Het geheim van Gouda BAM! GoudaNet; de historische atlas van Gouda en omstreken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Erfgoed en Plattelandsbeleving in het Meetjesland
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Onze kernwaarden.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
Stichting Dijk van een Kust
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
VISIE “Techniekmuseum HEIM is een interactief belevings- en ontmoetingscentrum waarin techniek, geschiedenis en wetenschap zijn gekoppeld aan vernieuwende.
Scenario’s bezuinigingen. Als bibliotheek zorgen voor: Bronnen voor kennis en informatie (basis voor) ontwikkeling (ruimte voor) verbeelding Wij zijn.
Schatten van Stadsarchief Amsterdam 12 april 2011
Stichting RechtenOnline
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
NME: kiezen, leren, meedoen
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Bibliotheek.nl De virtuele openbare bibliotheek van Nederland: –Collectie (content) –Catalogus (zoekmachine) –Huisvesting (“look and feel”) –Inlichtingenbureau.
Samenwerking ROC, VO en bibliotheken
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Burgerinitiatieven.
EU-scoping study Biodiversiteitscampagne Belangrijkste conclusies.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Social media presentatie
Historische Vereniging Raalte en Omstreken
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Voor bibliotheken. Training AquaBrowser Zoetermeer, 20 mei 2010.
Erfgoedcentrum DiEP
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
ViaVia Info-presentatie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Wie | Wat | Waar Ons Water
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Bibliotheek en erfgoed
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Het geheim van Gouda BAM! GoudaNet; de historische atlas van Gouda en omstreken.

Samenwerking gewenst! Bibliotheken, musea en archieven hebben veel gemeenschappelijk. Door de handen ineen te slaan, is het mogelijk om aansluiting te houden bij het publiek. De lokale toeristische infrastructuur wordt versterkt.

Maar….. De drie instellingen functioneren “stand-alone”. Er is geen sprake van één en dezelfde methode van beschrijving en ontsluiting van de collecties of voor het verstrekken van informatie. Burger moet aankloppen bij 3 verschillende loketten, met elk hun eigen eigenaardigheden. Daardoor gaat informatie verloren en wordt de kennis van de drie instellingen niet optimaal benut.

Goudanet Via slimme zoeksoftware collecties van verschillende partners ontsluiten worden zoekresultaten aantrekkelijk en in één oogopslag gepresenteerd: gelijktijdig en associatief. Er wordt een (digitaal) systeem ontwikkeld, waarin de verschillende partners gezamenlijk de vraagafwikkeling kunnen aanpakken en organiseren. Voor jeugd en jongeren wordt een innovatieve, interactieve speel- en zoekinterface ontwikkeld, die hen in staat stelt informatie- en zoekvaardigheden te ontwikkelen. Dus geen structuurdiscussie!

De onderlinge meerwaarde De openbare bibliotheek heeft een breed en divers publiek (30 % van de bevolking), heeft specifieke expertise m.b.t. collectiebeleid van boeken,is deskundig in vraagafhandeling en beschikt over goede contacten met het onderwijs.

De onderlinge meerwaarde Het archief beschikt over een unieke en belangwekkende historische collectie, beschikt daarnaast over veel historische expertise. Het museum heeft een collectie van groot historisch belang, een grote aantrekkingskracht op een breed publiek van toeristen. Daarnaast is er vakinhoudelijke expertise, heeft het een uitstekende staat van dienst op het gebied van promotie en educatieve activiteiten (lespakketten etc) en kunnen ze tentoonstellingen maken.

Wat werd gevraagd van de verschillende partners? Betrokkenheid, enthousiasme, commitment. Participatie in uitvoering via stuurgroep etc. (project zelf wordt opgedragen aan externe partner). De bereidheid om – na gebleken succes – ermee door te gaan. Alle kosten (behalve verbindingskosten) zijn in principe voor rekening van project. Project gaat uit van goede (redelijke) eigen automatiseringssystemen.

BAM! cultuur educatie voor het voortgezet onderwijs

Doelstelling Gezamenlijk nieuwe producten en diensten ontwikkelen voor het voortgezet onderwijs op basis van onze gemeenschappelijke (historische)inhoud.

Projecten BAM Moordwandeling Breekbaar! Netwerk met docenten Nieuwsbrief Andere culturele instellingen

GoudaNet: de historische atlas van Gouda en omstreken. Catalogus inlichtingen Jeugd en jongeren interface

GoudaNet: de historische atlas van Gouda en omstreken. algemeen publiek met interesse in Gouds erfgoed (snackers) jeugd en jongeren.

GoudaNet: de historische atlas van Gouda en omstreken. Het realiseren van een zoekinterface waarmee de catalogi van de afzonderlijke instellingen zich voor de klant als 1 catalogus gedragen, waarbij de klant geholpen wordt in zijn zoektocht met associaties op zijn zoekcriterium.

Geïntegreerde Catalogus De eigen catalogi en systemen blijven gewoon bestaan als basis voor de afzonderlijke instellingen. De informatie die daarin is vastgelegd wordt op een aanvullende wijze ontsloten via de geïntegreerde catalogus. Deze bevat slechts verwijzingen.

Geïntegreerde Catalogus Bronnen: catalogus bibliotheek (volledig) catalogus archief: librije, periodieken, oudere Goudana, Van Goor collectie, materiaal Beeldbank catalogus musea (publieksgedeelte) specifieke websites gouds cultureel erfgoed: Die Goude, Goudse Glazen, Tabakspijp, Gouds plateel, virtuele tour St. Janskerk etc. Kennisbank digitaal inlichtingenbureau landelijke bronnen: krantenbank etc.

Geïntegreerde Catalogus Treffers uit bronnen associaties bronnen te kiezen

zoekcriterium benadruk Goudse Glazen

kies treffer

Jeugd en jongeren Lespakket voortgezet onderwijs Informatie-dating

Doelgroep in Beeld

Belangrijkste Conclusies Jongeren communiceren intensief over internet (MSN) Jongeren hechten veel waarde aan gezamenlijke activiteiten Jongeren hebben behoefte aan een centraal, overzichtelijk en betrouwbaar informatiepunt

Probleemstelling 1.Collectie wordt onvoldoende ontsloten voor jongeren 2.Jongeren vinden niet de gewenste ervaringen 3.Geen gebruik van kennis van gebruikers

Voortgezet onderwijs “Een professioneel lespakket, gemaakt in overleg met docenten met als doel leerlingen te leren zoeken met de aquabrowser naar Gouds erfgoed.”

Informatie-dating “ Ontwerp vanuit de bibliotheek een plek op internet voor jongeren van de onderbouw waar ze elkaar kunnen ontmoeten, informatie kunnen vinden en delen, en waar leuke dingen gebeuren ”

Bijzonder systeem? Combinatie van: Het online in contact brengen van (zielsverwante) jongeren zodat zij informatie vinden die voor hun relevant is, delen en inzichtelijk maken op centraal punt, gekoppeld aan de bibliotheek extra gemotiveerd door een spelelement.

Hoe verder? Presentatie op Goudanet conferentie 13 december Testen van het ‘papieren’ prototype door Qrius Bouwen en testen van een functioneel prototype...en dan?

In 2005 Proefdraaien bij de instellingen Publiekscampagne Dienst meer body geven door content, thema’s, websites, Gebruikersonderzoek Best practice in boekvorm Beheersovereenkomst tussen de drie instellingen

Samenwerking Met iets nieuws ontstijg je conflicten Ploeteren: gebrekkige communicatie Inspirerend: unieke diensten Begint eer gij bezint!