Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ALICE en het Quark Gluon Plasma
Advertisements

Deze deur opent pas als de andere deur dicht is. Dank voor uw begrip. Onderdeel van de ZEUS detector gebouwd op Nikhef Wat is dit? Voor u staat de helft.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
De LHC: Reis naar het Allerkleinste… Niels Tuning (Nikhef)
De large hadron collider: Hoe zien de eerste botsingen eruit ? Ivo van Vulpen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
(voorbeeld vraag) Neutronen hebben geen elektrische lading:
De large hadron collider: reis naar het middelpunt van het atoom
“De maat der dingen”.
User Centred Development
Ed van den Berg AMSTEL UvA
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
De LHC is rond Ivo van Vulpen (Nikhef/UvA)
Zoektocht naar de elementaire bouwstenen van de natuur
Deeltjesfysica op Nikhef de bouwstenen van de wereld deeltjes gebruiken voor sterrekunde Aart Heijboer.
Deeltjesfysica Bestudeert de natuur op afstanden < m m
Zoektocht naar de elementaire bouwstenen van de natuur
Fundamenteel onderzoek naar elementaire deeltjes
Frank Linde NIKHEF bestaan we uit? Waar 22 mei 2006, Den Haag De Waag, Amsterdam, 6 april 2007.
sciencespace.nl natuurkunde.nlscheikunde.nlbiologie.nl.
Higgs Frank Linde/Nikhef, lunchlezing De Leidsche Flesch, 15 mei 2013, Leiden.
21 oktober Inhoudsopgave Waar is alles uit opgebouwd? Hoe testen we deze theoriën? Het LHCb experiment Wat heb ik gedaan? Wat zijn mijn conclusies?
Verval van het Z-boson Presentatie: Els Koffeman
Large Hadron Collider subatomaire fysica Frank Linde (Nikhef), Het Baken, Almere, 26 april 2010, 12:00-13:00.
De LHC: Zoektocht naar de elementaire bouwstenen van de Natuur Niels Tuning (Nikhef) 25 mei 2012.
Elementaire deeltjesfysica
Fundamenteel onderzoek:
Fundamenteel onderzoek:
Woordvolgorde met woorden van tijd
HISPARC NAHSA Interactie van geladen deeltjes met stoffen Inleiding Leegte GROOT en klein.
Hogeschool Rotterdam L. Gernand| ELEKTRON
Creativiteit in de kosmos: onze ultieme schatkamer
HOE DE HIGGS HET VERSCHIL MAAKT
Waar is al de antimaterie gebleven?
Het Quantum Universum (Samenvatting)
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Frank Linde FOM & UvA Maagdenhuis 11 september 2006.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Higgs en anti-materie HOE DE HIGGS HET VERSCHIL MAAKT Niels Tuning CERN 11 nov 2014.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Stan Bentvelsen & Ivo van Vulpen Praktische informatieInhoud (werk-) collegeAansluiting curriculum.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Bouwstenen van Materie
Did you switch off your mobile phone? Staat uw mobieltje uit?
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Twee nieuwe NiNa-modules
2 Het ongrijpbare neutrino Piet Mulders Vrije Universiteit Amsterdam
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Alles en Niks VAN DE OERKNAL TOT HIGGS Niels Tuning Rotary Haarlemmermeerlanden 26 okt 2015.
Kwantumstructuur van de materie Woudschoten natuurkunde 10 december 2010 Florine Meijer Junior College Utrecht.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Onderzoekend en Ontwerpend Leren met Spiegels Groep 1 t/m 4 Welmoet Damsma Gerda Manneveld Ed van den Berg AMSTEL Instituut, Universiteit van Amsterdam.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen de werkwoorden (to) be en can? 2. Hoe maak je korte antwoorden met (to) be en can? 3. Oefeningen allesvoorengels.nl.
Op zoek naar het allerkleinste, om grote vragen te beantwoorden
Hoe klein kan het zijn 17 december 2011 Sijbrand de Jong.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
English 23 April 2018.
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Newtoniaanse Kosmologie College 8: deeltjesfysica en het vroege heelal
Transcript van de presentatie:

Elementaire Deeltjes in 3 – 6 lessen Dick Hoekzema Ed van den Berg Centrum voor  Didactiek Universiteit Utrecht

Ontdekking van het positron (1932 Anderson) Deeltje van onder naar boven, hoe zie je dat? Magneetveld wijst in het scherm, dus lading is…..? Indien proton, dan energie laag en zou stoppen in 5 mm Uit energieverlies in lood volgt lading. Dus lading hooguit 2e en massa < 20 me

Zie opdrachten werkblad

Het standaardmodel

Toelichting Materie is samengesteld uit twee soorten fermionen: 1) leptonen (lichte deeltjes) 2) quarks (voor zware deeltjes) Fermionen zijn er in 3 generaties: van licht naar steeds zwaarder Krachten worden overgebracht door bosonen: twee deeltjes oefenen kracht op elkaar uit door een boson uit te wisselen

Ladingsymmetrie / anti-deeltjes p+ + e-  H C : elk deeltje heeft zijn anti-deeltje

T : H  p+ + e- Tijd symmetrie p+ + e-  H Tijd symmetrie: de pijl kan worden omgedraaid T : H  p+ + e-

a) Pas C symmetrie toe en schrijf de vergelijking b) Pas T symmetrie toe en schrijf de reactievergelijking

a) Pas C symmetrie toe en schrijf de reactievergelijking b) Pas T symmetrie toe en schrijf de reactievergelijking

Kruisen X(...) X( )

c) Pas X(e)-symmetrie toe

c) Pas X( )-symmetrie toe

Pas symmetrieën toe om de reactie vergelijking voor + emissie te krijgen Pas de symmetrieën toe om een reactievergelijking te vinden waarin een elektron wordt geabsorbeerd.

Pas symmetrieën toe om de reactie vergelijking voor + emissie te krijgen Pas de symmetrieën toe om een reactievergelijking te vinden waarin een elektron wordt geabsorbeerd.

Gebruik symmetrieen om een reactie te vinden waarmee elektronneutrino’s kunnen worden gedetecteerd. Zelfde voor anti-elektron neutrinos

Gebruik symmetrieen om eenr eactie te vinden waarmee elektronneutrino’s kunnen worden gedetecteerd. Zelfde voor anti-elektron neutrinos Davis:

Waarom kozen we deze stof? Behoudswetten en symmetrieen zijn fundamenteel in de huidige natuurkunde. Met enkele principes kunnen de leerlingen veel reacties afleiden….generalisatiekracht! Niet nodig om veel deeltjes de bespreken Esthetisch aantrekkelijk en niet moeilijk.

3 – 6 lessen Les 1: betaverval Les 2: bellenvat Les 3: standaardmodel Les 4 en 5: reacties, behoudswetten Les 6: LHC, quarks, Higgs

Deeltjes en nieuwe betavak PMN hoofdstuk 4 (20 SLU) Excursie NIKHEF of CERN of … Deeltjes uitbreiding uit populaire bronnen (CERN LHC experimenten, versnellers en detectoren, first three minutes, etc…..20 SLU) Totaal: 40 SLU

Wat deed de docent? Opgaven in kleine stapjes Rondgaan en kijken naar leerlingantwoorden, feedback geven. Plenair reageren op veel voorkomende fouten Kijken naar het werk van veel leerlingen

Individuele feedback met 30 leerlingen? Geef vragen in fast feedback format Check of iedereen aan het werk is Ga rond en kijk naar het werk van 10 leerlingen Misschien: korte conversatie over vraag Plenaire follow-up gebaseerd op moeilijkheden van leerlingen Volgende vraag

Formats Grafieken Tekeningen Diagrammen (eg krachten, optica) Korte antwoorden of meerkeuze Ad hoc representaties Rollenspelen

When to use fast feedback? Teaching a skill (eg applying symmetries to reactions, mathematics) Quick review Diagnosis and remediation of conceptual problems (force diagrams, circuits, etc.)

Teaching and learning

Teaching and learning INTERACTION Learning is construction, NOT copying Construction often leads to errors. Continuous monitoring is essential INTERACTION

Back to fast feedback Diagnosis and feedback are essential in learning Diagnosis and feedback can be done real time, during lessons Learning can be monitored real time Docent gets to know typical misconceptions AND learns a lot more!

Formative evaluation provides: Feedback for the teacher: What do/don’t they understand, what can/cannot they do? What should I do now? Feedback for the student: What do / don’t I understand?