeenstemming tonen (Wolfe, 1999). Groepen gedomineerd door vrouwen: Meer affiliatief (Savicki et al, 1996; Van der Meijden, 2005). Assertief taalgebruik: ♂>♀, bv. meer dominantie en meer assertiviteit (Postmes & Spears, 2002; Herring, 1993). Groepen gedomineerd door mannen: Meer tegenargumenten en meer grof taalgebruik (Savicki et al., 1996).

Doel onderzoek Invloed van sekse en groepssamenstelling onderzoeken op: Participatie. Affiliatief taalgebruik. Assertief taalgebruik. Manier van samenwerken. Perceptie van de samenwerking. Kwaliteit van het groepsproduct. Verschillen met eerder onderzoek: Voortgezet onderwijs (i.p.v. hoger onderwijs). Langere periode (8 lessen in 4 weken). Synchrone communicatie i.p.v. asynchrone communicatie.

Onderzoeksopzet 5-VWO leerlingen (+/- 16 jaar). 40 vrouwen, 25 mannen. Groepsgrootte: 2-4. 16 groepen door vrouwen gedomineerd (♀D), 5 door mannen (♂D). Vak: Geschiedenis. Groepsopdracht: Praktische opdracht over heksen en heksenvervolgingen. Duur: 8 lessen in 4 weken. CSCL-omgeving: VCRI. Gegevens verzameld met vragenlijsten, analyse van chatprotocollen en analyse van groepsproducten.

CSCL-omgeving: VCRI Virtual Collaborative Research Institute. Groupware, gedeelde tools. Onderzoeks-projecten en praktische opdrachten. Communicatie synchroon (chat) en asynchroon (forum). Diverse tools (bronnen, tekstverwerker). Apart pro- gramma voor docenten.

Fragment 1 Paul: maar wat is dat dan wat er bij co-writer staat? Bas: het eerste streepej Paul: eerste streepje? Anne: ? Bas: ja. r staan er 2 bij opdr 1 Paul: en wat houd dat in? Bas: lees dan gewoon man Paul: ik zie bij opdr 1 3 bolletjes Bas: nou 1 daarvan gaat over 250 woorden typen Bas: dat moet jij doen Paul: maar leg me dan eens goed uit wat dat in de co-writer is? Bas: tering sukkel lees dan gewoon Anne: bas does ff normaal joh!

Fragment 2 Anouk: gaan we verder waar we gebleven waren?? Ellen: oui Anouk: hay daar ben je Anouk: welke ga jij nou eigelijk doen? Ellen: jaa nu ben ik er Ellen: k was bezig met 3 Anouk: toppie Ellen: alleen ik geloof dat ik een beetje vastloop dus k zal wel ff kijken Anouk: lukt het?? Ellen: jawohl Anouk: bij joris ook?? Joris: hmm jawqel Anouk: klinkt niet heel positief Anouk: ff vraagje Ellen: ja Anouk: hoe heette dat franse meisje ook al weer die later als heks op de brandstapel kwam Ellen: jeanne d’arc? Anouk: dank je

Resultaten 1: Participatie Chatuitspraken opgesplitst in dialooghandelingen. Dialooghandeling heeft één enkele communicatieve functie. Chatuitspraak kan bestaan uit een dialooghandeling, maar ook uit meerdere. Onderscheid in lange (>5 woorden) en korte (<=5 woorden) dialooghandelingen. Sekse: ♀>♂. Groepssamenstelling: ♂D=♀D.

Resultaten 2: Affiliatief taalgebruik Maakt gebruik van dialooghandelingen filter (Erkens et al. 2005). Affiliatief: Overeenstemming / bevestiging. Acceptatie. Prijzen. Sekse: Overeenstemming: ♀>♂. Acceptatie, prijzen: ♀=♂. Groepssamenstelling ♂D=♀D.

Resultaten 3: Assertief taalgebruik Instructies Ontkenningen Argumenten geven Negatief / grof taalgebruik Sekse: Instructies, negatief/grof taalgebruik: ♂>♀. Argumenten geven: ♀>♂. Ontkenningen: ♂=♀. Groepssamenstelling Instructies, argumenten, negatief/grof: ♂D=♀D. Ontkenningen: ♀D>♂D.

Resultaten 4: Manier van samenwerken Instrument: Codeerschema voor online discussies. 4 hoofdcategorieën: Taakinhoudelijk. Regulatie van taakprocessen. Sociale processen. Regulatie van sociale processen. Sekse: Positieve evaluaties van taakuitvoering & Bereiken en bewaken van wederzijds begrip : ♀>♂. Begroetingen, negatief groepsklimaat & off-task: ♂>♀. Groepssamenstelling: Verlies van wederzijds begrip: ♀D>♂D. Off-task: ♂D>♀D.

Resultaten 5: Perceptie van de samenwerking Instrument: 2 schalen in vragenlijst: Positief groepsgedrag. Negatief groepsgedrag. Sekse: Vrouwen rapporteren meer positief en minder negatief groepgedrag. Verschillen zijn slechts marginaal significant (p=.08, p=.07). Groepssamenstelling: ♂D=♀D.

Resultaten 6: Kwaliteit van het groepsproduct Groepsproducten beoordeeld op: Gebruik van bronnenmateriaal. Inhoud en argumentatie. Tekstconstructie en taalgebruik. Groepssamenstelling: ♂D=♀D.

Samenvatting Resultaten stemmen deels overeen met eerder onderzoek: Vrouwen meer affiliatief taalgebruik. Mannen meer assertief taalgebruik. Weinig effecten van groepssamenstelling. Resultaten deels verschillend van eerder onderzoek: Vrouwen participeren meer tijdens online samenwerking. Vrouwen geven meer argumenten.

Discussie Klein aantal leerlingen (65) en groepen (21). Geen verklaring voor gevonden verschillen tussen mannen en vrouwen. Invloed van groepssamenstelling nog onduidelijk door beperkt aantal groepen met alleen mannen of alleen vrouwen. CSCL nadelig voor mannelijke leerlingen? (minder participatie en minder argumenten)

Einde E-mail: j.j.h.m.janssen@fss.uu.nl URL: http://edugate.fss.uu.nl